Δημοσιογράφος: Καλεσμένος μας είναι ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, ο κ. Παύλος Γερουλάνος. Τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα στην Αθήνα. Έχουμε περιγράψει αναλυτικά τα φαινόμενα. Κεντρική ερώτηση η οποία ως τώρα, δεν έχει απαντηθεί είναι αν υπάρχει αν υπάρχει ένα σχέδιο για το κέντρο της Αθήνας, για το κέντρο της πρωτεύουσας.

Υπουργός: Η Αθήνα είναι ίσως η πιο μελετημένη πόλη στον κόσμο. Από σχέδια έχουμε άφθονα. Αυτό το οποίο είναι απολύτως απαραίτητο είναι αυτά τα σχέδια να υλοποιηθούν μέσα από μια συνεργασία στην οποία πρέπει να συμβάλλουν όλοι και πολλοί απ’ αυτούς που καλέσατε σήμερα είναι μέρος…

Δημοσιογράφος: Το κάνουν;

Υπουργός: Όχι αποτελεσματικά. Αν μπορούσα να κάνω μια κριτική και για τη δική μας θητεία ως κυβέρνηση αυτό είναι ότι πάνω στην ώρα της κρίσης αυτό που οφείλαμε να κάνουμε πολύ περισσότερο απ’ ότι κάναμε είναι να συσπειρώσουμε δυνάμεις γύρω από κοινούς εθνικούς στόχους. Αυτό δεν έγινε επαρκώς και το υπογραμμίζω αυτό γιατί η Αθήνα είναι ένας εθνικός στόχος. Η έξοδος της Ελλάδας από την κρίση, δεν μπορεί να γίνει χωρίς την Αθήνα. Δεν μπορεί να γίνει αν η Αθήνα δεν είναι η κινητήριος δύναμη για την αλλαγή. Άρα το πρόβλημα της Αθήνας είναι πολύ πιο μεγάλο από αυτό το οποίο συνήθως περιγράφουμε ως μικρά ή μεγάλα επεισόδια στο κέντρο.

Δημοσιογράφος: Έχει γίνει αντιληπτό αυτό; Έχουν αντιληφθεί οι συνάδελφοι σας και εσείς το μέγεθος του ζητήματος του κέντρου της Αθήνας;

Υπουργός: Επιμένω. Το κέντρο της Αθήνας αντικατοπτρίζει απολύτως το μέγεθος του προβλήματος που έχουμε στην Ελλάδα. Πάνω στην Αθήνα βγάζουμε ότ,ι χειρότερο, ενώ με τους Ολυμπιακούς βγάζαμε ό,τι καλύτερο. Ανάλογα το κλίμα που υπάρχει στη χώρα, αυτό αντανακλάται πάνω στην Αθήνα. Η πραγματικότητα είναι ότι όπου, μέσα σε αυτήν την κρίση που περνάμε, έχουμε δουλέψει συλλογικά, έχουμε συνεργαστεί σωστά, μπορούμε να καταφέρουμε πάρα πολλά πράγματα. Αυτό το οποίο έχει γίνει στον τουρισμό, το αντίθετο συμβαίνει στην Αθήνα, να αυξάνεται ο τουρισμός σε όλη την Ελλάδα έχει γίνει ακριβώς επειδή συνεργαστήκαμε καλά μαζί με τα άλλα υπουργεία που είναι συναρμόδια.

Δημοσιογράφος: Ξέρετε ο πολίτης που ακούει και πληρώνει πάρα πολλά χαράτσια και γίνεται κάθε μέρα πιο φτωχός, αναρωτιέται γιατί δεν μπορούν οι υπουργοί μιας κυβέρνησης να συντονιστούν με τον δήμαρχο, τον περιφερειάρχη. Αναλαμβάνετε αυτήν την ευθύνη;

Υπουργός: Είναι απολύτως λογικό και γι αυτό νομίζω η δική μας δουλειά στο υπουργείο Πολιτισμού-Τουρισμού ήταν ακριβώς οριοθετημένη γύρω από το πλέγμα των συνεργασιών, γιατί το υπουργείο Τουρισμού δεν μπορεί να κάνει τίποτα από μόνο του αν δεν συνεργαστεί σωστά με τα άλλα υπουργεία, δεν μπορεί να φέρει αποτελέσματα. Ο λόγος που έχουμε αποτελέσματα είναι επειδή εκ των πραγμάτων έπρεπε να συνεργαστούμε με άλλους και το κάναμε.

Δημοσιογράφος: Αν θέλετε εγώ καταλαβαίνω πάντως ότι δεν υπάρχει ένα σχέδιο για την πρωτεύουσα.

Υπουργός: Όχι επιμένω. Σχέδια υπάρχουν άφθονα. Το θέμα δεν είναι αυτό, το θέμα είναι να επιλεγεί ένα, για να δουλέψουμε όλοι συντονισμένα και να πετύχουμε αυτό που πρέπει να γίνει στην Αθήνα.

Δημοσιογράφος: Ωραία, να δούμε όμως το δικό σας σχέδιο. Τι έχετε κάνει και τι σκοπεύετε να κάνετε και αν αυτό συμβάλλει έστω και ως ένα κομμάτι του πάζλ, στην κεντρική διαχείριση του προβλήματος της Αθήνας.

