ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Λοιπόν, να σας ευχαριστήσουμε πολύ που είστε όλοι εδώ για τη συνέντευξη τύπου του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού του κ. Παύλου Γερουλάνου με τον Γενικό Γραμματέα του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού τον κ. Τaleb Rifai, μόλις ήρθαν από την συνάντηση που είχαν με τον Πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου, τους καλώ λοιπόν να πουν δυο λόγια σύντομα για να έχουμε περισσότερο χρόνο για τις ερωτήσεις σας. Κύριε Υπουργέ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να ευχαριστήσω και εγώ απ’ τη μεριά μου για το ότι ήρθατε. Θέλω να πω ότι είναι πραγματικά μεγάλη τιμή και χαρά που έχουμε μαζί μας τον Γενικό Γραμματέα του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού. Η παρουσία του εδώ δείχνει ότι ο ελληνικός τουρισμός στα διεθνή φόρα έχει αναβαθμιστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό και ότι αυτό δίνει την ευκαιρία στην Ελλάδα να έχει μία φωνή στο παγκόσμιο γίγνεσθαι.

Αυτή τη στιγμή τα θέματα τα οποία συζητιούνται στα διεθνή φόρα είναι εξαιρετικά κρίσιμα για την Ελλάδα και οι περισσότεροι από σας θα είδατε ότι χθες είχαμε αυτή την ημερίδα για το θέμα των θεωρήσεων. Οι θεωρήσεις, όπως ξέρετε, ήτανε κάτι που μας απασχόλησε από την πρώτη στιγμή αλλά και με τη βοήθεια του κ. Rifai και με τη βοήθεια του David Scowsill ο οποίος ήτανε επίσης μαζί μας χθες, ο Πρόεδρος του WTTC.

Το θέμα αυτό έχει πάρει διεθνείς διαστάσεις και τώρα είναι έτοιμο να ενταχθεί στην ατζέντα των G Twenty στο Μεξικό τον Ιούνιο.
Η ευκαιρία της ημερίδας όμως έδωσε και την ευκαιρία να συναντηθεί ο κ. Rifai με τον Πρωθυπουργό, να του εκθέσει τα ζητήματα τα οποία αφορούν τον τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο, θα τον αφήσω να μιλήσει εκείνος περισσότερο γι’ αυτά, αλλά να πω ότι εκτός από την ουσιαστική δουλειά που έχει γίνει εδώ τις τελευταίες δύο μέρες θέλω να επιμείνω στον συμβολισμό, για να δείξουμε ότι σε μία περίοδο κρίσης ο τουρισμός μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στο να αλλάξει το κλίμα για μια χώρα και να δημιουργηθούν οι συνθήκες για ανάπτυξη.

Αυτό είναι το μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε και νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να αισθανθούμε και εμείς όλη την περηφάνια που πρέπει να αισθανθούμε από το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει μία διεθνή φωνή στα φόρα αυτά.

Ο τουρισμός ξέρετε και εσείς ότι πέρυσι έδωσε μια ώθηση πολύ μεγάλη σε μια περίοδο μεγάλης κρίσης και αυτό έχει αναβαθμίσει και την άποψη του μέσου Έλληνα πολίτη για τον τουρισμό, αυτό θέλουμε να συνεχίσει να γίνεται και η παρουσία του κ. Rifai εδώ συμβάλλει και σε αυτό καθοριστικά.
Με αυτά τα λόγια να περάσω το μικρόφωνο στον κ. Rifai να τον ευχαριστήσω και πάλι που είναι μαζί μας, να του πω ότι είναι τιμή και ότι βεβαίως θα ανοίξουμε τη συζήτηση μετά για ερωτήσεις μετά τα πράγματα που θα μας πείτε.

Τ. RIFAI: Θα ήθελα να σας πω ότι θα επιστρέψουμε με την Ίγκρις πάρα πολύ ικανοποιημένοι από την επίσκεψη αυτή.

Εν συντομία να σας πω λίγα λόγια σε συνδυασμό με αυτά που είπε και ο κ. Υπουργός πρωτύτερα και στη συνέχεια να δώσουμε το λόγο σε εσάς για ερωτήσεις και σχόλια.
Ο τουρισμός είναι πιθανώς ο μόνος τομέας μέσα στην οικονομία ο οποίος πάει καλά και η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση σε αυτό. Παρά τα διάφορα προβλήματα και τις προκλήσεις ο τουρισμός πάει καλά. Το 2011 4,4% ανάπτυξη, ενώ στην Ευρώπη είχε 6% ανάπτυξη, στην Ελλάδα περίπου 10%. Και αυτό είναι αξιοσημείωτο.
Φέτος, το 2012, ένα δισεκατομμύριο, ένα δισεκατομμύριο επαναλαμβάνω, διεθνείς επιβάτες θα περνούν τα σύνορα, οι μισοί απ’ αυτούς στην Ευρώπη. Θα έρχονται στην Ευρώπη. Πάνω από 520 εκατομμύρια ταξιδιώτες θα φτάσουν στην Ευρώπη το 2010 ενώ χθες είχαμε 500 εκατομμύρια που έφταναν στην Ευρώπη, αλλά προβλέπουμε ότι ο τουρισμός σημειώνει ανάπτυξη.

Συνεπώς η Ευρώπη αποτελεί ένα πολύ σημαντικό προορισμό. Η Ασία, η Νότιος Αμερική και αυτές αναδύονται ως αγορές αλλά η Ευρώπη παραμένει βασικός προορισμός. Και μέσα σε αυτό το πλαίσιο η Ελλάδα ήταν, είναι και θα είναι ένας πολύ σημαντικός προορισμός για τους διεθνείς ταξιδιώτες.

Η ιστορία, η παράδοση, τα επιτεύγματα της Ελλάδος είναι πολύ σημαντικά. Και όλα αυτά τα επιτεύγματα ανήκουν στον ελληνικό λαό. Και γι’ αυτό η επίσκεψή μας εδώ δεν είναι απλώς μία απόκριση σε αυτή την πολύ ευγενική πρόκληση που απεύθυνε σε μας ο πολύ ενεργός, πολύ ενθουσιώδης Υπουργός και φίλος. Είναι ένα πολιτικό μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε.

Βρισκόμαστε σήμερα εδώ για να πούμε ότι η διεθνής κοινότητα, η διεθνής κοινότητα των ταξιδιωτών, η κοινότητα των Ηνωμένων Εθνών που εκπροσωπείται από την Επιτροπή την εξειδικευμένη παρέχει την απόλυτη υποστήριξη σε εσάς, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ο τουρισμός θα αποτελέσει λύση για τα προβλήματα και ο τουρισμός πράγματι θα μπορέσει και θα βοηθήσει την Ελλάδα θα βρει διέξοδο απ’ αυτή την κρίση και να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις.

Συζητήσαμε χθες ένα από τα πιο σημαντικά εμπόδια που εντοπίζονται στον τομέα του τουρισμού, η άρση του οποίου θα βοηθήσει τον τουρισμό να απελευθερωθεί και να γίνει ακόμα πιο ανταγωνιστικός και πιο ελκυστικός και να δώσει τις βάσεις για μία βιώσιμη ανάπτυξη.

Μιλήσαμε δηλαδή για τη διευκόλυνση των ταξιδιωτών, μιλήσαμε για τις θεωρήσεις της βίζας και άλλων προβλημάτων. Και είμαι πολύ ευτυχής να σας πω ότι ο Υπουργός σας δεν είναι μόνο ένας Έλληνας Υπουργός, είναι ένας παγκόσμιος ηγέτης σε αυτό το θέμα.

