Δημοσιογράφος: Δεδομένου ότι το οκτάμηνο του 2011 κινήθηκε πολύ θετικά, βασικό ζήτημα παραμένει η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Με ποιους τρόπους μπορεί να γίνει πράξη;

Π. Γερουλάνος: Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου έρχεται από τρία διαφορετικά πράγματα. Πρώτον ανοίγεις νέες αγορές οι οποίες προτιμούν να ταξιδεύουν άλλες εποχές του χρόνου. Δεύτερον δημιουργείς νέα τουριστικά προϊόντα και τρίτον κατεβάζεις τις τιμές στους περιφερειακούς μήνες. Δηλαδή δημιουργείς συνθήκες, ώστε να πείσεις τον τουρίστα του καλοκαιριού να έρθει τον Οκτώβριο, διότι οι τιμές είναι συμφέρουσες. Αυτοί είναι οι τρεις τρόποι που μπορείς να διευρύνεις την τουριστική σαιζόν.

Ξεκινάω από το τελευταίο, γιατί σχετίζεται με το είδος του τουρισμού που έχουμε σήμερα. Πρέπει να γίνει ένας συντονισμός του κόστους του ξενοδοχείου και του κόστους του αεροδρομίου. Γι’ αυτό μειώσαμε τα τέλη των αεροδρομίων, ενώ παράλληλα μιλάμε με τους ξενοδόχους για να κρατήσουν χαμηλά τις τιμές.

Επιπλέον, έχουμε βάλει νέες αγορές στο παιχνίδι. Οι Ισραηλινοί, οι Ρώσοι και οι Κινέζοι δεν ταξιδεύουν μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες. Προσελκύοντας καινούριες αγορές δημιουργείς νέα κοινά, ώστε να κρατήσεις τα ξενοδοχεία ανοιχτά, τα αεροδρόμια φτηνά και να έρθει το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Το τελευταίο που έχει να κάνει με τη δημιουργία νέων προϊόντων είναι πιο δύσκολο και μακροχρόνιο. Δηλαδή οι Ρώσοι θέλουν ιαματικές πηγές το Νοέμβριο, εγώ έχω ιαματικές πηγές, μπορώ να προωθήσω το συγκεκριμένο προϊόν, στο συγκεκριμένο πελάτη, τη συγκεκριμένη εποχή;

Για παράδειγμα πέρυσι, αυτό εφαρμόσαμε με το Μαραθώνιο. Τοποθετήσαμε το Μαραθώνιο της Αθήνας στο τέλος της σαιζόν και έτσι «αγοράσαμε» μια εβδομάδα τουρισμού επιπλέον για την πρωτεύουσα. Δεν χρειάζεται μεγαλεπήβολα σχέδια, θέλει πρακτικές λύσεις.

Δημοσιογράφος: Εκκρεμεί και το νομοσχέδιο για τον ιαματικό τουρισμό μιας και το θίξατε. Αυτό πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί;

Π. Γερουλάνος: Νομίζω ότι θα το προλάβουμε πριν τα Χριστούγεννα. Έχει γίνει ήδη αρκετή δουλειά και από τη γενική γραμματεία τουρισμού και από τον υφυπουργό. Είναι θέμα ημερών να μπει σε διαβούλευση για να το περάσουμε. Βέβαια, το νομοσχέδιο από μόνο του δεν λύνει τα προβλήματα γιατί υπάρχουν και θέματα υποδομών που πρέπει να επιλυθούν.

Δημοσιογράφος: Ουσιαστικά, επομένως, αυτό το νέο τουριστικό προϊόν θα μπορέσει να αναπτυχθεί από το 2012.