Υπουργός: Ο ρόλος που έχει ο καθένας μέσα σε αυτό το πλαίσιο που περιγράφω είναι διακριτός. Παρότι πρέπει να συνεργαστούμε όλοι μαζί το κάθε κομμάτι έχει μια σημασία δική του. Στο υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού αυτό που βλέπουμε ως κεντρικό στόχο είναι πως μπορούμε να δώσουμε αξία στα πράγματα τα οποία θα όφειλαν να έχουν αξία. Δηλαδή να βρούμε τους τόπους αυτούς που χαρακτηρίζουν την πόλη, που είναι η ταυτότητα της πόλης και να επενδύσουμε πάνω σε αυτούς ώστε σιγά σιγά, γειτονιά-γειτονιά, άξονας-άξονας μέσα στην πόλη να αλλάζει λίγο το κλίμα. Κι αν δείτε αυτό που έχουμε προσπαθήσει να κάνουμε είναι σε πάρα πολλές γειτονιές της Αθήνας, μερικές απ’ αυτές είναι πάρα πολύ υποβαθμισμένες να εντάξουμε έργα τα οποία μπορεί να σηματοδοτήσουν την αρχή μιας αλλαγής.

Δημοσιογράφος: Θέλετε να γίνετε πιο συγκεκριμένος;

Υπουργός: Αν δει κανείς τον άξονα από την Πανεπιστημίου μέχρι την Αγίου Κωνσταντίνου, τα έργα που γίνονται εκεί τώρα, το Εθνικό Θέατρο.

Δημοσιογράφος: Το Εθνικό Θέατρο στην Αγίου Κωνσταντίνου είναι ένα στολίδι της πόλης…

Υπουργός: Απολύτως.

Δημοσιογράφος: …με ποιοτικές παραστάσεις και υπάρχει κοσμοσυρροή σε μια κατά τ’ άλλα σκοτεινή γειτονιά.

Υπουργός: Ακριβώς. Αυτού του είδους τα έργα, αυτού του είδους οι επενδύσεις είναι αυτά που μπορούν να εμπνεύσουν μια γειτονιά να αρχίσει να βλέπει τον εαυτό της διαφορετικά. Ξέρετε πολύ καλά τη δουλειά που γίνεται στην Ακαδημία Πλάτωνος, το Δημόσιο Σήμα και την ενοποίηση με τον Κεραμεικό. Αυτό είναι ένα έργο το οποίο λέει ουσιαστικά σε μια περιοχή ότι εγώ δεν έχω σταματήσει να σε προσέχω, δεν έχω σταματήσει να πιστεύω ότι έχεις αξία. Αν κλείσεις τα μάτια σου και ξεχάσεις αυτά που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα, η Ακαδημία Πλάτωνος είναι ένας χώρος που θα έπρεπε να έχει διεθνή εμβέλεια. Το γεγονός ότι δεν έχει, είναι αυτό που θα έπρεπε αμέσως να μας τραβά εκεί πέρα και να επενδύουμε σε αυτόν τον χώρο.

Δημοσιογράφος: Το κάνετε. Αλλά να σημειώσω ότι σταμάτησε πριν το 2004 γιατί κάπως τελείωσαν τα λεφτά και σταμάτησε αυτή η προσπάθεια.

Υπουργός: Ναι αλλά βρήκαμε λεφτά, λίγα-λίγα με μικρές επενδύσεις αλλά με καίριες παρεμβάσεις, το ίδιο συμβαίνει και στον άξονα γύρω από το Βυζαντινό Μουσείο που βρισκόμαστε και η ενοποίηση του με το Λύκειο του Αριστοτέλη, είναι ένας άλλος χώρος ο οποίος εκ των πραγμάτων έχει αξία. Ο χώρος που δίδαξε ο Αριστοτέλης είναι ένας χώρος που έχει παγκόσμια εμβέλεια. Αν αυτόν τον χώρο τον αγνοήσεις, τότε βεβαίως απαξιώνεις ό,τι έχει αξία στην πόλη σου. Αν επενδύσεις λίγο σ’ αυτόν, τον ενώσεις με το Βυζαντινό Μουσείο, τον ενώσεις με τον περιβάλλοντα χώρο και αφήσεις τον κόσμο να ζήσει αυτήν την περιοχή τότε τα πράγματα αλλάζουν.

Δημοσιογράφος: Θα ολοκληρωθεί το σχέδιο αυτό;

Υπουργός: Και βέβαια θα ολοκληρωθεί. Τα κονδύλια έχουν εξασφαλιστεί. Η παράδοση του περιβάλλοντος χώρου θα γίνει στους επόμενους τρεις μήνες. Μιλάμε για πάρα πολύ άμεσα χρονοδιαγράμματα.

Δημοσιογράφος: Άρα λοιπόν έχετε λοιπόν εδώ το κομμάτι του δρόμου των Μουσείων, με την ενοποίηση του Λυκείου του Αριστοτέλη με το Βυζαντινό και τα άλλα Μουσεία που βρίσκονται απέναντι, την Ακαδημία Πλάτωνος, αυτές είναι οι παρεμβάσεις σας;

Υπουργός: Καταρχήν δεν είναι λίγες και από μόνες τους αλλά πρέπει να γίνουν άλματα.

Δημοσιογράφος: Με συγχωρείτε αλλά ο κόσμος είναι σε μια κατάσταση παραφροσύνης.