Σε αυτή την εκστρατεία που έχει ξεκινήσει και σε αυτόν τον αγώνα, αν μπορώ να τον χαρακτηρίσω, παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο και αυτό είναι πολύ σημαντικό διότι ο κόσμος πρέπει να βλέπει ένα φρέσκο, επιθετικό και ενεργητικό πρόσωπο της Ελλάδας. Δεν είναι προσωπικό το θέμα, είναι εθνικό το θέμα.

Όταν η Ελλάδα, ο Υπουργός, ο λαός, οι επίσημοι αξιωματούχοι παρίστανται στα διεθνή φόρα αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό για την εικόνα της Ελλάδας. Είναι απαραίτητο για την Ελλάδα. Και όπως είπε και ο Υπουργός πρωτύτερα συζητήσαμε αυτό το θέμα και με τον Πρωθυπουργό ο οποίος συμφώνησε απόλυτα μαζί μας.

Είναι πιθανώς ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία για να ξανανιώσουν οι Έλληνες ανανεωμένοι, περήφανοι και αισιόδοξοι. Είναι ένας τρόπος για να δώσουμε μία ανάσα ζωής και ελπίδας στον ελληνικό λαό.

Ο τουρισμός μπορεί και είναι ένας πολύ σημαντικός μοχλός ανάπτυξης για την οικονομία αλλά και ένας πολύ σημαντικός μοχλός για να αποκτήσουν οι Έλληνες ξανά αυτοπεποίθηση.

Ο τουρισμός, όπως είπα, πέρσι πήγε πάρα πολύ καλά και φέτος σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε από τους δύο πρώτους μήνες είναι αρκετά θετικά και ενθαρρυντικά. Η ΑΤΑ ανακοίνωσε μία ανάπτυξη της τάξεως 5,5 με 6% στα παγκόσμια ταξίδια με αερομεταφορές και γενικότερα τα στοιχεία από όλο τον κόσμο δείχνουνε πολύ θετικά αποτελέσματα για τον τουρισμό, στοιχεία και αποτελέσματα που αντιστοιχούν στα έτη 2008 – 2009, δηλαδή πριν ξεσπάσει η κρίση.

Η συνάντησή μου με τον Υπουργό ο οποίος έχει γίνει φίλος μου πια δεδομένου ότι συνεργάζεται πάρα πολύ στενά τόσο με την Επιτροπή Ταξιδιών και Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών όσο και με μένα προσωπικά για να μας βοηθήσει και να συνεργαστούμε να άρουμε αυτά τα εμπόδια. Είναι πάρα πολύ σημαντική αυτή η συνεργασία.
Αυτό το θέμα θα συζητηθεί και μέσα στα πλαίσια του G 20 στο Μεξικό που θα διοργανωθεί τον Ιούλιο. Η Ελλάδα είναι προσκεκλημένη στο G Twenty τον Ιούλιο στο Μεξικό, όπου και θα μεταφέρουμε το μήνυμα στα υψηλά επίπεδα στις λήψεις αποφάσεων, προκειμένου οι παγκόσμιοι ηγέτες, δηλαδή οι G Twenty να εστιάσουν και αυτοί σε αυτό το θέμα. Οι G Twenty όπως γνωρίζουμε είναι ο βασικός μοχλός ανάπτυξης, συνεπώς το να καταπιαστούμε με αυτό το θέμα είναι πάρα πολύ σημαντικό.

Κύριε Υπουργέ θα σταματήσω σε αυτό το σημείο, προκειμένου να δώσουμε το λόγο στους προσκεκλημένους μας για ερωτήσεις και σχόλια. Σας ευχαριστώ πολύ που είσαστε σήμερα μαζί μας εδώ.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Να περάσουμε λοιπόν στις ερωτήσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε ότι είναι πολύ σημαντικός ο τουρισμός για την Ελλάδα. Ήθελα να σας ρωτήσω και τους δυο σας: Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για τις αφίξεις και τα έσοδα από τον τουρισμό για φέτος για την Ελλάδα;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας δυσαρεστήσω φοβάμαι, διότι δεν είμαι υπέρ των προβλέψεων. Και ο λόγος γι’ αυτό είναι, ότι το μίγμα των τουριστών που υποδέχεται η Ελλάδα, αλλάζει χρόνο με το χρόνο. Βλέπουμε οι κρατήσεις να γίνονται τώρα την τελευταία στιγμή, αλλάζει η εθνικότητα των τουριστών, βλέπουμε ολοένα και περισσότεροι ταξιδιώτες από την Τουρκία να έρχονται στην Ελλάδα. Είναι πάρα πολύ νωρίς για να κάνουμε κάποιες προβλέψεις.
Έχουμε κάποια δυσάρεστα νέα από τη Γερμανία για τις προκρατήσεις οι οποίες δεν ήταν οι αναμενόμενες, αλλά δεν πιστεύουμε ότι αυτό θα είναι γενικότερο φαινόμενο και ότι δε μπορεί να επηρεάσει τα τελικά αποτελέσματα. Έχουμε δει μια ανάκαμψη από άλλες χώρες της στις προκρατήσεις οπότε πιστεύουμε ότι με την ανάπτυξη αυτής της τάσης και με την ανάπτυξη των νέων αγορών, θα είμαστε σε θέση να συνεχίσουμε δυναμικά. Και πιστεύουμε ότι ο τουρισμός θα συνεισφέρει σημαντικά στην ελληνική οικονομία και ανάπτυξη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)

T. RIFAI: Όπως σας είπα, είναι πάρα πολύ νωρίς για να κάνουμε προβλέψεις. Θα ήθελα να είμαι λίγο πιο συγκεκριμένος, παρ’ πόλο που είναι μάλλον ρίσκο να είναι κανείς συγκεκριμένος στον κόσμο που ζούμε.
Επιτρέψτε μου να σας πω γιατί: Πέρυσι η Ευρώπη αναπτύχθηκε κατά 6% και αυτό ήταν αναπάντεχο. Αυτό οφειλόταν επίσης στα γεγονότα που διαδραματίζονταν στην Αίγυπτο και στη Βόρεια Αφρική, γεγονός που οδήγησε πάρα πολλούς τουρίστες, 7,5 εκατομμύρια για να είμαι ακριβής, στο ν’ αλλάξουν ταξιδιωτικό προορισμό. Αυτό βεβαίως δε θα συνεχιστεί το 2012.

Η γενικότερη πρόβλεψη παγκοσμίως δείχνει μια συνέχιση της θετικής ανάπτυξης αλλά με πιο ήπιους ρυθμούς. Αναμένουμε μια ανάπτυξη μεταξύ 3 και 4 βαθμών. Και περιμένουμε ότι η Ευρώπη θ’ αναπτυχθεί κατά 3,3% το 2012.

Η Ελλάδα θ’ ακολουθήσει αυτή την τάση. Με άλλα λόγια, μπορώ να διαβεβαιώσω ότι η Ελλάδα θα έχει μια θετική ανάπτυξη, αλλά σίγουρα δε θα είναι η ανάπτυξη που είχε πέρυσι, το 2011 που ήταν πάνω από 9%-10%. Δεν είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε κάτι τέτοιο. Παρ’ όλα αυτά θα δούμε μια συνέχιση της θετικής τάσης, η οποία θα φτάνει στο μέσο όρο της Ευρώπης.

Πιστεύω ότι αυτό θα εξαρτηθεί από δυο βασικούς παράγοντες: Στον ιδιωτικό τομέα η βιομηχανία του τουρισμού έχει προσαρμοστεί στις περιστάσεις. Έχει γίνει πιο ευέλικτη, έχει γίνει πιο προσαρμόσιμη στη νέα κατάσταση. Και γι’ αυτό τ’ αποτελέσματα είναι θετικά. Αυτή η πρόκληση λοιπόν ανήκει στο παρελθόν. Τώρα όμως είναι ο δημόσιος τομέας ο οποίος πρέπει να προσαρμοστεί.

