-Άλλη μία παρατεταμένη σύρραξη θα έχει αρκετά επικίνδυνες επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία. Εκτός από τη μακρά διάρκεια, ενδεχομένως να ανοίξουν νέα μέτωπα μέσα σε μια νέα ένταση μεταξύ Ανατολής και Δύσης, όπου η Μ. Ανατολή αποτελεί το δεύτερο μέτωπο. Έρχεται δηλαδή να ακολουθήσει την Ουκρανία, με πιθανά άλλα μέτωπα όπως το Ιράν, την Ταιβάν ή οποιοδήποτε άλλο μπορεί να εισέλθει στην αντιπαράθεση, με αποτέλεσμα η κατάσταση να γίνεται όχι μόνο επικίνδυνη, αλλά και καταστροφική.

-Όταν παρατηρούμε τον πληθωρισμό, κοιτάμε την οικονομία από ένα επίπεδο και πάνω. Δηλαδή, εξετάζουμε τα μακροοικονομικά και σε αυτά μπορεί να δει κανείς μία πρόοδο η οποία είναι και αναμενόμενη, δεδομένου πως υπήρχαν 10 χρόνια κρίσης και πως έχουμε 30 δισ. ζεστό χρήμα που έρχεται από την Ευρώπη. Όμως, τα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας υπάρχουν στην καθημερινότητα του πολίτη. Αυτό που οφείλουμε να κάνουμε, αν θέλουμε να αξιολογήσουμε πραγματικά την οικονομία, είναι να δούμε τι γίνεται στο νοικοκυριό. Στο νοικοκυριό τα πράγματα είναι πιο σκληρά απ’ ό,τι ήταν πριν από μερικά χρόνια, διότι έχουν εξαντληθεί τα αποθέματα τα οποία θα μπορούσαν να συντηρήσουν ένα επίπεδο διαβίωσης.

-Η Κυβέρνηση άφησε να περάσει αρκετός χρόνος, στην αρχή, με την ακρίβεια. Ξεκίνησε να συζητάει μέτρα μετά τον πόλεμο της Ουκρανίας, ενώ ο πληθωρισμός ουσιαστικά ξεκίνησε από τον Οκτώβριο του 2021. Έχασε 6 μήνες και μέχρι να εφαρμοστούν τα πρώτα μέτρα, έχασε ουσιαστικά έναν χρόνο. Όταν αφήνεις τις τιμές να αυξηθούν γρήγορα, αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αργούν να πέσουν. Επίσης, οι έλεγχοι είναι ελλιπείς, δεν μπορεί κάνοντας σποραδικούς ελέγχους να θεωρούμε ότι θα πέσουν οι τιμές. Πλέον, οι σύγχρονες μέθοδοι σηματοδοτούν ως αναγκαία τη διαφοροποίηση πολιτικής για τον έλεγχο των αυξήσεων σε κάθε τομέα. Απαιτείται άλλη πολιτική για την ενέργεια, άλλη για τα τρόφιμα, άλλη για τις κοινωνικές υπηρεσίες. Αν δεν αντιμετωπιστούν διαφορετικά, δεν πρόκειται να υπάρξουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.

