-Δημοσιογράφος: Είχατε δηλώσει ότι εκτιμήσεις για την τουριστική περίοδο μπορείτε να κάνετε μετά τον Σεπτέμβριο. Έχετε τα στοιχεία για να μας παρουσιάσετε για την εξέλιξη της πορείας της φετινής τουριστικής περιόδου;

-Υπουργός: Είχαμε διψήφια αύξηση και σε αφίξεις αλλά και σε εισπράξεις και αυτό δεν συμπεριλαμβάνει την μεγάλη αύξηση στη κρουαζιέρα. Ήταν μια καλή χρονιά. Το σημαντικό όμως δεν είναι μόνο τα αποτελέσματα αλλά πως φτάσαμε ως εδώ. Ενάμιση χρόνο τώρα κάνουμε συστηματική και κυρίως συλλογική δουλειά και σαν κυβέρνηση – και δεν εννοώ μόνο το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού – αλλά και σαν ιδιωτικός τομέας. Μαζί με το Υπουργείο Εξωτερικών δουλέψαμε τις βίζες στις νέες αγορές. Με το Οικονομικών μειώσαμε το ΦΠΑ και οι επιχειρηματίες πέρασαν τις χαμηλότερες τιμές στους επισκέπτες κάνοντας τον Ελληνικό τουρισμό πιο ανταγωνιστικό. Με τους φορείς όπως τον ΣΕΤΕ σχεδιάζουμε την προσέγγιση μας σε κάθε αγορά αλλά και τα επόμενα βήματά μας μέσα από μελέτες που και εκείνοι έχουν ετοιμάσει. Όλοι βοήθησαν για να πάει μπροστά ο τουρισμός. Αν ο τουρισμός μπορεί να γίνει σήμερα πρότυπο και πρωταθλητής της ανάπτυξης στην Ελλάδα είναι διότι δείχνει τι μπορούμε να πετύχουμε σαν Έλληνες όταν δουλεύουμε όλοι μαζί και δεν αφήνουμε τις μικροδιαφορές μας να επιβάλλονται στο συνολικό καλό. Αν συνεχίσουμε έτσι θα πετύχουμε πολλά.

-Δημοσιογράφος: Οι τουριστικοί φορείς έχουν ζητήσει την μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, προκειμένου το τουριστικό προϊόν να γίνει πιο ελκυστικό. Ποιες είναι οι δικές σας ενέργειες προς αυτή την κατεύθυνση;

-Υπουργός: Η ανταγωνιστικότητα ενός κλάδου δεν μπορεί να βασίζεται υπέρμετρα σε πρόσκαιρα μέτρα όπως η μείωση του ΦΠΑ. Χρειάζονται συνέχεια κινήσεις για να βρίσκεται ο ελληνικός τουρισμός στο προσκήνιο και αυτό αφορά την δυνατότητά μας να προσελκύουμε νέα κοινά, να ανοίγουμε νέες αγορές και να προσφέρουμε νέα ποιοτικά προϊόντα που αντεπεξέρχονται στις ανάγκες της αγοράς. Τα καλά της μείωσης του ΦΠΑ σιγά σιγά θα αποσβεστούν και εκεί θα πρέπει τόσο εμείς σαν πολιτεία με τα εργαλεία μας, όσο οι φορείς που με τα δικά τους αλλά και οι επιχειρηματίες να συμβάλλουμε για να συνεχίσουμε την ουσιαστική και μακροχρόνια δουλειά που χρειάζεται για να κάνουμε τον τουρισμό μας ανταγωνιστικό. Σε αυτό το πλαίσιο ανοίξαμε μαζί με τον ΣΕΤΕ την συζήτηση για την δεκαετή ανάπτυξη του τουρισμού, για αυτό προχωράμε σε διμερείς συνεργασίες με τους γείτονές μας για το άνοιγμα νέων αγορών, για αυτό εκσυγχρονίζουμε τους δημόσιους φορείς που ασχολούνται με τον τουρισμό και για αυτό επενδύουμε στις νέες τεχνολογίες.