Τι πρέπει να κάνει: Πρώτα απ’ όλα πρέπει να κάνει τη διαφορά, κάτι πρέπει να κάνει για τη διευκόλυνση των ταξιδιωτών και για τη βίζα, προκειμένου να προσελκύσει τουρίστες και από άλλες αγορές και κυρίως της Ρωσίας. Αν γίνει κάτι σ’ αυτό τον τομέα, τότε σίγουρα η ανάπτυξη θα είναι ακόμα πιο θετική. Και βεβαίως ένας άλλος πολύ σημαντικός παράγοντας είναι να ολοκληρωθούν οι πολιτικές διαδικασίες, οι εκλογές, να σταθεροποιηθεί η κατάσταση προκειμένου να φανεί το ξεκάθαρο τοπίο.

Είμαστε λοιπόν αισιόδοξοι, συγκρατημένα αισιόδοξοι και μπορώ να διαβεβαιώσω ότι θα είναι μια θετική ανάπτυξη. Ήπια θετική ανάπτυξη αλλά αναμφίβολα θετική ανάπτυξη για την Ελλάδα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ («ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ»): Η ερώτησή μου απευθύνεται στον κ. Rifai και αφορά ακριβώς το ίδιο θέμα, δηλαδή, πόσοι θα έρθουν στην Ελλάδα. Η ερώτησή μου αφορά και το θέμα της βίζας. Χτες, στην ομιλία που δώσατε, αναφερθήκατε στο θέμα της βίζας. Πέρυσι διοργανώσατε και μια Σύνοδο Κορυφής στην οποία παρευρέθηκα με πάρα πολύ μεγάλη χαρά.

Στο θέμα για τη βίζα, πιστεύετε ότι θα μπορέσετε πράγματι να κάνετε κάτι εσείς ως Οργανισμός Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών προκειμένου ν’ αλλάξετε την κατάσταση; Και αν ναι, πότε θα κάνετε κάτι; Ο τουρισμός αποτελεί μέρος της ημερήσιας διάταξης των G-20. Εντάξει, αυτό είναι ικανοποιητικό. Αλλά το θέμα είναι πότε θα γίνει κάτι προκειμένου ν’ αλλάξει η κατάσταση χωρίς βεβαίως ν’ αλλάξουν εντελώς τα δεδομένα; Θέλουμε τουρίστες να έρθουν στην Ελλάδα.

T. RIFAI: Ευχάριστο να βλέπω ότι υπάρχει μια αντίδραση στην ομιλία που έκανα χθες καθώς και στην ομιλία που έκανε ο Υπουργός χτες για το θέμα της βίζας. Επιτρέψτε μου να πω λίγα πράγματα.

Πρώτα απ’ όλα, αναμένουμε να πετύχουμε κάποια αποτελέσματα. επιτέλους, μετά από έναν-ενάμισι χρόνο ή ακόμα και λίγο περισσότερο, μιλώντας γι’ αυτό το θέμα έχουμε επιτέλους κάποιους οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να μας ακούσουν. Ακούνε. Και αυτό είναι πολύ μεγάλη αλλαγή. Ακούσαμε το φίλο μας από την Ευρωπαϊκή Ένωση χθες ο οποίος ήταν μάλλον λιγάκι αμυντικός για το σύστημα που υιοθετείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το θέμα λοιπόν βλέπουμε ότι είναι ότι αισθάνονται κάπως άβολα και ότι είναι διατεθειμένοι πλέον ν’ ακούσουν. Δεν είναι αδιάφοροι γι’ αυτό το θέμα. αναγνωρίζουν βεβαίως ότι δεν είναι ένα θέμα το οποίο βρίσκεται αποκλειστικά στα χέρια της βιομηχανίας του τουρισμού. Απαιτεί μια εθνική συναίνεση, απαιτεί μια περιφερειακή και διεθνή συναίνεση προκειμένου να επιλυθεί.

Τους τελευταίους 12 μήνες ο Πρόεδρος και εγώ ο ίδιος, συναντήσαμε 25 ηγέτες κρατών, τελευταίος εκ των οποίων ήταν ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας, τον οποίο συναντήσαμε σήμερα το πρωί. Και σε κάθε μία από αυτές τις συναντήσεις τους εξηγούσαμε τι χάνουν, «να τι χάνετε, να τι πρέπει να πληρώσετε, ποιο είναι το κόστος αυτού που κάνετε». Συνεπώς βλέπουμε ότι η κατάσταση έχει αλλάξει και μάλλον φτάνουμε κάπου.

Επίσης ήθελα να σας πω ότι αυτός ο αγώνας δεν είναι μόνο δικός μας αγώνας. Έχουμε καταφέρει να πετύχουμε μια συμμαχία με το Οικονομικό Φόρουμ, με την ΙΑΤΑ, με τον ΟΑΣΑ, συνεργαζόμαστε όλοι αυτοί οι φορείς μαζί και γι’ αυτό πετυχαίνουμε τέτοια πρόοδο.

Το τρίτο σημείο στο οποίο θα ήθελα ν’ αναφερθώ είναι ότι πρέπει να καταστήσουμε σαφές εξαρχής κάτι: Δεδομένου ότι εσείς αναφερθήκατε σ’ ένα θέμα το οποίο συζητείται από πάρα πολλούς ανθρώπους σε όλο τον κόσμο και θα ήθελα κι εγώ να πω τη δική μου άποψη.

Δεν υπάρχει κανένας αντίκτυπος μεταξύ βίζα και μετανάστευσης. Κι αν συνεχίσουμε να σκεφτόμαστε έτσι, τότε θα παραμένουμε αιχμάλωτοι της ίδιας νοοτροπίας και της ίδιας κατάστασης. Το θέμα της μετανάστευσης πρέπει να επιλυθεί με ένα διαφορετικό τρόπο και σε ένα διαφορετικό πλαίσιο, αν θα βγάλετε περισσότερες βίζες ή όχι. Αν βγάλετε λιγότερες βίζες, δεν θα πετύχετε μείωση της μετανάστευσης ούτε και το αντίθετο, αν εκδίδετε περισσότερες βίζα θα αυξήσετε τη μετανάστευση. Όχι, δεν έχουν καμία σχέση απολύτως, και θα ήθελα να το καταστήσω αυτό απολύτως σαφές και ξεκάθαρο.

Η μετανάστευση δεν συνδέεται με το θέμα της βίζας. Συνδέεται με τις ανισότητες σε όλο τον κόσμο, συνδέεται με τη φτώχεια, με γεωπολιτικά θέματα, με προάσπιση των συνόρων, διότι όπως είπε και ο Υπουργός και είμαι βέβαιος ότι θα ήθελε να προσθέσει κάτι σ’ αυτό, τα δεδομένα τα ίδια δείχνουν ότι δεν είναι οι βίζες οι οποίες προκαλούν το πρόβλημα της μετανάστευσης, και είναι πολύ σημαντικό να μας βοηθήσετε σ’ αυτό, διότι γνωρίζουμε ποιο είναι το δημόσιο αίσθημα γι’ αυτό το θέμα της μετανάστευσης, αλλά πρέπει να καταστήσουμε σαφές ότι δεν συνδέονται αυτά τα δύο.