Υπουργός: Απολύτως και εδώ είναι το πιο σημαντικό πράγμα που έχουμε να κάνουμε αυτή τη στιγμή. Πιστεύω ένα τεράστιο έλλειμμα που υπάρχει είναι η έλλειψη πληροφόρησης για τα πράγματα που γίνονται, γιατί αν δεν πληροφορήσουμε τον κόσμο για τα πράγματα που γίνονται δεν θ’ αλλάξει ποτέ το κλίμα. Αν πάρετε τον άξονα γύρω από τη Συγγρού και αυτά που γίνονται εκεί πέρα. Από την αναβίωση του ΦΙΞ που παίρνουμε ένα χώρο ο οποίος έχει τεράστια δυναμική και τον μετατρέπουμε σε ένα Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης μέσα στο οποίο θα έρχεται ο κόσμος, θα ζει κάτι διαφορετικό, θα αναβαθμίζεται η περιοχή και μετά αυτό το ενώσεις με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών που είναι λίγο παρακάτω και την Όπερα και τη Βιβλιοθήκη που θα γίνει από το Ίδρυμα Νιάρχου, ξαφνικά έχεις έναν άξονα που αποκτά τεράστια δυναμική.

Δημοσιογράφος: Και λέτε και το δημόσιο και το ιδιωτικό μαζί…

Υπουργός: Ακριβώς. Ο ρόλος του δημοσίου είναι να ενεργοποιεί το ιδιωτικό. Εκεί που παρεμβαίνει το δημόσιο να έρχεται και να γίνεται μια αλλαγή.

Δημοσιογράφος: Να το δεχτούμε αυτό. Πως προστατεύετε εσείς ως υπουργείο τη δημόσια περιουσία; Να σας φέρω το παράδειγμα του ΑΚΡΟΠΟΛ. Την προπερασμένη Δευτέρα ήμασταν στον αέρα όταν μάθαμε την είδηση ότι είχε ξεσπάσει πυρκαγιά. Αυτό ανήκει στο υπουργείο Πολιτισμού.

Υπουργός: Ξέρετε για πόσο μεγάλο χρονικό διάστημα αυτό το κτίριο είχε εγκαταλειφθεί. Το εντάξαμε στο ΕΣΠΑ, αμέσως μόλις έγινε η πυρκαγιά έγιναν οι μελέτες που χρειαζόντουσαν και μόλις πέρασαν από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων, η αντίδραση ήταν άμεση ακριβώς για να μπορέσει να συνεχιστεί αυτό το έργο και να αναβιώσει το ΑΚΡΟΠΟΛ.

Δημοσιογράφος: Το συνεχίζετε δηλαδή, θα ανοίξει το ΑΚΡΟΠΟΛ;

Υπουργός Βεβαίως και θα ανοίξει…

Δημοσιογράφος: Έχετε βρει λεφτά;

Υπουργός Ναι, μέσα από το ΕΣΠΑ.

Δημοσιογράφος: Είναι δηλαδή μέσα στο πρόγραμμα;

Υπουργός: Απολύτως. Επίσης ένα από τα έργα που θεωρούμε ότι έχει τεράστια αξία για την Αθήνα παρότι δεν ανήκει αν θέλετε στον άμεσο χώρο της Αθήνας, είναι το παραλιακό μέτωπο για το οποίο εξασφαλίσαμε μέσω του Ιδρύματος Νιάρχου τα χρήματα για να γίνει η μελέτη. Η μελέτη υπολογίζουμε να έχει τελειώσει στα τέλη Μαρτίου-αρχές Απριλίου, προλαβαίνει να ενταχθεί και αυτό στο ΕΣΠΑ. Ένα από τα μεγαλύτερα έργα μπαίνουν στον ιστό της πόλης και αλλάζουν την Αθήνα έτσι όπως την οραματίστηκε ο Κανδύλης από την πρώτη διεκδίκηση των Ολυμπιακών Αγώνων. Αντιστοίχως η δουλειά που κάνει ο ΟΛΠ κάτω στον Πειραιά με την Ακτή Πολιτισμού, είναι μια δουλειά η οποία αφορά και την κρουαζιέρα, τους ανθρώπους που έρχονται να επισκεφθούν την Αθήνα. Θέλω να πω με αυτό ότι εδώ βλέπουμε ένα πλέγμα από έργα, τα οποία γειτονιά-γειτονιά παρεμβαίνουν για να πούμε ότι αυτή η πόλη που ζούμε δεν χρειάζεται να είναι έτσι, έχουμε τη δυνατότητα να επενδύσουμε σε αυτήν, και επενδύοντας σε αυτήν να κινητοποιήσουμε γειτονιά-γειτονιά τον κόσμο να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούμε και αισθανόμαστε.

Δημοσιογράφος: Θα μου επιτρέψετε να μείνουμε στο ζήτημα πώς διαχειριζόμαστε τις δομές που έχουμε δημιουργήσει. Το παράδειγμα του Επιγραφικού Μουσείου. Βρίσκεται στα πόδια σας. Εννοώ μια ανάσα από το υπουργείο Πολιτισμού. Επί μήνες υπήρχε αυτή η κατάσταση με τους χρήστες ναρκωτικών. Τώρα απομακρύνθηκαν. Σκοπεύετε να διατηρήσετε αυτήν την κατάσταση; Έχετε τρόπο να είναι ανοιχτά τα Μουσεία ή θα τα φτιάξουμε για να είναι κλειστά;