-Εμείς, ως ΠΑΣΟΚ, τοποθετούμαστε πάντοτε υπέρ οποιασδήποτε ελάφρυνσης. Το πρόβλημα όμως που υπάρχει αυτήν τη στιγμή είναι πως όλα δίνονται «πολύ λίγα, πολύ αργά». Δεν λέω ότι δεν είναι καλό, διότι οτιδήποτε μπορεί να ελαφρύνει το βάρος το οποίο έχει ένα νοικοκυριό, κινείται σε σωστή κατεύθυνση. Αλλά όταν έχει ήδη καθυστερήσει η λήψη μέτρων, όταν οι τιμές έχουν ξεφύγει, όταν οι τιμές πλέον συμπεριλαμβάνουν όχι μόνο τον πληθωρισμό αλλά και την προοπτική μιας περαιτέρω αύξησης των τιμών, αντιλαμβάνεται κανείς πως η διαδικασία για να πέσουν οι τιμές παίρνει πολλή προσπάθεια και πολύ χρόνο. Άρα, το πρόβλημα δεν είναι μόνο τι μπορεί να γίνει σήμερα, αλλά γιατί δεν έγινε αμέσως η κινητοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών. Ο έλεγχος της αγοράς, είναι ο μόνος τρόπος. Το επιθυμητό είναι ο έλεγχος να υπάρχει, εκ των προτέρων, έτσι ώστε να μην επιτρέπονται φαινόμενα κερδοσκοπίας. Αλλά εφόσον υπάρχουν, βεβαίως πρέπει να τιμωρηθούν αυτοί οι οποίοι κερδοσκοπούν, ανεξαρτήτως του ποιοι είναι. Ελπίζω να είναι επί της ουσίας αυτά τα πρόστιμα, να γενικευτούν, όπου πρέπει να γενικευτούν, και να μην αποτελούν απλώς κινήσεις εντυπωσιασμού. Το 1εκ. είναι σίγουρα πιο βατό πρόστιμο στην Procter & Gamble απ’ ό,τι είναι σε μια άλλη εταιρεία.

Ο μοναδικός τρόπος για την καταπολέμηση της αύξησης τιμών στα τρόφιμα, είναι ο έλεγχος. Παρόμοιες πολιτικές, πρέπει να εφαρμοστούν στην ενέργεια και στις κοινωνικές υπηρεσίες, τα οποία -επίσης- πληθωρίζονται σε επικίνδυνους ρυθμούς. Οι αυξήσεις των τιμών οδηγούν στη συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας από την πλευρά του κόσμου και αυτό είναι τελείως καταστροφικό για την οικονομία.

-Το άθροισμα των 2 κομμάτων, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, δεν φτάνει τη ΝΔ και αυτό πρέπει να μας απασχολήσει όλους. Στον Δήμο Αθηναίων -για παράδειγμα- είχα συνεργαστεί με τον κ. Ηλιόπουλο, για να φέρουμε μια πρόταση για τη μείωση των δημοτικών τελών. Στην αρχή, ο κ. Μπακογιάννης την απέρριψε και έπειτα την υιοθέτησε. Πρόκειται για μια συνεργασία η οποία είναι απλή. Έχει δηλαδή αρχή, μέση και τέλος, μπορείς να την παρατηρήσεις, να συμφωνήσεις σε 3 πράγματα και να προχωρήσεις. Χωρίς αυτό, βέβαια, να σημαίνει ότι μία τέτοιου είδους επικοινωνία, την επόμενη μέρα μετατρέπεται σε κοινό ψηφοδέλτιο. Όμως, δεν είναι το ίδιο, όταν η συζήτηση γίνεται σε επίπεδο κομμάτων και σε επίπεδο αρχηγών, αφού είναι πιο μεγάλα τα ζητήματα στα οποία πρέπει να υπάρξει συμφωνία.
Για παράδειγμα, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, έχει το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ την ίδια άποψη για την Τοπική Αυτοδιοίκηση;
Το ΠΑΣΟΚ έχει μια ιστορία στη χειραφέτηση και την ενδυνάμωση της Αυτοδιοίκησης, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ προσπάθησε να χειραγωγήσει τη Δικαιοσύνη, όπως συνέβη με το Νομοσχέδιο της ερμαφρόδιτης απλής αναλογικής.

Άρα, καλό είναι να χειροκροτήσουμε και να ενθαρρύνουμε αυτήν τη συζήτηση που γίνεται στη βάση στα Επιμελητήρια, στους Συνεταιρισμούς ή οπουδήποτε αλλού και ας μη βιαζόμαστε να την κλείσουμε στα γραφεία της Χαριλάου Τρικούπη και της Κουμουνδούρου, όπου όπως γνωρίζουμε τέτοιες συνεργασίες δεν αργούν να πεθάνουν.

Ακούστε εδώ τη συνέντευξή μου στον ραδιοφωνικό σταθμό REAL FM, με τον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου:

Αλλάξτε τις ρυθμίσεις των cookies για να δείτε το video