Κι όταν εμείς λέμε ότι πρέπει να γίνει κάτι με το θέμα της βίζας, δεν σημαίνει ότι εμείς θέλουμε απλώς να αλλάξουμε την κατάσταση και να ανοίξουμε τις πόρτες στους μετανάστες.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Επιτρέψτε μου να πω κι εγώ κάτι. Θα το πω μέσα στο πλαίσιο του αγώνα που δίνουμε. Ο αγώνας για να σπάσουμε τη γραφειοκρατία που συνδέεται με τη βίζα.
Αυτός ο αγώνας θα πρέπει να δοθεί σε δύο επίπεδα. Το ένα επίπεδο είναι το εθνικό επίπεδο όπου όπως γνωρίζετε κάθε υπεύθυνος σε κάθε χώρα έχει το δικό του δικαίωμα να εκδώσει κάποια βίζα, κι αυτό δημιουργεί μία μάλλον κατακερματισμένη προσέγγιση στο θέμα της βίζας στην Ευρώπη.
Παραδείγματος χάρη, πηγαίνεις σε μία χώρα και σου λένε «αν θέλεις βίζα για το Σένγκεν τότε πήγαινε στην Πρεσβεία της Ισπανίας ή πήγαινε στην Πρεσβεία της Ελλάδας διότι εκεί δίνουν πιο εύκολα βίζα», αλλά αυτό είναι παράλογο. Είναι απολύτως τρελό. Έχουμε ένα σύστημα αλλά παρ’ όλα αυτά έχουμε διαφορετικούς τρόπους έκδοσης βίζας σε κάθε χώρα και σε κάθε Προξενείο.

Πρέπει λοιπόν να εξηγήσουμε στους ανθρώπους και στους Πρόξενους ότι έχουν στα χέρια τους τον άσο, αν θέλετε έχουν το κλειδί για την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας. Πρέπει να καταλάβουν ότι αυτό που κάνουν, δηλαδή το να καθιστούν δύσκολο να αποκτήσει κάποιος βίζα, το να το κάνουν αυτό, παρεμποδίζει την ανάπτυξη του τουρισμού.

Έχουμε πετύχει πολλά σ’ αυτόν τον τομέα, αλλά όπως βλέπετε, δεδομένου του συστήματος, δεν μπορούμε να μιλήσουμε για ένα οριστικό αποτέλεσμα. Μπορεί να έχουμε μία άμεση επιτυχία στη Ρωσία, μία έμμεση επιτυχία στην Ουκρανία αλλά καμία επιτυχία στην Κίνα, διότι είναι κατακερματισμένη η προσέγγιση και είναι και έτσι δεδομένο το σύστημα.

Το δεύτερο επίπεδο στο οποίο πρέπει να δώσουμε τον αγώνα είναι το διεθνές επίπεδο. Όπως λέμε στην Ελλάδα, η αρχή είναι το ήμισυ του παντός, κι αυτό που είναι συναρπαστικό για την υφιστάμενη κατάσταση είναι ότι για πρώτη φορά όλοι οι διεθνείς οργανισμοί έχουν αποφασίσει να συνεργαστούν, να συνομιλήσουν και να συντάξουν μία κοινή ημερήσια διάταξη και ένα θέμα αυτής της ημερήσιας διάταξης είναι το θέμα της βίζας.

Σημαίνει δηλαδή τώρα ότι έχουμε μία πιο ηχηρή φωνή κι αυτή η πιο ηχηρή φωνή είναι πολύ εστιασμένη σε ένα ακριβώς θέμα και έχει ένα συγκεκριμένο μήνυμα να μεταφέρει. Πιστεύω ότι πλέον πολλοί είναι διατεθειμένη να ακούσουν, και δεν είναι τυχαίο αυτό.

Θα ήθελα επίσης να χαιρετίσω την προσπάθεια της κας Δαμανάκη και του κ. Ταγιάνι που έθιξαν αυτό το ζήτημα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και είπαν ότι αν θέλετε να αναπτυχθούν οι οικονομίες μας μην παρεμποδίζετε στον πιο προφανή τρόπο οικονομικής ανάκαμψης, δηλαδή τον τουρισμό, μην παρεμποδίζετε τους ανθρώπους από το να έρχονται στη χώρα και συνεπώς να προσφέρουν στην οικονομία.

Άλλες χώρες μεταχειρίζονται τους επισκέπτες ως ενόχους μέχρι αποδείξεως του εναντίου. Δηλαδή ένας τουρίστας ο οποίος εισέρχεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση θεωρείται μάλλον αμφιβόλου ποιότητας και αμφισβητούνται και οι διαθέσεις του. Αντί λοιπόν να λέμε: καλωσορίσατε στην Ευρώπη, εδώ είναι τα ξενοδοχεία μας, αυτά είναι τα μέσα μεταφοράς, αυτά είναι τα πιο όμορφα μέρη που μπορείτε να επισκεφθείτε, και παρεμπιπτόντως θέλουμε να συμπληρώσετε και κάποια χαρτιά που θα σας επιτρέψουν να ταξιδεύετε σ’ αυτές τις χώρες, έχουμε κάποιον ο οποίος λέει : ξέρετε, πρέπει να περάσεις πρώτα από μένα πριν φτάσει στη χώρα που θέλεις να πας», κι αυτή είναι η λάθος συμπεριφορά.

Είναι λάθος συμπεριφορά αν θέλουμε να είμαστε μία ήπειρος η οποία διατείνεται ότι είναι φιλική προς τον τουρισμό. Αν δεν θέλουμε να είμαστε φιλική προς τον τουρισμό, τότε okay, κανένα πρόβλημα. Μπορούμε να συνεχίσουμε κατά τον ίδιο τρόπο, αλλά θέλουμε να προσελκύσουμε τουρίστες. Πρέπει να έχουμε ανθρώπους εκεί έξω οι οποίοι θα ενθαρρύνουν τους ταξιδιώτες να ταξιδέψουν και να διευκολύνουν το ταξίδι τους, χωρίς κόστος, χωρίς ενοχλήσεις, χωρίς κανένα άλλο εμπόδιο και πάντα με ένα χαμόγελο στο πρόσωπο.

Αυτή είναι η συμπεριφορά που πρέπει να υιοθετήσουμε, και βλέπουμε μία αλλαγή να γίνεται ήδη, και θα έλεγα ότι η πλειονότητα των ανθρώπων καταλαβαίνουν πάρα πολύ καλά ότι αυτή είναι η σωστή συμπεριφορά που πρέπει να έχουν, ότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος για την προώθηση του τουρισμού δεδομένου ότι ο τουρισμός είναι ένας τομέας που μπορεί να βοηθήσει στην οικονομική ανάκαμψη. Το καταλαβαίνουν και πιστεύω ότι θα είναι οι περισσότεροι που θα το καταλάβουν όταν τους εξηγήσουμε ότι ο τουρισμός δεν έχει καμία σχέση με τη μετανάστευση.

Τ. RIFAI: Θα μπορούσα να προσθέσω κάτι ακόμα σ’ αυτά που είπε ο κ. Υπουργός. Έχουμε μία ιστορία επιτυχίας. Τον περασμένο μήνα ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών έδωσε διαταγή να αυξηθεί κατά 15% με 20% ο αριθμός των βίζα που εκδίδονταν και αυτό ήταν πάρα πολύ σημαντικό. Βλέπουμε λοιπόν ότι δεν είναι μόνο ένα ευρωπαϊκό θέμα. Είναι ένα παγκόσμιο θέμα και βλέπουμε να γίνονται κάποιες αλλαγές και βλέπουμε και κάποια αποτελέσματα να επιτυγχάνονται.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ («ΑΠΕ»): Έχετε εκτιμήσει πόσο θετικά θα είναι τα μεγέθη που θα προκύψουν για τον ελληνικό τουρισμό εφόσον υπάρχει εξορθολογισμός της διαδικασίας της έκδοσης βίζα, στα μεγέθη για τον ελληνικό τουρισμό και σε αφίξεις και σε έσοδα;