-Δημοσιογράφος: Πρόσφατα η Τράπεζα της Ελλάδος ανακοίνωσε την καθιέρωση μηνιαίου δελτίου τουριστικών μεγεθών (εισπράξεις, αφίξεις κ.α.). Στο σημείο αυτό θα ήθελα να σας ρωτήσω, τι γίνεται με την υπόθεση των δορυφόρων λογαριασμών οι οποίοι θα αποτύπωναν με ακρίβεια την τουριστική πραγματικότητα. Μήπως την δουλειά αυτή την κάνει πλέον η ΤτΕ;

-Υπουργός: Όχι αυτή τη δουλειά δεν την κάνει και ούτε πρόκειται να την κάνει η ΤτΕ. Το ΥΠΠΟΤ και συγκεκριμένα η ΓΓΤ έχει παραλάβει ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα στρατηγικού σχεδιασμού του τουριστικού τομέα που περιλαμβάνει και τον Δορυφόρο Λογαριασμό. Το έργο χρηματοδοτήθηκε από το Γ’ ΚΠΣ και σκοπός του είναι η παρακολούθηση δεικτών και τουριστικών μεγεθών σε εγχώριο αλλά και διεθνές επίπεδο με απώτερο στόχο την καλύτερη χάραξη της στρατηγικής του τουριστικού τομέα. Οι δυσκολίες που προέκυψαν μετά την παραλαβή του έργου ήταν αρκετές. Μία από αυτές ήταν ότι δεν είχε οριστικοποιηθεί ο δίαυλος επικοινωνίας και συνεργασίας με τους δύο σημαντικότερους στατιστικούς φορείς της χώρας: την ΕΛΣΤΑΤ και ΤτΕ. Η εισροή στοιχείων από τους φορείς αυτούς κρίνεται μείζονος σημασίας για την ορθότητα, αξιοπιστία και εγκυρότητα των στοιχείων που θα δημοσιεύονται και θα συμβάλουν στο σχεδιασμό ενιαίας τουριστικής πολιτικής. Προκειμένου, λοιπόν, να αξιοποιηθεί αυτή η πολύ σημαντική υποδομή και επειδή υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις σε επίπεδο σχεδιασμού και εκτέλεσης του έργου, έχουμε ξεκινήσει μία σειρά επαφών με εμπειρογνώμονες αλλά και με υπηρεσιακούς παράγοντες για να συνάψουμε μία νέα μορφή μόνιμης συνεργασίας και αξιοποίησης του ΔΛΤ.

Έχουμε ήδη επεξεργαστεί σχέδια μνημονίων συνεργασίας με τους δύο μεγαλύτερους στατιστικούς φορείς, ώστε να ανταποκριθούμε πλήρως στην αναθεώρηση των ευρωπαϊκών στατιστικών για τον τουρισμό. Πιστεύουμε ότι σύντομα ο Δορυφόρος επιτέλους θα αξιοποιηθεί σαν εργαλείο ανάλυσης και στρατηγικού σχεδιασμού για τον τομέα του Τουρισμού. Όποιος έχει ακριβή στοιχεία παίρνει την παρτίδα και για αυτό θέλουμε να γίνουμε πολύ πιο αποτελεσματικοί στην συλλογή στοιχείων ώστε να ξέρουμε όχι μόνο πόσοι επισκέπτες ήρθαν αλλά από που ήρθαν, που πήγαν, πόσο έμειναν και πόσα ξόδεψαν και σε τι. Είναι μια από τις συνεργασίες που έχουμε αναπτύξει και με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού.