Π. Γερουλάνος: Υπάρχουν προϊόντα τα οποία μπορείς να τα αναπτύξεις άμεσα, όπως ας πούμε το να διεθνοποιήσεις το Φεστιβάλ Αθηνών ή το Μαραθώνιο, ένα υπάρχον προϊόν. Η ανάπτυξη όμως νέων προϊόντων θέλει χρόνο. Ας πάρουμε ένα παράδειγμα: έχουμε σημαντική αύξηση στην κρουαζιέρα. Όμως τα πραγματικά έσοδα της κρουαζιέρας δεν έρχονται μόνο από τις επισκέψεις των κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα, αλλά από τη χρήση των ελληνικών λιμανιών ως σημείων εκκίνησης για την κρουαζιέρα. Για να το πετύχουμε αυτό θέλαμε δύο πράγματα: 1ον η άρση του καμποτάζ, 2ον η υποδομή των λιμανιών πρέπει να είναι τέτοια, ώστε να εξασφαλίζεται στα κρουαζιερόπλοια, ένα αίσθημα ασφάλειας. Το δεύτερο είναι ελλειμματικό αυτή τη στιγμή. Η αναβάθμιση του Πειραιά, αλλά και των άλλων λιμανιών θα πάρει χρόνο, αλλά είναι απαραίτητη αν θέλουμε τα λιμάνια να αρχίζουν και να τελειώνουν τις κρουαζιέρες τους εδώ.

Δημοσιογράφος: Βασικό πρόβλημα για την αναβάθμιση των λιμανιών είναι το γεγονός ότι εμπλέκονται τόσα υπουργεία που καθυστερεί η διαδικασία…

Π. Γερουλάνος: Είμαστε ένα υπουργείο το οποίο μπορεί να κάνει πολύ λίγα πράγματα από μόνο του. Ο ρόλος του, είναι να συντονίζει και να παρακινεί στο θέμα του τουρισμού. Για παράδειγμα η μείωση του ΦΠΑ που ήταν πολύ σημαντική για την αύξηση του τουρισμού ήρθε από το υπουργείο Οικονομικών. Η διευκόλυνση της βίζα Σένγκεν και η έκδοση των θεωρήσεων, από το υπουργείο Εξωτερικών. Εκεί όμως πρώτον εμείς βάλαμε κάποιες προτεραιότητες και δεύτερον τα υπουργεία ήρθαν με μεγάλη όρεξη να βοηθήσουν.

Θέλω να υπογραμμίσω ότι δεν θα είχαμε αυτή την αύξηση στον τουρισμό αν δεν είχαμε καθίσει γύρω από ένα τραπέζι με κοινούς στόχους, όλα τα υπουργεία, όλοι οι φορείς του Δημοσίου όπως είναι η ΕΡΤ, ο ΟΠΑΠ, τα γραφεία τύπου και οι πρεσβείες του εξωτερικού και την ίδια ώρα με πολύ ουσιαστικό ρόλο οι φορείς του ιδιωτικού τομέα, ο ΣΕΤΕ, η ΠΟΞ, ο ΗΑΤΤΑ, το ΞΕΕ.

Δημοσιογράφος: Νομίζω αυτό το πνεύμα συνεργασίας είναι και επιλογή του Πρωθυπουργού. Τρανό παράδειγμα ότι είχε εξαγγείλει από τη Γενική συνέλευση του ΣΕΤΕ τη δημιουργία φορέα μάρκετινγκ με τη συμμετοχή του Δημοσίου και του ιδιωτικού φορέα, και πιο συγκεκριμένα του ΣΕΤΕ. Τι ενέργειες γίνονται σε αυτή την κατεύθυνση;

Π. Γερουλάνος: Θα πάμε ένα βήμα πίσω. Στην προηγούμενη γενική συνέλευση του ΣΕΤΕ που μίλησε ο Πρωθυπουργός είπε «θα κάνω 17 πράγματα» και ένα χρόνο μετά έκανε απολογισμό και είπε «τα 14 έγιναν, τα 3 ολοκληρώνονται και ιδού τα επόμενα 10 που θα κάνουμε». Για να γίνουν αυτά χρειαζόταν συνεργασία. Υπήρχε λοιπόν το περιβάλλον για να γίνει μια τέτοια εταιρεία.

Δημοσιογράφος: Ήδη είχαν γίνει οι πρώτες επαφές.