Τ. RIFAI: Ναι βεβαίως. Βρισκόμαστε στο προπαρασκευαστικό στάδιο για τη συνάντηση G20 στο Μεξικό και έχουμε μία πολύ σημαντική μελέτη η οποία βρίσκεται σε ανάπτυξη και σ’ αυτή τη μελέτη το θέμα της βίζα είναι κεντρικό θέμα. Συνδέουμε το θέμα της βίζα με τις θέσεις απασχόλησης και με τα έσοδα και συντάσσουμε αυτή τη μελέτη προκειμένου να αποδείξουμε και να δείξουμε στις χώρες ποιες είναι οι συνέπειες μιας πιο αποτελεσματικής διαδικασίας για την έκδοση βίζας.
Θα σας δώσω ένα παράδειγμα από μία χώρα που επισκέφθηκα την περασμένη εβδομάδα. Στη Ρωσία ο μέσος τουρίστας ξοδεύει 1.500 δολάρια, που σημαίνει ότι κάθε βίζα που μεταφράζεται σε επίσκεψη είναι ο μισθός μιας οικογένειας για ένα μήνα. 150 με 200 βίζες ουσιαστικά αντιστοιχούν στη δημιουργία μιας νέας θέσης εργασίας, δεδομένου ότι η δημιουργία μιας νέας θέσης εργασίας στον τουρισμό στοιχίζει ακριβώς αυτό το ποσό.

Αν θέλετε να χτίσετε ένα ξενοδοχείο το οποίο θα έχει 80 υπαλλήλους, τότε κάθε θέση εργασίας θα αντιστοιχεί σε 200.000 δολάρια. Έτσι με το να εκδώσει κάποια χώρα 200 βίζα, κάτι που θα μεταφραστεί σε 200 νέες επισκέψεις στη χώρα, σημαίνει ότι δημιουργείται μία νέα θέση εργασίας. Έτσι ακριβώς θέλουμε να προσεγγίσουμε το θέμα. Αυτή είναι η απλοποίηση. Έτσι θέλουμε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να καταλάβουν πόσο σημαντικό είναι. Δεν μιλάμε για ένα ουτοπικό κόσμο, μιλάμε για την πραγματικότητα.

Όταν ο Πρόεδρος Ομπάμα λέει ότι θα εκδώσω 23 με 25 εκατομμύρια τουριστικές βίζα, ουσιαστικά λέει ότι ξεκινάμε από δω αλλά θέλουμε να φτάσουμε τα 30 εκατομμύρια. Ξέρει πάρα πολύ καλά και γνωρίζουν πολύ καλά στην Αμερική ότι κάτι τέτοιο ουσιαστικά σημαίνει περισσότερα έσοδα, περισσότερες θέσεις εργασίας, δεδομένου ότι όπως είπαμε 200 βίζα αντιστοιχούν στη δημιουργία μίας νέας θέσης εργασίας. Έτσι λοιπόν κι εμείς στο G20 θα μεταφέρουμε αυτά τα στοιχεία ανά χώρα προκειμένου να πείσουμε τους αρμόδιους.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι η δική μου σειρά να είμαι συγκεκριμένος στο τι σημαίνει για την Ελλάδα αυτό, διότι έχουμε κάποια παραδείγματα. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να απαλλάξει τους Σέρβους πολίτες από τη διαδικασία της βίζας. Η αύξηση από τη Σερβία νομίζω ξεπέρασε το 200% μέσα σε ένα χρόνο.
Επιτρέψτε μου να το επιβεβαιώσω αυτό το νούμερο, αλλά το αντίκτυπο που είχε η απαλλαγή της βίζας για τους Σέρβους πολίτες ήταν θηριώδες. Επίσης η αύξηση από την Τουρκία σε ένα χρόνο ήταν 180% και συνέβαλε σε αυτό πάρα πολύ η απαλλαγή της βίζας για τα πράσινα διαβατήρια.

Άρα εδώ έχετε δύο παραδείγματα που δείχνουν πόσο άμεση είναι η ανταπόκριση του κόσμου να έρθει στην Ελλάδα την ώρα που οι διαδικασίες είναι πιο απλές. Και το αντίθετο είναι, τα στοιχεία που δώσαμε χθες στη δημοσιότητα, ότι την τελευταία πενταετία στην Ελλάδα ήρθαν 2 εκατομμύρια Ρώσοι. Ρώσοι πολίτες που ψάχνουν ήλιο, θάλασσα αλλά που θα τα βρίσκανε αυτά σε μία χώρα όπως η Ελλάδα που έχει πολλά κοινά πολιτιστικά χαρακτηριστικά με τη Ρωσία και αντ’ αυτού επέλεξαν την Τουρκία κατά 1 προς 7. Δηλαδή η Τουρκία είχε 14 εκατομμύρια αφίξεις την ίδια πενταετία από τη Ρωσία απλούστατα επειδή είχε πολύ πιο εύκολες διαδικασίες θεωρήσεων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι και φθηνότερη.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, αλλά παρ’ όλα αυτά η Ελλάδα έχει μία γκάμα από φθηνότερες λύσεις. Η μεγάλη διαφορά όμως ήταν ότι οι Ρώσοι επισκέπτες ήθελαν να ταξιδέψουν την τελευταία στιγμή και η διαδικασία της βίζας ήταν πολύ χρονοβόρα και τους αποθάρρυνε από το να έρθουν.

Άρα έχουμε δύο πολύ θετικά παραδείγματα όταν μειώθηκε η γραφειοκρατία και ένα πολύ αρνητικό όταν κρατήθηκε ψηλά. Τώρα σε ό,τι αφορά την τελευταία χρονιά, τις δύο τελευταίες χρονιές από τη Ρωσία, που όπως ξέρετε έχουμε συνεργαστεί πολύ στενά με το Υπουργείο Εξωτερικών για την έκδοση των θεωρήσεων, το αποτέλεσμα ήταν θεματικό. Αυτά είναι που μας έχουν οδηγήσει να υιοθετήσουμε την ατζέντα τόσο ψηλά και να ρίξουμε όλο μας το βάρος και όλη τη βοήθεια στην προσπάθεια που κάνει και ο κ. Rifai, αλλά και όλοι οι άλλοι Οργανισμοί που είπαν, ώστε αυτό να μπει πια δυναμικά στην παγκόσμια ατζέντα.

Και από τη δική μου την εμπειρία τουλάχιστον το θέμα είναι να βάλεις το θέμα επάνω στο τραπέζι, άπαξ και το βάλεις δεν βγαίνει με τίποτα. Και νομίζω, ότι αυτό είναι το πιο σημαντικό επίτευγμα της τελευταίας χρονιάς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιες είναι οι χώρες που σας υποστηρίζουν στην προσπάθειά σας;

T. RIFAI: Έχουμε και στην Ρωσία την απαιτούμενη υποστήριξη. Είναι ένα παγκόσμιο θέμα και στη Ρωσία μας λένε παραδείγματος χάρη ότι πλέον αμφισβητούν το θέμα της αμοιβαιότητας. Κάποιοι λέμε, ότι εάν εσύ εγκαταλείψεις τη διαδικασία θεώρησης της visas τότε το ίδιο θα κάνω και εγώ. Είναι αυτή η σχέση της αμοιβαιότητας. Ακόμα κι αυτό τώρα πλέον αμφισβητείται. Πολλοί αναρωτιούνται γιατί εγώ να καταργήσω τη visa αν εσύ επιβάλεις visa σ’ εμάς.

Στην Κίνα το ίδιο, συναντήθηκα με τον Πρωθυπουργό στην Κίνα και μου είπε ακριβώς το ίδιο πράγμα, μου είπε, πέσε στους Ευρωπαίους φίλους σου ότι εγώ θα στείλω όσους Κινέζους τουρίστες θέλουν, αρκεί να μου δώσουν τις αντίστοιχες visa.