Υπουργός: Η κατάσταση εκεί πέρα είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα. Πάρτε την οδό Τοσίτσα η οποία έχει γίνει ένα σύμβολο όλων των δεινών της πόλης. Είναι ένας πανέμορφος πεζόδρομος ανάμεσα σε ένα Πανεπιστήμιο και σ’ ένα Μουσείο, κάτω από οποιεσδήποτε άλλες συνθήκες αυτό αφορά ό,τι πιο ωραίο, πιο πλούσιο έχει μια πόλη να δώσει και αντ’ αυτού ήταν ένας χώρος χρηστών ναρκωτικών. Η πραγματικότητα είναι ότι ένα τέτοιο πρόβλημα, δεν μπορείς να το αντιμετωπίσεις ευκαιριακά. Γίνεται τόση μεγάλη φασαρία γύρω από την Τοσίτσα που εντάξει, τώρα έφυγαν οι άνθρωποι από την Τοσίτσα και πήγαν στην Στουρνάρη. Δεν έχει διαφορά η Στουρνάρη από την Τοσίτσα. Αυτό που έχει διαφορά είναι να λύσεις το πρόβλημα. Να μπορέσεις να δημιουργήσεις μονάδες ώστε αυτοί οι άνθρωποι να μπορούν να βρουν θαλπωρή και να θεραπευτούν. Για να γίνει αυτό πρέπει να έχουμε σωστές μονάδες ΟΚΑΝΑ. Ήταν πολύ σωστή απόφαση του υπουργού Υγείας να μπουν αυτές οι μονάδες μέσα στα υπάρχοντα νοσοκομεία και ήρθαμε εμείς με χρήματα που είχαμε από τον ΟΠΑΠ και είπαμε ότι αυτά που μας περισσεύουν από τις ρήτρες βίας που μαζέψαμε, θα βοηθήσουμε να ενισχυθούν οι μονάδες ΟΚΑΝΑ έτσι ώστε οι χρήστες να μπορούν να βρουν κάπου αλλού θαλπωρή και να μην τριγυρνούν σε αυτούς τους δρόμους. Αλλά πρέπει να καταλάβουμε και ως Αθηναίοι ότι τα προβλήματα που έχουμε στην πόλη μας είναι μεγαλύτερα από μας, μεγαλύτερα από την πόλη, μεγαλύτερα ακόμη και από την Ελλάδα αν δει κανείς το μεταναστευτικό και η δουλειά που έχουμε να κάνουμε δεν πρέπει να είναι δουλειά βιτρίνας. Πρέπει να είναι δουλειά ουσίας και για να είναι δουλειά ουσίας πρέπει να λύνονται ουσιαστικά δομικά προβλήματα. Τα ΟΚΑΝΑ είναι κάτι τέτοιο. Γιατί δεν γινόντουσαν τόσο καιρό; Γιατί δεν επενδύσαμε σωστά τόσο καιρό ώστε τα ΟΚΑΝΑ να λειτουργούν σωστά και δημιουργήθηκε αυτό το πρόβλημα στην Αθήνα; Αν πάρει ένα πρόβλημα ένα χρόνο για να δημιουργηθεί παίρνει μετά πέντε για να λυθεί.

Δημοσιογράφος: Ναι απλώς δεν θα ήθελα να είμαι στη θέση των επιστημόνων-αρχαιολόγων που βρίσκονται στο Επιγραφικό Μουσείο και κάνουν αυτήν την εξαιρετική δουλειά να ζουν ανάμεσα στους χρήστες.

Υπουργός: Ούτε οι σπουδαστές στο Πανεπιστήμιο, ούτε οι εργαζόμενοι στο Αρχαιολογικό Μουσείο, κανείς δεν χρωστάει να το ζει αυτό αλλά το πρόβλημα είναι πραγματικό και δεν μπορεί να το αντιμετωπίσει κανείς, να τους διώξει από κει να τους πάνε σε έναν άλλο δρόμο και να νομίζουμε ότι λύθηκε το πρόβλημα. Κι αν θέλετε ως υπουργείο Πολιτισμού, το πρόβλημα το δικό μας σε ό,τι αφορά την Αθήνα δεν είναι πώς ένας δρόμος θα σωθεί από το πρόβλημα που υπάρχει αλλά πώς πολιτισμικά θα δούμε διαφορετικά το θέμα των ναρκομανών.

Δημοσιογράφος: Εδώ να σημειώσουμε και τη συμβολή των αρχαιολόγων, έκαναν ένα επταήμερο στην οδό Τοσίτσα για να δείξουν ότι υπάρχει κι άλλος τρόπος. Αναρωτιέμαι είχατε ξεκινήσει ένα πρόγραμμα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού ως τον Σεπτέμβριο παρεμβάσεων στην πόλη με την Λυρική, με τις ορχήστρες, αυτό το σταματήσατε. Γιατί το σταματήσατε;

Υπουργός: Όχι αυτό λειτούργησε όλο το καλοκαίρι και σταμάτησε όταν πια είναι πάρα πολύ δύσκολο να κάνεις πράγματα έξω. Η φιλοσοφία πίσω απ’ αυτήν την προσπάθεια ισχύει και τώρα. Να εξηγήσω πως ξεκίνησε όλο αυτό το πράγμα γιατί αυτό δεν θα διακοπεί αυτό θα γίνεται συνέχεια. Τώρα που έχουμε ξεκινήσει αυτή τη διαδικασία δεν πρόκειται να την σταματήσουμε.

Δημοσιογράφος: Δεν μπορώ να το δεχτώ κύριε υπουργέ γιατί πχ πήγε η Μπιενάλε στην Πλατεία Θεάτρου. Αυτομάτως άλλαξε η εικόνα της περιοχής έστω και για λίγο.