Π. Γερουλάνος: Ακριβώς. Πρέπει να σας πω ότι υπήρχε αρχικά μια εύλογη καχυποψία μεταξύ των φορέων του ιδιωτικού τομέα που διεκδικούσαν πράγματα και του υπουργείου που ήθελε κάποια πράγματα να τα κρατήσει δικά του. Ανοίξαμε τη σχέση συνεργασίας σιγά σιγά. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, ερχόμαστε σήμερα να συζητήσουμε, τη δημιουργία μιας κοινής εταιρείας. Βεβαίως, άλλες είναι οι προτεραιότητες του ιδιωτικού τομέα, άλλες του Δημοσίου. Αυτό που είναι το ζητούμενο, όμως, και αυτό στο οποίο δουλεύουμε με τον κ. Ανδρεάδη και τον κ. Ρέτσο είναι να βρούμε τους χώρους, όπου υπάρχει κοινό ενδιαφέρον. Θα θέλαμε μια εταιρεία η οποία να έχει τη δύναμη του Δημοσίου, να συγκεντρώσει όλους τους φορείς μαζί, τις Περιφέρειες και να βοηθήσουν και τα άλλα υπουργεία με κάθε τρόπο, καθώς και τα άλλα κόμματα να στηρίξουν κάτι που θα λειτουργήσει σε βάθος χρόνου.

Το ελληνικό δημόσιο έχει συγκεκριμένα προβλήματα. Πρώτον κάθε φορά που αλλάζει ο υπουργός, αλλάζει η πολιτική και δεύτερον για να κάνεις κάτι απαιτεί πολύ χρόνο. Όταν θέλεις να προωθήσεις την Ελλάδα προς τα έξω αυτό που μπορεί να σου φέρει ο ιδιωτικός τομέας, είναι πολύτιμό.

Δημοσιογράφος: Επομένως δίνεται ένας χρονικός ορίζοντας ενός έτους για τη σύσταση εταιρείας μάρκετινγκ, στο ίδιο πλαίσιο με το οποίο υλοποιήθηκαν και πέρσι οι πρωθυπουργικές εξαγγελίες.

Π. Γερουλάνος: Σαφώς. Η Γενική συνέλευση του ΣΕΤΕ, έτσι το βλέπει ο Πρωθυπουργός, έτσι το βλέπουμε κι εμείς, είναι μια εξειδίκευση των προτεραιοτήτων που έχει ο πρωθυπουργός στο θέμα του τουρισμού και πάνω σε αυτό δουλεύουμε δημόσιος και ιδιωτικός τομέας μαζί, ώστε να τις κάνουμε πράξη. Έχει έρθει η ώρα να βάλουμε κάποιες αρχές τις οποίες θα υπηρετούμε ως Πολιτεία σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα, σε ένα βάθος χρόνου. Να αρχίζουμε να δεσμευόμαστε ότι η ανάπτυξη του τουρισμού θα γίνει με βάση κάποιες προτεραιότητες, τις οποίες θα τις υπηρετούμε οποιοδήποτε κόμμα και αν είναι στην εξουσία. Παρόλο που υπάρχουν σαφέστατα σημεία αιχμής που διαφοροποιούν τις δικές μας προτεραιότητες από τον ιδιωτικό τομέα, αλλά και τις δικές μας προτεραιότητες από τα άλλα κόμματα, είναι σημαντικό να βρούμε τον κοινό χώρο μέσα στον οποίο μπορούμε να πούμε ότι κάποια θέματα θα συνεχίσουν με συνέπεια σε βάθος χρόνου. Το έδαφος για αυτό έχει ωριμάσει και θα μπορέσουμε να προωθήσουμε κάτι τέτοιο στο άμεσο χρονικό διάστημα.