Συνεπώς δεν μπορώ να σας πω, ποιες χώρες ακριβώς παρέχουν την υποστήριξη, αλλά σίγουρα μπορώ να σας πω ότι το μήνυμα πλέον έχει περάσει, έχει γίνει ιδιαιτέρως σημαντικό μήνυμα και ότι πλέον ακούνε όλοι, ακούνε ακόμα και οι ηγέτες των κρατών, όχι μόνον οι αρμόδιοι Υπουργοί, αλλά οι ηγέτες κρατών, οι οποίοι είναι και οι άμεσα αρμόδιοι για την άσκηση πολιτικής.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπήρχε μία παρέμβαση από έναν Κινέζο tour operator, τον μεγαλύτερο Κινέζο tour operator που φέρνει Κινέζους στην Ευρώπη και ήταν πολύ ενδιαφέρουσα η παρέμβασή του, διότι έδινε πολύ πρακτικά παραδείγματα για το τι πρέπει να περάσει ένα Κινέζος για να πάρει μια visa.

Ελπίζω ότι τον Μάιο στο Μεξικό θα μου δοθεί η ευκαιρία να εξηγήσω στον κόσμο τι πρέπει να περάσει κανείς για να πάρει μία visa Σέγκεν, που σε μερικές περιπτώσεις είναι απολύτως παράδοξο, το ότι υπάρχουν άνθρωποι που συμπεριφέρονται με τον τρόπο που συμπεριφέρονται σε ανθρώπους που θέλουν να επισκεφτούν τη χώρα μας, είναι απολύτως απαράδεκτο. Και όσο πιο πολύ γνωρίζει ο κόσμος αυτά τα οποία συμβαίνουν, τόσο πολύ κατανοεί πόσο λάθος είναι το σύστημα.

Πραγματικά πρέπει να μιλήσουμε με γεγονότα. Και θεωρητικά υπάρχει η άποψη ότι με τις vises σταματάς την παράνομη μετανάστευση, πράγμα το οποίο όπως γνωρίζετε διαφωνώ απολύτως, θεωρητικά υπάρχει και η άλλη μεριά. Η πραγματικότητα όμως είναι η εμπειρία ενός ανθρώπου ο οποίος θέλει να έρθει να επισκεφτεί τη χώρα σου και περνάει αυτά που περνάει μόνο και μόνο για να πάρει μία θεώρηση.

Αυτό δεν είναι πρόβλημα της Ελλάδας μόνο, είναι πρόβλημα του Σέγκεν, είναι ο τρόπος με τον οποίον δομεί το Σέγκεν την υπόθεση των θεωρήσεων. Και εκεί είναι που πρέπει να δώσουμε πολύ μεγάλη έμφαση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θεωρείτε ότι είναι εύκολο να βρείτε συμμάχους στην Ευρώπη δεδομένου ότι η ρητορική Σαρκοζί και πριν από δύο – τρία χρόνια και τώρα που είναι σε προεκλογική περίοδο ανεβάζει πάρα πολύ τους τόνους, λέει, όποιος δεν μπορεί να συμμορφωθεί με την Σέγκεν, πρέπει να φύγει απ’ αυτήν και αυτό δημιουργεί ένα νέο κλίμα στην Ευρώπη.
Κατά πόσο, λοιπόν, η Ελλάδα, η Ελληνική Δημοκρατία μπορεί να ασκήσει πιέσεις ή μεσοπρόθεσμα να ανοίξει νέα Γραφεία στο εξωτερικό, Προξενικά γραφεία. Ποιες είναι οι λύσεις;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Παρ’ ότι η διάθεση ξεκινά από εντελώς διαφορετικές κατευθύνσεις νομίζω, ότι όλοι συνάδουν στο γεγονός, ότι η συμφωνία του Σέγκεν πρέπει να ξανά περάσει από, να την ξαναδούμε με μεγάλη προσοχή για άλλους λόγους ο καθένας.
Εγώ θέλω να πιστεύω, ότι και οι Γάλλοι γνωρίζουν πάρα πολύ καλά, ότι το πρόβλημα δεν είναι το να περάσεις κάποιον από την γραφειοκρατία του Σέγκεν δεν σημαίνει ότι θα σταματήσεις την παράνομη μετανάστευση.

Εάν δεν αποσυνδεθούν τα δύο, τότε δεν θα καταλάβουμε ποιο είναι το πραγματικό πρόβλημα. Και πολύ φοβάμαι ότι χρησιμοποιούμε τις vises Σέγκεν ως φύλλο συκής για να λέμε ότι κάνουμε κάτι. Στην πραγματικότητα δεν κάνουμε απολύτως τίποτα.

Το να απλοποιήσεις την γραφειοκρατία δεν πρόκειται να θέσει κανέναν καινούργιο κίνδυνο σε ότι αφορά την παράνομη μετανάστευση. Ελάχιστοι παράνομοι μετανάστες έχουν χρησιμοποιήσει το σύστημα του Σέγκεν για να περάσουν τα σύνορα της Ελλάδας ή οποιασδήποτε άλλης χώρας μέλος του Σέγκεν.

Αν δεν αποσυνδεθούν τα δύο και γι’ αυτό περιμένουμε τη μελέτη του UNWTO, δεν θα μπορέσουμε να κάνουμε μία σοβαρή συζήτηση για το ποιο είναι το μέλλον της Συνθήκης και ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος και να πετύχουμε την προστασία των συνόρων και να απλοποιήσουμε τη διαδικασία ενός «τίμιου» τουρίστα ο οποίος θέλει να έρθει να γνωρίσει τη χώρα μας, την Ήπειρό μας και τις άλλες χώρες – μέλη.

Λοιπόν, η αποσύνδεση είναι καίριας σημασίας αυτή τη στιγμή, ώστε να μπορέσουμε να κάνουμε δύο διαφορετικές συζητήσεις για δύο διαφορετικά θέματα. Όσο μπλέκουμε τα δύο μαζί, τόσο δυσχεραίνεται η δυνατότητά μας να παρέμβουμε αποτελεσματικά με τα άλλα κράτη – μέλη.

T. RIFAI: Πιστεύω έχει δίκιο ο Υπουργός, πιστεύω ότι πρέπει να δείξουμε στον κόσμο γεγονότα, δεδομένα, όχι μύθους και θεωρίες. Ακόμα και αν υπάρχουν κάποιες ιδεολογίες, κάποιες νοοτροπίες μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με την Σέγκεν αυτό δεν λέει κάτι, δεδομένου ότι τα δεδομένα είναι δεδομένα και τα στοιχεία είναι στοιχεία, κανείς δεν μπορεί να τα αμφισβητήσει.

Τα δεδομένα που αποδεικνύουν ότι δεν υπάρχει σχέση μεταξύ των δύο είναι σαφέστατα. Και θα ήθελα να πω τρία πράγματα σχετικά μ’ αυτό. Πρώτον, όσον αφορά τη visa, όσον αφορά τις τυπικές διαδικασίες και πολλά άλλα τέτοια γραφειοκρατικά θέματα, αυτό που μπορεί να γίνει είναι να προταθεί το συμφέρον της χώρας, δεδομένου ότι μπορεί να υπάρχουν πολλές απόψεις και πολλές προσεγγίσεις, αλλά το συμφέρον της χώρας είναι ένα.

Και όταν λοιπόν ασκηθεί πίεση προς όφελος του συμφέροντος της χώρας, τότε αυτό είναι αναμφίβολα θετικά και πλέον βλέπουμε πολλές χώρες να υψώνουν τη φωνή τους, διότι καταλαβαίνουν πόσα χάνουν απ’ αυτή τη διαδικασία και απ’ αυτό το σύστημα.