Υπουργός: Βεβαίως, όπως πήγε και η παράσταση της Αντιγόνης.

Δημοσιογράφος: Αναρωτιέμαι λοιπόν αφού κάνετε κάτι που φαίνεται ότι έχει μια μικρή ή μεσαία επιτυχία γιατί το σταματάτε;

Υπουργός: Όχι ένα λεπτό, το πλέγμα των δράσεων που κάνεις κάποιες φορές είναι πάρα πολύ…

Δημοσιογράφος: Αφού βγάλατε το δημόσιο έξω, γιατί το ξαναβάλατε μέσα;

Υπουργός: Το ξαναβάλαμε μέσα γιατί κάνει κρύο, το λέω αυτό με μια διάθεση χιούμορ αλλά η πραγματικότητα είναι ότι αυτά τα πράγματα γίνονται σε κύκλους. Αυτό όμως που είναι πάρα πολύ ουσιαστικό είναι ότι πριν από δυο χρόνια, όταν τα χρήματα έρρεαν άφθονα κοκ οι τσακωμοί στη Λυρική ήταν για το αν θα πάρουν υπερωρίες για τις πρόβες και τώρα ξαφνικά έχουμε τον ίδιο τον κόσμο της Λυρικής, αψηφώντας τις καιρικές συνθήκες, αψηφώντας το τι κοστίζει γι αυτούς, βγαίνουν έξω, βγάζουν τον πολιτισμό έξω, τον μοιράζονται με τον κόσμο, φέρνουν κόσμο στη Λυρική. Τα εισιτήρια που έχει πουλήσει η Λυρική έχουν αυξηθεί πάρα πολύ από τότε που βγήκε στο δρόμο. Αναδεικνύεται όλος αυτός ο πολιτισμός που υπάρχει και γίνεται απτός σε πολύ περισσότερο κόσμο. Όλα αυτά τα πράγματα είναι που θα κάνουν την πόλη σιγά-σιγά ν’ αλλάξει.

Δημοσιογράφος: Ναι αλλά φοβάμαι ότι χρειάζονται άλματα και άμεση δράση γιατί χάνεται πολύτιμος χρόνος.

Υπουργός: Μα βεβαίως χρειάζονται άλματα αλλά μην περιμένουμε και δεν κάνουμε τίποτα ευελπιστώντας ότι κάποιος θα κάνει κάποτε ένα μεγάλο άλμα. Ας ξεκινήσουμε βήμα-βήμα, γειτονιά- γειτονιά και αυτή είναι η φιλοσοφία μας σε αυτά που κάνουμε, ας ξεκινήσουμε αυτό που μπορούμε να κάνουμε τώρα με τα χρήματα που έχουμε και ας χτίζουμε συνέχεια πάνω σε αυτό. Σήμερα έχουμε πάρα πολύ περιορισμένους πόρους. Αύριο μπορεί να έχουμε παραπάνω. Ας έρθουμε να χτίσουμε πάνω σε αυτό που γίνεται. Μη πούμε ότι είχαμε μια κρίση, βγάλαμε τους πολιτιστικούς φορείς στο δρόμο και μετά όταν τα πράγματα είναι καλύτερα αρχίζουμε πάλι και έχουμε τις παλιές νοοτροπίες. Να συνεχίσει αυτό το πράγμα και εγώ είμαι σίγουρος ότι αυτή η πόλη, επαναλαμβάνω, απομακρυνθείτε λίγο από την καθημερινότητα της, απομακρυνθείτε λίγο από αυτό που ζούμε και τα προβλήματα που ζούμε. Τι συμβολίζει η Αθήνα για τον κόσμο ολόκληρο; Συμβολίζει κάτι πολύ μεγαλύτερο απ’ αυτό που είναι σήμερα. Ακούω διάφορες συζητήσεις και κουραφέξαλα περί ταυτότητας και branding και ιστορίες τέτοιες. Μα τι είναι αυτό που λέμε ταυτότητα; Ταυτότητα είναι να δώσεις αξία εκεί που υπάρχει αξία. Εκεί δηλαδή που θα έπρεπε κάτι να εκπέμπει αξία, αν το εκπέμπει. Πάρτε παράδειγμα τον Μαραθώνιο δρόμο όπου οκτώ εκατομμύρια κόσμος τρέχει τον Μαραθώνιο και δεν ερχόταν κανείς στον Μαραθώνιο της Αθήνας. Με ελάχιστα λεφτά δώσαμε αξία σε αυτό το πράγμα. Ξαφνικά ο κόσμος μαθαίνει. Κρύβει ο Μαραθώνιος αξίες πίσω απ’ αυτά που εκπροσωπούσε ο δρομέας που έτρεξε στον πρώτο Μαραθώνιο. Μαθαίνεις στον κόσμο την πραγματική αξία του τι είναι η Αθήνα. Αν συνεχίσουμε να το κάνουμε αυτό και βάλουμε όλες τις δυνάμεις μας πίσω απ’ αυτό και συντονιστούμε και εκεί επιμένω ότι είναι το μεγάλο ζητούμενο, να συντονίσουμε τις δράσεις μας γύρω απ’ αυτά τα πράγματα…

Δημοσιογράφος: Όλοι αυτό είπαν…

Υπουργός: Ναι όμως η Αθήνα έχει μια αξία που εφόσον αναδειχθεί θα έχει μια τεράστια εμβέλεια και αυτήν την εμβέλεια μόνο εμείς την έχουμε περιορίσει.