Δημοσιογράφος: Πέρα από αυτές τις συμπράξεις, ο ρόλος του ΕΟΤ πού ακριβώς μπαίνει;

Π. Γερουλάνος: Είναι άλλο πράγμα ο ΕΟΤ και άλλο πράγμα αυτή η εταιρεία που συζητάμε με το ΣΕΤΕ. Ο ΕΟΤ αναδεικνύει τη χώρα γενικότερα και ως τουριστικό προορισμό. Ένας φορέας ο οποίος συνδέεται με τον ιδιωτικό τομέα κινείται με μεγαλύτερη έμφαση στον τουρισμό και λιγότερο στη χώρα γενικά και πολύ περισσότερο στις ήδη ανεπτυγμένες μορφές τουρισμού που έχει η Ελλάδα. Δηλαδή ενώ ο ΕΟΤ πρέπει να είναι καθολικός, να συμπεριλαμβάνει κάθε γωνιά της Ελλάδας και την ίδια ώρα να σκέφτεται πώς θα αναπτύξει τα Γιάννενα και την Πελοπόννησο, μια σύμπραξη του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα τείνει να δίνει έμφαση εκεί που οι μεγάλοι επιχειρηματίες δραστηριοποιούνται, εκεί που συγκεντρώνεται η οικονομική δραστηριότητα. Γι’ αυτό και χρειάζεσαι και έναν καθαρά δημόσιο τομέα, ο οποίος κοιτάει την Ελλάδα ολόκληρη και έναν ιδιωτικό ο οποίος επιδιώκει να κάνει πιο αποτελεσματική τη δουλειά που γίνεται στην ήδη ανεπτυγμένη βιομηχανία της χώρας.

Δημοσιογράφος: Εφόσον τα κονδύλια για τη διαφήμιση μέσω ΕΟΤ είναι περιορισμένα, με ποιους ακριβώς τρόπους θα γίνει η προώθηση στο εξωτερικό; Και μάλιστα, δεδομένου ότι επιχειρούμε άνοιγμα σε νέες αγορές όπως η Κίνα και η Ινδία.

Π. Γερουλάνος: Δε θεωρώ ότι τα χρήματα που δίνουμε στην προώθηση είναι λίγα, θεωρώ ότι θα μπορούσαν να είναι πολύ περισσότερα. Όμως, είμαστε σε μια διαδικασία όπου διορθώνουμε λάθη του παρελθόντος και με πολύ λίγα χρήματα μπορούμε να πετύχουμε τα ίδια ή και καλύτερα αποτελέσματα από αυτά που είχαμε στο παρελθόν. Για παράδειγμα στην Κίνα βλέπουμε ότι ανοίγει αεροπορική γραμμή που συνδέει Αθήνα και Πεκίνο. Σε μια τέτοια γραμμή, αξίζει να επενδύσεις για να μείνει ζωντανή, για να διατηρήσεις την πρόσβαση. Με ελάχιστα χρήματα κάνεις τη γραμμή γνωστή και μετά μπαίνει μια άλλη εταιρεία. Αυτοί διαφημίζουν την Ελλάδα ακόμα περισσότερο. Ένα άλλο παράδειγμα: κάναμε την πρώτη διαφήμιση του ΕΟΤ στα ρωσικά. Τα ταξιδιωτικά γραφεία πουλούσαν την Ελλάδα μέσα από μια διαφήμιση με μηδενικό κόστος για εμάς, η οποία επειδή πήγε κατευθείαν στην πηγή, είχε πολύ θετικά αποτελέσματα. Το ίδιο ισχύει με τους tour operators. Στη Γερμανία είναι μεγάλοι πολλαπλασιαστές της Ελλάδας και το πώς θα πουλήσουν την Ελλάδα είναι καίριας σημασίας.

Το τελευταίο παράδειγμα που θα σας δώσω είναι η Αμερική. Εμείς την τελευταία χρονιά δώσαμε έμφαση σε ένα συγκεκριμένο κοινό, το οποίο το εκπροσωπεί ένας οργανισμός που λέγεται AARP (American Association of Retired People). Είναι Αμερικάνοι άνω των 55 ετών οι οποίοι έχουν πολύ υψηλό εισόδημα και ελεύθερο χρόνο. Ταξιδεύουν και ενδιαφέρονται για τον πολιτιστικό τουρισμό.

