Η προσέλκυση επισκεπτών από τη σημαντική αγορά των ΗΠΑ ήταν ο στόχος της επίσκεψης που πραγματοποίησε ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος. Η στρατηγική προσέγγισης της αγοράς γίνεται απολύτως στοχευμένα με ειδικά μεγάλα κοινά. Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Παύλος Γερουλάνος είχε συνάντηση με τον απόδημο Ελληνισμό, την Aμερικανική Ένωση Συνταξιούχων (AARP) αλλά και επικεφαλής αμερικανο-εβραϊκών οργανώσεων. Επίσης είχε συναντήσεις με εκπροσώπους σημαντικών μέσων ενημέρωσης και δημοσιογράφους, σε μια προσπάθεια να αναδειχθεί η μοναδική εμπειρία της επίσκεψης στην Ελλάδα αλλά και να καταγραφούν οι αλλαγές που πραγματοποιούνται στη χώρα μας.

Στη Νέα Υόρκη ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού συναντήθηκε με εκπροσώπους των New York Times (υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα φιλοξένησαν μεγάλο αφιέρωμα στην αθηναϊκή γαστρονομική σκηνή, καθώς και στην περιοχή του Κεραμεικού), του Travel and Leisure και  του Food and Travel. Το ενδιαφέρον ήταν μεγάλο για την ανακάλυψη νέων εμπειριών σε όλη τη χώρα, πέρα από την αναγνωρισμένη εικόνα της νησιωτικής Ελλάδας. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις διαδρομές της Πελοποννήσου, στις μορφές εναλλακτικού τουρισμού, στην ελληνική γαστρονομία και κυρίως στην εμπειρία του ελληνικού τραπεζιού, αλλά και στις εξελίξεις στο χώρο του σύγχρονου πολιτισμού. Επίσης ο υπουργός παρουσίασε τα προγράμματα αστικής ανάπτυξης Θεσσαλονίκη Σταυροδρόμι Πολιτισμών και Αthens Every Week, ενώ ζητήθηκε από τα συγκεκριμένα έντυπα αποστολή συγκεκριμένου υλικού που θα συμπεριληφθεί στην προσεχή αρθρογραφία τους.

Στην Ουάσιγκτον ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού συναντήθηκε με τους επικεφαλής του Ελληνοαμερικανικού Ινστιτούτου (AHI), τους οποίους ενημέρωσε για τις  εξελίξεις στην Ελλάδα και τις ευοίωνες εξελίξεις στον τουρισμό, κάνοντας κάλεσμα στους Έλληνες της Αμερικής και στηρίξουν και φέτος τη χώρα μας. Μίλησε επίσης για την προσπάθεια που γίνεται προκειμένου να εδραιωθεί η φήμη της Ελλάδας στην Ουάσιγκτον μέσω στοχευμένων κινήσεων.

Στη συνέχεια ο κ. Παύλος Γερουλάνος  συναντήθηκε με εκπροσώπους αμερικανο-εβραϊκών οργανώσεων. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκαν θέματα ελληνικής τουριστικής και πολιτιστικής πολιτικής καθώς και οι ελληνο-ισραηλινές σχέσεις. Ειδική αναφορά έγινε και στη σημαντική αύξηση του αριθμού ισραηλινών επισκεπτών στη χώρα μας το 2010, τάση που αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω φέτος. Μεγάλο ήταν το ενδιαφέρον για τη Θεσσαλονίκη και ειδικότερα για το πρόγραμμα Σταυροδρόμι Πολιτισμών που αναδεικνύει τα εβραϊκά μονοπάτια στην ευρύτερη περιοχή.

Ακολούθως ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού συναντήθηκε με επικεφαλής του AARP, της μεγαλύτερης οργάνωσης των ΗΠΑ ( περί τα 65 εκατομμύρια μέλη). Στόχος της οργάνωσης είναι η ευζωία για άτομα άνω των 50 τα οποία μεταξύ των άλλων αγαπούν να ταξιδεύουν, καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς. Η οργάνωση διαθέτει περιοδικά, τηλεοπτικό σταθμό, ιστοσελίδα και newsletters, ενώ συνεργάζεται με αντίστοιχες οργανώσεις σε Ευρώπη και Ιαπωνία. Ο κ. Παύλος Γερουλάνος είχε την ευκαιρία να μιλήσει για την μετάβαση από την ιδέα του προορισμού στην ιδέα των εμπειριών επισημαίνοντας ότι τη διαφορά δεν την κάνουν οι περιοχές αλλά οι άνθρωποι. Αναφέρθηκε στις μοναδικές εμπειρίες που μπορεί να έχει ο επισκέπτης στην Ελλάδα: αρχαιολογικός πλούτος, σύγχρονη δημιουργία, γαστρονομία, μοναδικό τοπίο, πλήθος εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Συζητήθηκαν επίσης τρόποι προώθησης της Ελλάδας μέσω της ΑΑRP – ήδη ο υπουργός εκλήθη να αρθρογραφήσει στο επόμενο τεύχος του περιοδικού της οργάνωσης που αποστέλλεται στα εκατομμύρια μέλη της.

Ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού είχε την ευκαιρία επιμέρους συναντήσεων με πολιτικούς παράγοντες της Ουάσιγκτον όπου συζητήθηκαν και οι πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα, αλλά κυρίως οι μεγάλες αλλαγές που πραγματοποιούνται στην τουριστική πολιτική.

Κατά την παραμονή του στην Ουάσιγκτον ο κ. Παύλος Γερουλάνος έδωσε συνέντευξη στον ραδιοσταθμό Φωνή της Αμερικής (http://www.voanews.com/greek/news/Geroulanos-Interview-118218654.html), στη Washington Post (http://www.washingtonpost.com/blogs/political-economy/post/on-the-stump-in-washington-greek-and-irish-officials-promote-recovery-/2011/03/21/AB0X4C7_blog.html), αλλά και στη Wall Street Journal.

H στοχευμένη στρατηγική για τη διείσδυση στη δυναμική αγορά των ΗΠΑ θα συνεχιστεί, καθώς τα περιθώρια ανάπτυξης είναι εξαιρετικά σημαντικά.  Χαρακτηριστικά της δυναμικής των ΗΠΑ και των ιδιαιτέρων χαρακτηριστικών της σε σχέση με την Ελλάδα είναι τα ακόλουθα στοιχεία:

1.      ΕΞΕΛΙΞΗ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΠΡΟΣ ΕΛΛΑΔΑ

ΕΤΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΜΕΤΑΒΟΛΗ %
2004 300.000 15
2005 360.000 20
2006 450.000 25
2007 548.000 20
2008 601.000 10
2009 523.000 -13
2010 445.000* -15

*πρόβλεψη

2.      ΜΕΡΙΔΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ TOP-5 ΠΡΟΟΡΙΣΜΩΝ

ΧΩΡΑ ΠΟΣΟΣΤΟ ΚΑΤΑΤΑΞΗ (RANKING)
ΜΕΞΙΚΟ * 31,7   % 1
ΚΑΝΑΔΑΣ * 18,7   % 2
ΚΑΡΑΪΒΙΚΗ * 4,9    % 3
ΑΓΓΛΙΑ 4,4    % 4
ΓΑΛΛΙΑ 3,1    % 5
ΙΤΑΛΙΑ 2,9    % 6
ΙΣΠΑΝΙΑ 2,3    % 7
ΕΛΛΑΔΑ 0,9  %
ΛΟΙΠΕΣ ΧΩΡΕΣ 31,1   %

*Οι πρώτες τρεις χώρες μέχρι πρόσφατα περιλαμβάνονταν στους εσωτερικούς προορισμούς διότι Αμερικανοί πολίτες και οι Αμερικανοί μόνιμοι κάτοικοι δεν χρειάζονταν διαβατήρια.

3.      ΛΟΓΟΙ ΠΡΟΤΙΜΗΣΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ

ΠΟΣΟΣΤΟ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ – ΙΣΤΟΡΙΑ 40%
ΦΥΣΗ (ΓΕΝΙΚΑ) 5%
ΘΑΛΑΣΣΑ – ΝΗΣΙΑ 30%
VALUE FOR MONEY 2%
ΚΛΙΜΑ 5%
ΑΣΦΑΛΕΙΑ 4%
ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ 4%
ΑΛΛΑ* 10%

*Εμπειρίες, Εναλλακτικός Τουρισμός, Διευκολύνσεις VISA

4.      ΠΡΟΤΙΜΩΜΕΝΟΣ ΤΟΠΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ

ΠΟΣΟΣΤΟ
ΑΘΗΝΑ 30  %
ΘΕΣΣ/ΝΙΚΗ 5  %
ΝΗΣΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ 25  %
ΝΗΣΙΑ ΙΟΝΙΟΥ 5  %
ΚΡΗΤΗ 20 %
ΕΝΔΟΧΩΡΑ  (ΠΕΛΛΟΠΟΝΗΣΟΣ, ΣΤΕΡΕΑ, ΗΠΕΙΡΟΣ, ΘΕΣΑΛΛΙΑ, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΚΛΠ) 15  %

5.      ΛΟΓΟΙ ΠΡΟΤΙΜΗΣΗΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΠΡΟΟΡΙΣΜΩΝ

ΛΟΓΟΣ ΠΟΣΟΣΤΟ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 5 %
ΦΥΣΗ 5 %
ΘΑΛΑΣΣΑ 15 %
VALUE FOR MONEY 30 %
ΚΛΙΜΑ 5 %
ΑΣΦΑΛΕΙΑ 15 %
ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ 20 %
ΑΛΛΑ 5 %