Δημοσιογράφος: Υπάρχει σκέψη και αν ναι ποια, για την ενεργοποίηση της ΕΑΧΑ;

Υπουργός: Μα η ΕΑΧΑ λειτουργεί…

Δημοσιογράφος: Παρουσίασε κάποια σχέδια, θα υλοποιηθούν αυτά τα σχέδια;

Υπουργός: Η ΕΑΧΑ δεν μπορεί να τρέξει με τις ταχύτητες που έτρεξε πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες γιατί απλά τα χρήματα που είχε στη διάθεση της ήταν πολύ περισσότερα. Ουσιαστικά η ΕΑΧΑ είναι ο φορέας μέσα απ’ τον οποίο έγιναν οι τεράστιες πεζοδρομήσεις, προστατεύθηκαν χώροι, ενώθηκαν χώροι στην Αθήνα που ήταν παλιά κομμάτια, αυτό το πράγμα θα συνεχιστεί. Όχι με τους ίδιους ρυθμούς αλλά και τον σταθμό του ΗΛΠΑΠ θα βγάλουμε από κει ώστε να δοθεί ο χώρος αυτός πίσω στον Κεραμεικό και να συνεχιστούν οι έρευνες που πρέπει να γίνουν εκεί.

Δημοσιογράφος: Θα πληρώσει το υπουργείο Πολιτισμού τον ΗΛΠΑΠ;

Υπουργός: Ναι βεβαίως. Αγοράζουμε εμείς τον σταθμό, φεύγει ο σταθμός από κει…

Δημοσιογράφος: Έχετε χρήματα για απαλλοτριώσεις;

Υπουργός: Έχουμε λίγα χρήματα για απαλλοτριώσεις και κοιτάμε να είναι όσο πιο στοχευμένες γίνεται.

Δημοσιογράφος: Μπορείτε να πάρετε από τον κ. Παπακωνσταντίνου; Είναι μια ερώτηση με υπονοούμενο…

Υπουργός: Και βέβαια θα μας δώσει ο κ. Παπακωνσταντίνου από τα πράσινα ταμεία και αν μας ακούει αυτή τη στιγμή είμαι βέβαιος ότι θα συμφωνήσει με αυτά που λέω.

Δημοσιογράφος: Για να δούμε. Τέλος πάντως ο άνθρωπος είπε ότι υπάρχει αυτή η δυνατότητα, τριακόσια εκατομμύρια για απαλλοτριώσεις συνολικά σε ολόκληρη τη χώρα. Θέλω να σας ρωτήσω το κέντρο είναι θύμα της χρεοκοπίας της Ελλάδας ή είναι απλώς θύμα της αδιαφορίας και των συμφερόντων;

Υπουργός: Καταρχήν αντανακλά αυτό που συμβαίνει στη χώρα.

Δημοσιογράφος: Ναι αλλά υπήρχε και πριν το πρόβλημα.

Υπουργός: Όπως σας είπα και πριν τα προβλήματα που συσσωρεύονται στην Αθήνα, πολλές φορές ξεπερνούν τις δυνατότητες μας ως χώρα. Αυτό το οποίο έγινε ας πούμε με τη μετανάστευση, είναι πολύ μεγαλύτερο από τις δυνατότητες της χώρας. Δυστυχώς και εκεί χάσαμε μια μεγάλη ευκαιρία, ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα έχει γίνει εθνικό και πρέπει να βρούμε ένα τρόπο να το ξανακάνουμε ευρωπαϊκό. Όμως αυτά τα προβλήματα πχ το πρόβλημα των λαθρεμπόρων που ανθούν στην Αθήνα είναι τεράστια προβλήματα. Μιλάμε για τεράστιες μαφίες.

Δημοσιογράφος: Και το κράτος είναι τεράστιο και μπορεί να τα αντιμετωπίσει. Αν θέλει την κάνει τη δουλειά του. Να σας φέρω το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης, με την αποκάλυψη των συμμοριών που ασκούσαν αυτήν την «πνευματική» δραστηριότητα και είχαμε και τη σύμπραξη εκπροσώπων πολλών κομμάτων. Αν θέλει το κράτος κάνει τη δουλειά του.

Υπουργός: Εντάξει, αυτό το οποίο όμως; πρέπει να είναι πάρα πολύ ξεκάθαρο εκεί που γίνεται η δουλειά, γιατί τα ίδια προβλήματα έχουμε αντιμετωπίσει στο ποδόσφαιρό, είναι ότι τη δουλειά του το κράτος δεν μπορεί να την κάνει αυθαίρετα, την κάνει με στοιχεία.

Δημοσιογράφος: Αναρωτιέμαι αν υπάρχει κάποιο σχέδιο γι αυτό.

Υπουργός: Προφανώς.

Δημοσιογράφος: Αν υπάρχει σχέδιο να πηγαίνουμε να ελέγχουμε το παράνομο εμπόριο και τη μαύρη οικονομία.

Υπουργός: Εγώ σας λέω ότι σχέδια υπάρχουν. Δεν είναι εκεί το πρόβλημα μας, το πρόβλημα είναι να συντονιστεί η δράση τους ώστε να φέρουν τα μέγιστα δυνατά αποτελέσματα.