-Δημοσιογράφος: Η τρόικα ζητάει αξιοποίηση της κρατικής περιουσίας. Σε ποια φάση βρίσκεται η λειτουργία της Εταιρείας Τουριστικής Ανάπτυξης; Σύμφωνα με τα στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας η αξιολογεί της περιουσίας της προχωράει με ρυθμούς “χελώνας”. Τι σκοπεύετε να κάνετε;

-Υπουργός: Η ΕΤΑ ΑΕ είναι ένα σημαντικό εργαλείο της πολιτείας για τη τουριστική αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας. Αξίζει να σας υπενθυμίσω ότι η ΕΤΑ ΑΕ είναι μία ΑΕ με μέτοχο το δημόσιο, για την οποία όχι μόνο το δημόσιο δεν επιβαρύνεται οικονομικά, αλλά είναι κερδοφόρα και επενδύει τα κέρδη στη περαιτέρω αξιοποίηση της περιουσίας της. Τα εργαλεία της ΕΤΑ για την ανάπτυξη της περιουσίας της ήταν πάντα ελλειπή. Θολά θεσμικά πλαίσια αξιοποίησης, περιβαλλοντικοί περιορισμοί χωρίς στόχευση που σε αποθάρρυναν από το να επενδύσεις, μπερδεμένες υποθέσεις στα Ελληνικά δικαστήρια και το ΣτΕ. Σαν αποτέλεσμα, ποτέ δεν έγινε σωστή διαχείριση της περιουσίας της και όταν κάτι έβγαινε προς αξιοποίηση σπάνια υπήρχε ενδιαφέρον από ξένους επενδυτές. Προσπαθήσαμε να τα αλλάξουμε αυτά και να εξορθoλογίσουμε την δουλειά μας. Ότι ήταν τοπική εμβέλειας, μικρό και αξιοποιήσιμο από την τοπική αυτοδιοίκηση πέρασε σε αυτήν. Ότι ήταν μεγάλο και Εθνικής σημασίας πέρασε στο ταμείο και στις διαδικασίες fast track. Και ότι απέμεινε, αυτό που άλλωστε αποτελούσε τον κορμό της ΕΤΑ και των Ολυμπιακών Ακινήτων, κινείται πια με γρηγορότερες διαδικασίες.

-Δημοσιογράφος: Ποιο είναι το σχέδιο της πολιτικής ηγεσίας για προσέλκυση επενδυτών, καθώς ένας από τους μελλοντικούς στόχους σας είναι η προώθηση επενδύσεων και η προσέλκυση νέων. Με ποιον ακριβώς τρόπο θα γίνει αυτό;

-Υπουργός: Με αύξηση των κινήτρων και μείωση των εμποδίων στις επενδύσεις. Μέχρι σήμερα η ανάπτυξη στην Ελλάδα βασιζόταν σε διάφορα είδη κινήτρων. Επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές κυρίως. Από την άλλη υπήρχε ένα πολύ σύνθετο γραφειοκρατικό σύστημα που αποθάρρυνε οποιονδήποτε προσπαθούσε να στίσει μια επιχείρηση. Ξέρετε πιο ήταν το αποτέλεσμα; Μια άτυπη συμμαχία Ελλήνων γραφειοκρατών και Ελλήνων επιχειρηματιών να κρατήσουν μακρυά τους ξένους επενδυτές και τον ξένο ανταγωνισμό. Θα πρέπει να ήσουν τρελός να επενδύσεις στην Ελλάδα αν δεν συνεργαζόσουν με κάποιον που γνώριζε τις κακοτοπιές. Και συχνά αυτοί που τις γνώριζαν «έγδυναν» αυτούς που ερχόντουσαν να επενδύσουν. Μην ρωτάτε μόνο τους ξένους. Ρωτήστε τους Έλληνες του εξωτερικού που επενδύουν σε όλες τις χώρες του κόσμου τι τραβούσαν όταν έρχονταν στην Ελλάδα. Έχουν «καεί» τόσες φορές που τώρα φυσούν και το γιαούρτι. Αυτό θέλουμε να το αλλάξουμε. Και για αυτό, εκτός από τα κίνητρα που δίνουν οι διάφοροι νόμοι, όπως ο Αναπτυξιακός, έχουμε κάνει μια μεγάλη προσπάθεια να μειώσουμε τον στραγγαλισμό του δημοσίου μειώνοντας τη γραφειοκρατία. Και εδώ συνεργαζόμαστε τόσο με τους Έλληνες επιχειρηματίες μέσο του ΣΕΤΕ όσο και με τους ξένους στον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού για να μάθουμε τις καλύτερες πρακτικές που υπάρχουν στον κόσμο. Αν πετύχουμε, θα μειώσουμε τα έγγραφα που πρέπει να καταβληθούν για νέες άδειες στο μισό και τα έγγραφα για επανεκδόσεις στο ένα τέταρτο.