Και κάθε πολιτικός ηγέτης πρέπει να ασχοληθεί μ’ αυτό το θέμα και να ιδιαιτέρως ευαίσθητος προς την φωνή της χώρας του και τη φωνή των πολιτών της χώρας.
Το δεύτερο που θα ήθελα να πω σχετικά μ’ αυτό το θέμα είναι ότι η σχέση μεταξύ μετανάστευσης και έκδοσης visas πρέπει πλέον να σταματήσει, πρέπει να γίνει η αποσύνδεση των δύο. Αν υπάρχουν κάποια στοιχεία που καταδεικνύουν ότι υπάρχει σχέση, τότε καλώς. Αλλά δεν υπάρχουν τέτοια στοιχεία, εμείς δεν έχουμε δει κανένα τέτοιο στοιχείο, ενώ αντιθέτως εμείς έχουμε στοιχεία που αποδεικνύουν ότι δεν υπάρχει καμία σχέση.

Δεν έχουμε δει όμως κάποια αντίθετα στοιχεία, αλλά ακόμα και αν υπάρξουν τέτοια στοιχεία, τότε θα πρέπει να λειτουργήσουμε ως ευφυείς άνθρωποι και να αξιολογήσουμε και να μετρήσουμε τα στοιχεία. Ποια είναι η σχέση μεταξύ των δύο.

Και το τρίτο σημείο που θα ήθελα να θίξω προκειμένου να είμαστε πιο αντικειμενικοί είναι ότι κανένας δεν θα πρέπει να λάβει μια στάση η οποία είναι αντίθετη του Σέγκεν. Πάντα πρέπει να κρατάμε στο νου μας, ότι το Σέγκεν έχει σπουδαία πλεονεκτήματα και σπουδαία οφέλη για τις χώρες.

Τα γεγονός ότι ένας τουρίστας από την Κίνα, την Ινδία, την Βραζιλία, την Ρωσία μπορεί να πάρει μία visa και να επισκεφτεί πέντε με έξι χώρες σε ένα ταξίδι είναι σπουδαίο.
Σ’ αυτή την έκκλησή μας να γίνει πιο ευέλικτο το Σέγκεν δεν πρέπει να παραβλέψουμε τα πλεονεκτήματα του Σέγκεν που βοηθά ταξιδιώτες από Τρίτες Χώρες να επισκεφτούν την Ευρώπη. Αυτό που ελπίζουμε όμως είναι τα σύνορα να γίνουν πιο ρευστά.

Τον περασμένο μήνα ήμουνα στην Ασία, στην Ν.Α. Ασία και γνωρίζω πλέον, ότι στη συγκεκριμένη περιοχή οι χώρες σκέφτονται να δημιουργήσουν μία ζώνη: Σιγκαπούρη, Μαλαισία, Ινδονησία, Βιετνάμ, θέλουν να δημιουργήσουν μία ζώνη και θέλουν να συμπεριλάβουν και τις τρεις μεγάλες χώρες: Ρωσία, Κορέα και Κίνα. Είναι κάτι σαν το Σέγκεν με άλλα λόγια, δεν ξέρω πως θα το ονομάσουν, ίσως ασιατική visa, αλλά κάποιος θα μπορεί να πάρει μία visa σε οποιαδήποτε απ’ αυτές τις χώρες και θα μπορεί να επισκεφτεί τις άλλες χώρες, τόσο απλά.

Ήθελα να θίξω αυτό το σημείο προκειμένου να μην υπάρξει σύγχυση μεταξύ του τι ζητάμε και του τι ισχύει στην πραγματικότητα. Εμείς θέλουμε να εντρυφήσουμε, να εμπλουτίσουμε το Σέγκεν και να καταστήσουμε το Σέγκεν ένα παράδειγμα προς μίμηση.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Επάνω σ’ αυτό ήθελα να προσθέσω, ότι τον άλλο μήνα η Ελλάδα θα προεδρεύει της Ευρώπης στον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού. Πρόθεσή μας είναι να θέσουμε το θέμα αυτό στον υψηλότερο δυνατό επίπεδο και να ενθαρρύνουμε τις άλλες χώρες να τοποθετηθούν πάνω σ’ αυτό.
Νομίζω ότι μπορούμε να περιμένουμε σε αυτή τη συνάντηση μια γόνιμη συζήτηση και είναι άλλο ένα παράδειγμα το πώς να καταφέρνει η Ελλάδα να έχει μία φωνή μέσα σ’ αυτά τα διεθνή φόρα είναι πολύ σημαντικό για να προχωρήσουν κάποια θέματα τα οποία μας νοιάζουν.

Επίσης να πω, ότι απ’ αυτή τη συνέντευξη Τύπου λείπει αν θέλετε ο David Scowsill τον οποίον ανέφερα πριν ο Πρόεδρος του WTCC, ο οποίος έπρεπε να φύγει για το Λονδίνο χθες το απόγευμα, ο οποίος όμως συμβολίζει, ότι εδώ γίνεται μία προσπάθεια η οποία φέρνει μαζί και το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα και αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό αν θέλει κανείς να προωθήσει μια τέτοια ατζέντα.

Και η βοήθεια που έχουμε βεβαίως και από το Παγκόσμιο Οικονομικό φόρουμ είναι καίρια στο να γίνουν οι έρευνες που χρειάζονται και να προωθηθεί αυτή η ατζέντα.
Λοιπόν, παρ’ ότι μας έχει πάρει καιρό να ενώσουμε τις δυνάμεις μας νομίζω ότι ξαφνικά τις ενώσαμε και εμείς ακόμα έχουμε εκπλαγεί με την ανταπόκριση που είχε αυτή η προσπάθεια.

Σ. ΜΠΟΛΑΚΗΣ («ΣΚΑΪ»): Ήθελα να ρωτήσω για την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού προϊόντος του τουριστικού και κατά πόσο εσείς βλέπετε ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και πού τα εστιάζεται αυτά; Και η ερώτηση είναι και προς τον κ. Rifai που έχει και την εμπειρία τη διεθνή αν βλέπει περιθώρια και πού πρέπει να παρθούν πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ένας από τους λόγους τους οποίους ζητήθηκε ζητήθηκε να συμβάλω και στην ομάδα για τα ταξίδια και τον τουρισμό του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ είναι διότι πήγαμε σε εκείνους όταν βγήκε η αναφορά τους για την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού το 2011 και στην οποία η Ελλάδα είχε πέσει αρκετά στην ανταγωνιστικότητα της.

Παρ’ ότι συζητήσαμε και την διαδικασία την οποία χρησιμοποιεί το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ για να πει σε ποιο επίπεδο βρίσκεται η ανταγωνιστικότητα της κάθε χώρας και υπάρχουν συζητήσεις πολύ γόνιμες που γίνονται γι’ αυτό, ίσως να κάνω μια παρένθεση και να εξηγήσω τι εννοώ. Ας πούμε η Ελλάδα παίρνει αρκετούς πόντους αρνητικούς λόγω της διαδικασίας του Σέγκεν, παρ’ όλα αυτά δεν παίρνει θετικούς πόντους, παρ’ ότι οι δύο χώρες οι οποίοι είναι οι μεγάλοι αιμοδότες της του τουρισμού βρίσκονται μέσα στο Σέγκεν και δεν έχουν καμία διαδικασία για να πάρουν θεώρηση.

Λοιπόν, υπάρχουν λάθη στον τρόπο που μετράνε αυτή την ανταγωνιστικότητα, παρ’ όλα αυτά νομίζω ότι είναι μια πολύ καλή βάση συζήτησης. Και είχαμε προσεγγίσει το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ για να δούμε τι μπορεί να κάνει η Ελλάδα για να βοηθηθεί σ’ αυτή τη διαδικασία.
Εκεί αυτό το οποίο αντιμετωπίσαμε είναι ότι ενώ τα βασικά στοιχεία που χρειάζεται ο τουρισμός είναι όλα εδώ και είναι σε πολύ καλή κατάσταση θα έλεγα, αυτό το οποίο πονάει τον ελληνικό τουρισμό είναι η λειτουργία του κράτους.