Δημοσιογράφος: Συμφωνώ. Μήπως βγαίνουν περισσότερα χρήματα για τους μεσάζοντες αν δεν ελέγξουν;

Υπουργός: Όχι ένα λεπτό. Ας ξεκινήσουμε με δεδομένο ότι επιμέρους επιτυχίες έχουμε είτε είμαστε στο υπουργείο Πολιτισμού, είτε είμαστε στο Προστασίας του Περιβάλλοντος, στο Προστασίας του Πολίτη κοκ. Επιμέρους επιτυχίες υπάρχουν. Αν θέλουμε να πολλαπλασιάσουμε τα αποτελέσματα τους εκεί θέλει συντονισμό. Σχέδια βεβαίως υπάρχουν. Αυτά που σας περιέγραψα ως δράσεις του υπουργείου Πολιτισμού-Τουρισμού υπάγονται σε ένα σχέδιο. Αλλά πρέπει να πάρουμε το ένα σχέδιο και το άλλο και να δούμε που αυτά τα πράγματα έχουν κοινή δυναμική. Και θα σας πω με διάφορα υπουργεία που έχουμε συνεργαστεί όπως είναι, ας πούμε με το ΥΠΕΚΑ συνεργαζόμαστε στην ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων. Με τα άλλα υπουργεία όπως το Προστασίας του Πολίτη έχουμε συνεργαστεί κατά καιρούς για διάφορα πράγματα που έχουμε κάνει, όπως είναι η πάταξη της αρχαιοκαπηλίας. Όπου υπάρχει συνεργασία, όπου υπάρχει δημιουργική δουλειά και ενώνουμε τις δυνάμεις μας γύρω από κοινούς στόχους, τα αποτελέσματα είναι αυτά που ξέρουμε ότι μπορούμε να πετύχουμε. Αυτό δεν αφορά μόνο τα υπουργεία και εδώ είναι που επιμένω. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει με ομάδες πολιτών. Η κάθε μια μόνη της μπορεί να πετύχει ένα μικρό πράγμα όταν ενώνονται και όταν έχουν κοινούς στόχους αυτό που μπορούν να πετύχουν είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο.

Δημοσιογράφος: Είστε και υπουργός Τουρισμού. Πως λοιπόν μπορεί, με ποια μέσα θα τονωθεί η τουριστικής εικόνα της πόλης;

Υπουργός: Η τουριστική εικόνα της πόλης κρίνεται σε δύο επίπεδα. Το πρώτο είναι πριν έρθει κάποιος στην Αθήνα. Ο λόγος για τον οποίο ο κόσμος δεν έρχεται στην Αθήνα είναι καταρχήν οι εικόνες βίας που βλέπουμε να εκπέμπει η Αθήνα προς τα έξω. Αισθάνεται δηλαδή ο πολίτης ότι θα έρθει στην Αθήνα θα βρει κλειστό το κέντρο, τα ταξί να απεργούν, να μην υπάρχουν μεταφορικά μέσα, η πρώτη εικόνα δηλαδή είναι κακή.

Δημοσιογράφος: Ναι αλλά είναι και μια εικόνα φτώχειας που εκπέμπουμε πλέον. Με συγχωρείτε…

Υπουργός: Καμία αντίρρηση. Αυτό είναι που θέλω να σας πω. Το πρώτο είναι ότι πρέπει να ξεπεράσει κανείς την ψυχολογική δυσκολία να αποφασίσει να έρθει στην Αθήνα. Και από την ώρα που θα ‘ρθει, έχει να αντιμετωπίσει τόσα προβλήματα στο κέντρο που δεν έχει ιδιαίτερη όρεξη να πει στους άλλους, πηγαίνετε στην Αθήνα. Και σας υπογραμμίζω ότι είναι εντελώς διαφορετική εμπειρία κάποιου που έρχεται και μένει σε ένα ξενοδοχείο ας πούμε στη Συγγρού και επισκέπτεται την Ακρόπολη και επιστρέφει στο ξενοδοχείο του από έναν ο οποίος έχει την εμπειρία να μείνει στην Ομόνοια και να προσπαθήσει να κάνει το ίδιο.

Δημοσιογράφος: Θα μπορεί όμως να κάνει αυτή τη βόλτα στα μνημεία της πόλης ο επισκέπτης;

Υπουργός: Εγώ νομίζω ότι η κρίση που περάσαμε αυτόν τον καιρό έχει δείξει τον χειρότερο της εαυτό. Πιστεύω ότι από δω και πέρα η Αθήνα θα μπορεί και με τις συντονισμένες κινήσεις που είπαμε πριν αλλά και με το γεγονός ότι το μεγάλο βάρος έχει περάσει θα αρχίσει να δείχνει ένα διαφορετικό εαυτό. Παλιά μας έκαναν κριτική γιατί δεν ξοδεύαμε αρκετά για διαφήμιση. Μα τι μπορείς να ξοδέψεις για μια διαφήμιση τη στιγμή που όλα τα πρωτοσέλιδα λένε, ότι οι Έλληνες είναι κλέφτες, λωποδύτες και δεν ξέρω τι άλλη μπαρούφα έλεγαν για τους Έλληνες εκείνη την εποχή; Σήμερα όμως που αυτό το κλίμα έχει καταλαγιάσει, που έχουν καταλάβει ότι το ελληνικό πρόβλημα είναι ευρωπαϊκό πρόβλημα για να μην σας πω παγκόσμιο και ότι δεν είναι κάτι ιδιαίτερο οι Έλληνες οι οποίοι οφείλουν να πληρώσουν για τα κακά όλου του κόσμου, τώρα που έχει σπάσει αυτός ο μονοδιάστατος τρόπος να βλέπεις το πρόβλημα, τώρα είναι η ώρα που μπορεί κανείς να επενδύσει για να αλλάξει σιγά-σιγά την εικόνα.