Δημιουργώντας αυτή τη σχέση, έχουμε πρόσβαση σε ένα κοινό 65.000.000 μελών. Η σχέση μας έχει αναπτυχθεί σε σημείο που μας δίνουν τεχνογνωσία για το πώς η Ελλάδα μπορεί να γίνει καλός προορισμός για τα μέλη τους.

Δημοσιογράφος: Νομίζω τη συγκεκριμένη αγορά έχει αναπτύξει και η Ισπανία σε μεγάλο βαθμό.

Παύλος Γερουλάνος: Η Ισπανία δεν το κάνει όπως εμείς. Αυτοί κάνουν ό,τι κάναμε παλαιότερα κι εμείς. Βάζουν ένα πολύ μεγάλο ποσό πάνω στο τραπέζι και μοιράζεται σε όλους τους τομείς. Εμείς πάμε ανάποδα. Πάμε στοχευμένα και όταν δούμε ότι υπάρχει ανταπόκριση, αυξάνουμε το ποσό. Αυτό σου δίνει αποτέλεσμα για κάθε ευρώ που επενδύεις.

Δημοσιογράφος: Να σας πάω τώρα σε ένα άλλο μοντέλο χώρας επιτυχημένης τουριστικά, τουλάχιστον θεωρητικά, την Τουρκία, η οποία έχει αναπτύξει τον τουρισμό της με ιλιγγιώδεις ρυθμούς μέσα στην τελευταία δεκαετία. Εμείς ναι μεν είμαστε στην ευχάριστη θέση να μπορούμε να ανακοινώσουμε ότι πλησιάζουμε σε ρεκόρ αφίξεων, ξεπερνώντας ένα καλό 2007, όταν όμως η Τουρκία διπλασιάζει ή τριπλασιάζει τους αριθμούς της. Είναι τελικά πεπερασμένες οι προοπτικές ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού ή απλώς δεν έχουμε αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητές μας;

Π. Γερουλάνος: Δεν θα ήθελα να μας συγκρίνω με οποιαδήποτε χώρα ή αν ήθελα να μας συγκρίνω δεν θα ξεκινούσα με την Τουρκία. Η Τουρκία έχει κάποια προτερήματα που δεν έχουμε εμείς. Έχει πολύ χαμηλό εργατικό κόστος, δεν έχει βίζα και έχει τη δυνατότητα ραγδαίας ανάπτυξης επενδύσεων. Πριν αποφασίσουμε αν η Τουρκία είναι το σωστό μοντέλο ή όχι ας περιμένουμε να δούμε την επόμενη δεκαετία. Ένα πράγμα το οποίο βλέπω εγώ είναι ότι έχουν «ξεζουμίσει» πραγματικά τα παράλιά τους, αλλά την ίδια ώρα έχουν κάνει παρεμβάσεις στο περιβάλλον συζητήσιμης αξίας μακροπρόθεσμα.

Η φοβικότητα με την οποία αναπτυχθήκαμε εμείς στις περισσότερες περιοχές εκτός από την Κω και τη Ρόδο λειτούργησαν στο να σωθούν τα ελληνικά παράλια και να διατηρηθεί, παρθένα η ελληνική φύση. Αυτό αποτελεί συγκριτικό μας πλεονέκτημα. Εκεί, λοιπόν, που πριν από 3-4 χρόνια αυτομαστιγωνόμασταν γιατί δεν είχαμε τους ίδιους ρυθμούς ανάπτυξης, σήμερα μπορούμε να αναπτύξουμε τον τουρισμό της Ελλάδας πιο αποτελεσματικά.