-Δημοσιογράφος: Η διαφημιστική προβολή του ελληνικού τουρισμού έχει αποδώσει τα αναμενόμενα φέτος; Τι πρόκειται να γίνει για τον επόμενο χρόνο; Θα συμμετέχει η Ελλάδα στις εκθέσεις του εξωτερικού;

-Υπουργός: Φέτος κινηθήκαμε με ελάχιστα χρήματα διότι η Ελλάδα έπρεπε να κλείσει τις προηγούμενες της υποχρεώσεις. Αυτό μας έδωσε την ευκαιρία να μάθουμε να κάνουμε περισσότερα με λιγότερα και αυτό ήταν θετικό. Αναζητήσαμε πιο οικονομικά και πιο αποτελεσματικά εργαλεία όπως το διαδίκτυο στο οποίο έχουμε αρχίσει να ξεπερνάμε τους Ισπανούς που ξεκίνησαν τέσσερα χρόνια πριν από εμάς και είναι μεγαλύτερη αγορά. Γίναμε πολύ πιο στοχευμένοι τόσο στα μηνύματα που στέλνουμε στις αγορές, όσο και στον χρόνο που τα στέλνουμε, όσο και στο μέσο που επιλέγουμε. Απομονώσαμε κοινά που μας ενδιέφεραν όπως για παράδειγμα τους συνταξιούχους της Αμερικής. Δημιουργήσαμε επικοινωνιακό υλικό που «μιλούσε» κατευθείαν στον επισκέπτη όπως η πρώτη διαφήμιση που έγινε ποτέ στα Ρώσικα. Και δημιουργήσαμε συμμαχίες με χώρες και με κλάδους που μείωσαν το κόστος της παρουσίας μας στις αγορές. Περιορίσαμε και το κόστος παρουσίας μας σε εκθέσεις αλλά τις κάναμε και θα συνεχίσουμε να τις κάνουμε πιο στοχευμένα. Πετύχαμε πολλά και τα πετύχαμε διότι όλοι έδωσαν τον καλύτερο τους εαυτό στην προσπάθεια προώθησης της Ελλάδας μέσα στην κρίση. Τις προάλλες σε ένα μπουκάλι γάλα, που είναι εξαγωγικό προϊόν, είδα διαφήμιση της Ελλάδας χωρίς κανένα σε μας κόστος. Το πιο σημαντικό είναι ότι πετύχαμε πολλά στην αλλαγή νοοτροπίας για το τι είναι καλή και κακή επικοινωνία. Σήμερα όμως η Ελλάδα αρχίζει να εξαντλεί αυτήν την δουλειά βάσης που έπρεπε να γίνει και θα πρέπει να δυναμώσει την παρουσία της στο διεθνές στερέωμα. Αν θέλουμε να βάλουμε την Ελλάδα στους δέκα πρώτους προορισμούς του κόσμου και περισσότερα χρήματα πρέπει να επενδύσουμε και να το κάνουμε μέσα από μια κοινή εταιρεία του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα που θα έχει την συνέπεια και την ευελιξία που έχουν άλλοι τέτοιοι οργανισμοί στον κόσμο.