Δημοσιογράφος: Μακάρι γιατί οφείλω να σας πω ότι οι πολίτες είναι αυτοί που βιώνουν πλέον το πρόβλημα, είναι αυτοί που εξωθούνται στην ανεργία, είναι οι άνθρωποι που χάνουν τα σπίτια τους από την οικονομική πολιτική που εφαρμόζεται και είναι η κυβέρνηση αυτή που δεν μπορεί να δώσει κάποια διέξοδο.

Υπουργός: Είμαι έτοιμος να δεχθώ οποιαδήποτε κριτική λέτε αλλά η πραγματικότητα είναι ότι δεν πρόκειται να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας αν αφήσουμε ας πούμε τα λεφτά του ΕΣΠΑ και δεν τα αξιοποιούμε.

Δημοσιογράφος: Προφανώς αυτό λέω.

Υπουργός: Έχουμε φτάσει στο 2012. Το ΕΣΠΑ τελειώνει το 2013 κι αρχίζουμε και απορροφούμε τα κονδύλια με την ταχύτητα που θα έπρεπε τώρα. Αυτό ακριβώς είναι που λέμε ότι καθίσαμε πέντε χρόνια και δεν κάναμε τίποτα και ερχόμαστε τώρα να καλύψουμε όλα αυτά.

Δημοσιογράφος: Δηλαδή μόνο η κυβέρνηση Καραμανλή φταίει; Με συγχωρείτε τώρα, τι να συζητήσουμε για τα φαραωνικά έργα των Ολυμπιακών Αγώνων;

Υπουργός: Ποια είναι τα φαραωνικά έργα; Αν η Διονυσίου Αρεοπαγίτου είναι φαραωνικό έργο σας διαβεβαιώνω είναι το μόνο πράγμα που αυτή τη στιγμή δίνει στην Αθήνα ένα χαρακτήρα εντελώς διαφορετικό.

Δημοσιογράφος: Να το κάνουμε πιο συγκεκριμένο; Τα κλειστά Ολυμπιακά Ακίνητα…

Υπουργός: Πάρτε παράδειγμα τα Λιόσια. Ένα πραγματικά απ’ έξω αν το κοιτάξει κανείς φαραωνικό έργο. Τα Λιόσια άνοιξαν πως; Βάζοντας μέσα τις εννέα ομοσπονδίες τις οποίες αφορά το άθλημα. Ξέρετε ότι τα Λιόσια ανοιχτά, μας κοστίζουν στην Πολιτεία λιγότερα απ’ ότι μας κόστιζαν κλειστά;

Δημοσιογράφος: Προφανώς.

Υπουργός: Όχι προφανώς, γιατί αισθάνεται κανείς ότι αν λειτουργεί δημιουργεί έξοδα. Δεν είναι αλήθεια. Πληρώναμε δυο εκατομμύρια με τα Λιόσια κλειστά και πληρώνουμε επτακόσιες χιλιάδες με τα Λιόσια ανοιχτά. Και σας λέω, πότε άνοιξαν τα Λιόσια;

Δημοσιογράφος: Πριν από ένα χρόνο…

Υπουργός: Γιατί;

Δημοσιογράφος: Προφανώς γιατί δεν υπήρχε αντίληψη. Δεν αφορά όμως τον πολίτη, αφορά το πολιτικό σύστημα.

Υπουργός: Βεβαίως αφορά τον πολίτη να μπορεί να κρίνει ότι ένα πράγμα που παρέμενε κλειστό έξι χρόνια, άνοιξε. Αυτό που προσπαθώ να πω είναι ότι δεν είναι τόσο προφανή αυτά τα πράγματα όσο θα περίμενε κανείς. Μπορεί σήμερα που είναι ανοιχτό να λέμε βεβαίως αλλά γιατί μας πήρε πέντε χρόνια; Το προφανές δεν είναι ότι άνοιξε, το προφανές είναι ότι πέντε χρόνια ήταν κλειστό. Και εγώ δεν μιλώ αντιπολιτευτικά. Δεν το θεωρώ ότι είναι έργο μιας κυβέρνησης. Τι ήταν τόσο δύσκολο στο να ανοίξει; Πείτε μου εσείς. Αν δεν καταλάβουμε τι ήταν τόσο δύσκολο για να ανοίξουν τα Λιόσια τόσα χρόνια, πρέπει να καταλάβουμε ποιες είναι οι νοοτροπίες που πρέπει να σπάσουμε εάν θέλουμε να αλλάξουμε τα πράγματα στη χώρα μας. Ξέρετε γιατί τα Λιόσια ήταν κλειστά πέντε χρόνια; Γιατί έπαιρνε δυο εκατομμύρια η εταιρεία σεκιούριτι. Αυτό ήταν το ζητούμενο. Λοιπόν κάποιος έπαιρνε δυο εκατομμύρια. Εάν δεν αλλάξει η νοοτροπία και κοιτάμε τα δυο εκατομμύρια που έπαιρνε η εταιρεία σεκιούριτι αντί να κοιτάζουμε τα παιδιά που ανήκουν σε αυτές τις ομοσπονδίες και σήμερα προπονούνται μέσα, δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα στη χώρα. Αλλά όταν γίνεται μην το απαξιώνουμε κιόλας.

Δημοσιογράφος: Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

Υπουργός: Και εγώ σας ευχαριστώ.