Αν μου λέγατε ποιο είναι το είδος του τουρισμού που πρέπει να δώσουμε έμφαση θα έλεγα στον υψηλής ποιότητας τουρισμό. Ένα ξενοδοχείο, το οποίο έχει ένα δυνατό brand μιας αλυσίδας όχι μόνο φέρνει καλής ποιότητας τουρισμό, αλλά δημιουργεί μια φήμη για την Ελλάδα διαφορετική από αυτή που έχει σήμερα. Όταν αναπτύξαμε άναρχα τον τουρισμό, προέκυψαν προβλήματα όπως είναι στο Φαληράκι, στα Μάλια και σε άλλες περιοχές που έφεραν κακό τουρισμό με λίγα ανταποδοτικά οφέλη. Εκεί πρέπει να βάλουμε μια τάξη και να φέρουμε επενδύσεις στην Ελλάδα οι οποίες θα προσελκύσουν υψηλής ποιότητας τουρισμό, ενώ και οι υπηρεσίες που θα παρέχουμε από τη δική μας την πλευρά θα είναι αντίστοιχης ποιότητας. Υπάρχουν κάποιοι Έλληνες ξενοδόχοι που πιστεύουν σε αυτό. Μπαίνουμε σε μία νέα γενιά στον ελληνικό τουρισμό η οποία βλέπει τα πράγματα πολύ διαφορετικά από παλιά. Δεν βασίζονται στις επιδοτήσεις και επενδύουν στην πελατεία τους. Έτσι, αλλάζει και η αίσθηση που υπήρχε κατά το παρελθόν ότι η Ελλάδα είναι ένας πολύ ακριβός προορισμός με κακές υπηρεσίες.

Δημοσιογράφος: Αναφερθήκατε στις επενδύσεις Ελλήνων επιχειρηματιών. Τι γίνεται με τις επενδύσεις ξένων; Ακούμε για Γερμανούς που έρχονται για επενδύσεις, έχει γίνει και η θεσμοθέτηση της τουριστικής κατοικίας.

Π. Γερουλάνος: Το ενδιαφέρον είναι πάρα πολύ μεγάλο. Το στοίχημα τώρα είναι να κάνει κάποιος το πρώτο βήμα. Συνήθως οι άνθρωποι που κάνουν ένα μεγάλο βήμα σε μια χώρα όπως είναι η Ελλάδα αυτή τη στιγμή, είναι οι άνθρωποι που έχουν τη μεγαλύτερη διάθεση ρίσκου και είναι αυτοί, βέβαια, οι οποίοι θα πάρουν το μεγαλύτερο κέρδος από αυτή την υπόθεση. Οι άνθρωποι που είδαμε να είναι πιο κοντά σε μια τέτοια απόφαση είναι από τη Ρωσία και το Ισραήλ, όμως το ενδιαφέρον είναι καθολικό. Ο τουρισμός είναι μέσα στους τρεις πρώτους τομείς που θα γίνουν πρωταθλητές στην ανάπτυξη, αλλά ακόμα υποφέρει από τη γραφειοκρατία, τη διαφθορά και την έλλειψη υποδομών Αυτό λοιπόν είναι το στοίχημα τώρα, να μπορέσεις αυτή την καλή φήμη που αποκτά η Ελλάδα στο διεθνή χώρο να την κεφαλοποιήσεις, απλοποιώντας τις διαδικασίες, κάνοντας την επένδυση πιο εύκολη, κάνοντας το επενδυτικό κλίμα καλύτερο και βοηθώντας με πράγματα όπως η τουριστική κατοικία. Είναι μια παρεξηγημένη έννοια, αλλά βοηθάει τον επενδυτή να χρηματοδοτήσει την επένδυσή του, πουλώντας κάποια σπίτια από αυτά που θα χτίσει. Σε αυτή την κατεύθυνση, έχουμε ένα πρόγραμμα το οποίο πάλι δουλεύουμε μαζί με το ΣΕΤΕ έτσι ώστε, να μειώσουμε τη γραφειοκρατία σχεδόν στο μισό.