Είναι άλλη μία ένδειξη και δεν νομίζω ότι είναι η μόνη, όλοι ξέρετε ότι αυτή η κρίση η οποία περνάμε έχει πολύ να κάνει με τον τρόπο με τον οποίον λειτουργεί το κράτος μέχρι σήμερα και οι γραφειοκρατικές διαδικασίες που έχει και ένα πολύ μεγάλο μέρος της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού χάνεται εκεί πέρα.
Βεβαίως υπάρχει και το θέμα των υποδομών το οποίο όμως είναι μια πολύ πιο μακροχρόνια ιστορία να επενδύσει κανείς. Το θέμα των διαδικασιών μπορεί να απλοποιηθεί άμεσα.

Έτσι, λοιπόν, έχει γίνει μία αρκετά μεγάλη δουλειά και με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και με το Υπουργείο Υγείας και βεβαίως με τον ΕΟΤ ο οποίος έχει τις δικές του διαδικασίες να απλοποιηθούν οι διαδικασίες επενδύσεων, να απλοποιηθούν οι τρόποι με τους οποίους ταξιδεύει κάποιος και νομίζω ότι έχουν γίνει αρκετά βήματα αυτά τα δύο χρόνια.

Σημειώνω ότι η αναφορά του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ του ’11 γίνεται με στοιχεία του ’09 και έτσι γι’ αυτό θα πάρει ένα χρόνο να δούμε αυτή την αναβάθμιση αν θέλετε των διαδικασιών στην αναφορά ανταγωνιστικότητας του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ. Αλλά πιστεύω ότι αν πραγματικά κάνουμε τη δουλειά που πρέπει να κάνουμε σ’ αυτό τον τομέα πάρα πολύ σύντομα ο ελληνικός τουρισμός θα αρχίσει να ανεβαίνει πάλι σε ανταγωνιστικότητα και από εκεί και πέρα θα μας μένει το θέμα των υποδομών, το οποίο όπως ξέρετε σε μια περίοδο κρίσης είναι πάντα μια πρόκληση.

T. RIFAI: Βεβαίως χώρος για βελτίωση υπάρχει πάντα, δεδομένου ότι ο τουρισμός είναι ένας πολύ δυναμικός τομέας. Εάν κάνεις το ίδιο πράγματα τα τελευταία 5-7 χρόνια, τότε κάνεις κάτι λάθος. Αυτό είναι πάρα πολύ απλό, είναι ο κανόνας στη βιομηχανία μας, πρέπει να συνεχίζεις να ανανεώνεσαι.

Αλλά είναι σπουδαίο το γεγονός ότι υπάρχει ένας Υπουργός στην Κυβέρνηση ο οποίος λέει ότι το βασικό βάρος το οποίο μειώνει την ανταγωνιστικότητα του τουρισμού είναι η δημόσια διοίκηση. Αυτό είναι ανεπανάληπτο, δεν νομίζω ότι μπορεί να το ακούσει κανείς σε πολλά μέρη του κόσμου.

Δεν νομίζω ότι πολλοί αξιωματούχοι, πολλοί εκπρόσωποι της Κυβέρνησης θα έλεγαν, ότι η δημόσια διοίκηση πρέπει να γίνει πιο επιθετική, πιο καινοτόμα, να δαπανά περισσότερα χρήματα. Το γεγονός ότι κάποιος παραδέχεται ότι είναι ευθύνη μας, πιστεύω ότι αυτό είναι εξαιρετικό. Και θέλω αυτό να γραφτεί στα αρχεία.
Τώρα αν έχει δίκιο ή όχι, αυτό είναι ένα άλλο θέμα. Η αλήθεια είναι ότι η δημόσια διοίκηση, ο δημόσιος τομέας πρέπει να κάνει κάτι παραπάνω για το θέμα της Visas, το θέμα των υποδομών, των φόρων και πολλών άλλων θεμάτων. Αλλά ο ιδιωτικός τομέας είναι επίσης και αυτός υπεύθυνος και έχει μέρος της ευθύνης για την κατάσταση.
Το δεύτερο σημείο το οποίο θα ήθελα να θίξω αφορά την έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ. Συνεισφέραμε σ’ αυτή την έκθεση με τα δεδομένα που είχαμε στα χέρια μας. Τα δεδομένα δηλαδή είναι δικά μας, αλλά τα κριτήρια που χρησιμοποιούν δεν είναι, είναι δικά τους. Και γνωρίζετε ότι τα κριτήρια είναι υποκειμενικά.
Οπότε θα ήθελα να σας παρακαλέσω να κρατάτε στο νου σας, ότι ενώ είναι πολύ χρήσιμο εργαλείο αυτή η έκθεση, δεν είναι το απόλυτο εργαλείο. Και εμείς στον Οργανισμό Τουρισμού στα Ηνωμένα Έθνη δεν είμαστε υπέρ της κατάταξης, εμάς δεν μας αρέσουν οι συγκρίσεις, δεν μας αρέσει η σύγκριση ανόμοιων πραγμάτων, η σύγκριση πορτοκαλιών και μήλων αστειεύομαι, δεν μας αρέσει η σύγκριση.

Και το λέω αυτό, διότι ναι μεν η έκθεση είναι χρήσιμο εργαλείο, αλλά δεν είναι το απόλυτο εργαλείο. Δεν μας αρέσει βάση αυτής της έκθεσης να γίνεται η κατάταξη, να χαρακτηρίζονται χώρες ως Βασιλιάς του Τουρισμού ή ο φτωχός συγγενής του τουρισμού. Αυτό είναι επικίνδυνο, δεδομένου όπως είπα τα κριτήρια που χρησιμοποιούνται στην έκθεση είναι υποκειμενικά και συνεπώς μπορεί να οδηγήσουν σε λανθασμένα αποτελέσματα.

Το τελευταίο σημείο στο οποίο θα ήθελα να αναφερθώ έχει να κάνει με την ερώτησή σας. Πιστεύω ότι η Ελλάδα οδεύει προς την σωστή κατεύθυνση. Ένα βασικό στοιχείο της επιτυχίας είναι η ποικιλία των προϊόντων και η ποικιλία της αγοράς, διαφοροποίηση αν θέλετε.

Τι εννοούμε διαφοροποίηση των προϊόντων; Εννοώ ότι η Ελλάδα έχει και το δυναμικό, η Ελλάδα μπορεί να γίνει ένας προορισμός ο οποίος θα είναι γνωστός για πάρα πολλά προϊόντα, όχι μόνο για τις πιο όμορφες παραλίες, την πιο όμορφη θάλασσα, κάτι που ισχύει βεβαίως μην με παρεξηγήσετε, αλλά για πολύ περισσότερους λόγους, θα μπορούσε να υπάρχει μια διαφοροποίηση των προϊόντων.

Και τέλος όσον αφορά την διαφοροποίηση των αγορών. Νέες αγορές πολύ σημαντικές. Η Βραζιλία το 2010 αυξήθηκε κατά 52%, το 2011 27%. Δίνουμε εμείς καμία προσοχή σ’ αυτή την αγορά; Η Κίνα αναπτύχθηκε κατά 28% και η Ρωσία 28% το 2011, τι προσοχή δίνουμε σ’ αυτές τις αγορές;
Αυτά είναι ερωτήματα τα οποία πρέπει να απαντηθούν από την ελληνική επιχειρηματική κοινότητα.