Δημοσιογράφος: Οι τουριστικοί φορείς παρόλο που προφανώς παραδέχονται την καλή πορεία του 2011, διατηρούν ανησυχίες για το 2012. Το 2011 απορροφήσαμε μερίδιο από τη Βόρεια Αφρική, είχαμε τη μείωση του ΦΠΑ στη διαμονή. Στον αντίποδα, το καλοκαίρι είχαμε τα επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας, υπάρχει και αυτή η σύγχυση με το ΦΠΑ στην εστίαση, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι του τουρισμού να ανησυχούν. Είναι εύλογη αυτή η ανησυχία;

Π. Γερουλάνος: Κατ’ αρχάς είναι ο ρόλος τους να κάνουν αυτή τη δουλειά, να διεκδικούν! Δεν πρέπει να το δούμε σε ένα πλαίσιο ανησυχίας, αλλά σε ένα πλαίσιο σταδιακής αναβάθμισης του ελληνικού τουρισμού. Το στοίχημα που έχουμε μπροστά μας είναι να συνεχίσουμε τη πορεία στήριξης του τουρισμού με κάθε δυνατό τρόπο, ώστε να συνεχίσει να φέρνει μεγάλα αποτελέσματα. Υπάρχουν ιδέες πάνω στο τραπέζι τις οποίες τις εξετάζουμε για να δούμε τι κοστίζουν στο ελληνικό κράτος και τι αποτελέσματα μπορεί να έχουμε. Γι’ αυτό νομίζω ότι τα πράγματα τα οποία θα προωθήσουμε φέτος θα είναι αρκετά καινοτόμα.

Δημοσιογράφος: Όταν λέτε ιδέες σε ποιον τομέα αναφέρεστε; Για παράδειγμα στο ΦΠΑ στην εστίαση;

Π. Γερουλάνος: Μπορεί να είναι το κόστος των αεροδρομίων, η μείωση της γραφειοκρατίας, η ανάπτυξη νέων προϊόντων, η προώθηση της χώρας. Χρειάζεται συνεχή δουλειά. Παλιά έβγαζες μια καμπάνια το Φεβρουάριο και την πήγαινες από έκθεση σε έκθεση και από κανάλι σε κανάλι. Αυτή η εποχή έχει περάσει εντελώς. Η δημιουργία τουριστικής ταυτότητας για τη χώρα διαρκεί όλο το χρόνο, μέσα από το διαδίκτυο, είναι πολύ πιο προσωποποιημένη και πιο εξειδικευμένη ανά αγορά.

Δημοσιογράφος: Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η αεροπορική η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair ενδέχεται να μην ανανεώσει τη συμφωνία της με τη Ρόδο και την Κω από το Νοέμβριο. Υπάρχουν εξελίξεις σχετικά με το ζήτημα αυτό;

Π. Γερουλάνος: Δεν νομίζω ότι αυτό είναι ειλημμένη απόφαση, είναι προϊόν διαπραγμάτευσης. Αυτές οι εταιρίες προσπαθούν να βρουν τους καλύτερους προορισμούς για να κάνουν τη δουλειά τους. Και η δική μας δουλειά είναι να διαπραγματευόμαστε και να φέρνουμε τους καλύτερους πελάτες σε κάθε προορισμό. Ούτε για εκείνους είμαστε ο μόνος προορισμός, ούτε για εμάς είναι η μόνη αεροπορική εταιρεία. Είναι σημαντικό να δημιουργεί κανείς σχέσεις, με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διάρκεια γίνεται. Νομίζω ότι ξεκινά η διαδικασία που γίνεται κάθε χρόνο, αυτό το παζάρι για να προσελκύσουμε εμείς καινούριες εταιρείες κι εκείνες να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους ως ιδιωτικές εταιρείες.

Δημοσιογράφος: Υπήρχαν φήμες που μιλούσαν και για αθέτηση συμφωνίας η οποία προέβλεπε διαφήμιση της εταιρείας.

Π. Γερουλάνος: Αυτό έχει να κάνει με τη δυσκολία που είχε ο ΕΟΤ να ξεπληρώσει παλιά χρέη, το οποίο αν δεν έχει ήδη επιλυθεί, θα επιλυθεί άμεσα και σίγουρα δεν αποτελεί μέρος της διαπραγμάτευσης.