ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο λόγος που ζήτησα να βρεθούμε σήμερα είναι για να σας παρουσιάσω ένα νομοσχέδιο το οποίο βγαίνει σχετικά σύντομα σε διαβούλευση και αφορά τον τουρισμό γενικότερα.

Θα ξεκινήσω λέγοντας εισαγωγικά ότι το μεγάλο στοίχημα που έχει η κυβέρνηση μπροστά της και το μεγάλο στοίχημα νομίζω για τα επόμενα χρόνια στην Ελλάδα θα είναι η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Καθώς αλλάζει το οικονομικό μοντέλο στην Ελλάδα, θα πρέπει να δημιουργηθούν νέες δραστηριότητες οι οποίες δίνουν νέες ευκαιρίες σε ανθρώπους και κυρίως στους νέους ανθρώπους. Προφανώς σε αυτή την προσπάθεια, τεράστιο ρόλο έχει να παίξει ο τουρισμός και πιστεύω ότι το πώς θ’ αναπτυχθεί ο τουρισμός στα επόμενα 10 χρόνια είναι και ουσιαστικώς το πώς θ’ αντιμετωπισθεί και η ανεργία.

Θα ήθελα να επισημάνω εδώ ότι και προσωπικό μου πιστεύω είναι ότι οι μικρές και μικρομεσαίες και οικογενειακές επιχειρήσεις, θα είναι η πηγή αυτής της ανάπτυξης. Βεβαίως τα μεγάλα έργα έχουν σημασία, βεβαίως οι μεγάλες επενδύσεις έχουν σημασία, αλλά αυτό που θα κάνει τη διαφορά τα επόμενα χρόνια θα είναι οι μικρές και οικογενειακές επιχειρήσεις.

Αυτό στο οποίο θα πρέπει να δοθεί μια έμφαση είναι στην ισόρροπη ανάπτυξη σε όλη την ελληνική περιφέρεια, διότι σήμερα βλέπουμε ότι καθώς αλλάζει το παραγωγικό μοντέλο στην Ελλάδα, υπάρχουν περιφέρειες οι οποίες μένουν πίσω και η ανεργία αυξάνεται ιδιαίτερα σημαντικά.

Στο επόμενο σλάιντ που θα σας δείξω, είναι μια πρώτη απεικόνιση του πού είναι ανά περιφέρεια τα μεγαλύτερη ποσοστά ανεργίας. Αν πάμε στο επόμενο σλάιντ θα παρατηρήσετε ότι όπου έχουμε ανεπτυγμένο τουρισμό η ανεργία είναι μικρότερη, ενώ όπου δεν υπάρχει τουρισμός, η ανεργία είναι μεγαλύτερη. Ειδικά θα επισημάνω την 1η περιφέρεια, είναι η περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας η οποία είναι και η μόνη περιφέρεια στην Ελλάδα που δεν έχει θάλασσα.

Όπως γνωρίζετε, υπάρχουν οι παραδοσιακοί προορισμοί που έχει η Ελλάδα, οι γνωστές δράσεις που αναπτύσσονται γύρω από τη θάλασσα και τις παραλίες και υπάρχει βεβαίως και ο πολιτιστικός τουρισμός. Αυτές οι δυο μορφές τουρισμού είχαν αναπτυχθεί αρκετά επισταμένα τα τελευταία χρόνια.

Δίπλα σ’ αυτά όμως αρχίζουν και αναπτύσσονται νέοι προορισμοί, αρχίζουν και αναπτύσσονται νέα προϊόντα τα οποία τραβάνε το διεθνές ενδιαφέρον και αυτό που βλέπουμε τελευταία είναι ότι οι επισκέπτες που επισκέπτονται διαφορετικούς προορισμούς για λόγους τουρισμού, ζητάνε να ζήσουν διαφορετικές εμπειρίες. Εδώ βλέπετε τα προϊόντα και οι εμπειρίες τις οποίες κατά καιρούς έχουμε και εμείς προωθήσει μέσα από το site του ΕΟΤ, αλλά είναι και δράσεις οι οποίες αναπτύσσονται σε όλο τον κόσμο πολύ πιο γρήγορα απ’ ο,τι άλλο.
Οι στόχοι λοιπόν στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού ειδικά σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη του τουρισμού, είναι ν’ αναπτυχθεί ένα νέο μακροπρόθεσμα ανταγωνιστικό μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης, μια ανάπτυξη που σέβεται το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον της χώρας και μια ανάπτυξη που δημιουργεί θέσεις εργασίας, ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη και στηρίζει την τοπική παραγωγή.

Κοιτώντας πώς μπορούμε να πετύχουμε αυτούς τους στόχους, αναπτύξαμε ένα νομοσχέδιο το οποίο ουσιαστικά είναι, θα έλεγε κανείς, σχεδόν τρία νομοσχέδια μαζί. Το νέο νομοσχέδιο προσπαθεί να πετύχει τον εμπλουτισμό του παρεχόμενου τουριστικού προϊόντος και αυτό το κάνει μέσα από το να οριοθετήσει τον τουρισμό υπαίθρου, την ανάπτυξη του θαλασσίου τουρισμού που είναι ένας χώρος τον οποίο ξέρουμε ότι θέλουμε ν’ αναπτύξουμε δημιουργώντας τις σωστές συνθήκες για να λειτουργήσουν τα λιμάνια και οι μαρίνες και το τελευταίο κομμάτι αφορά τη μείωση της γραφειοκρατίας, διότι όπως γνωρίζετε πάρα πολλές από τις επενδύσεις οι οποίες σκέφτονται ν’ αναπτυχθούν στην Ελλάδα, αποθαρρύνονται από τις δυσκολίες που έχει κανείς για να πάρει τις άδειες.

Η παρουσίαση που θα σας κάνω αφορά και τα τρία μέρη αυτού του νομοσχεδίου, όπως σας είπα θα μπορούσε να είναι και τρία διαφορετικά νομοσχέδια. Θα μείνω λίγο παραπάνω στο πρώτο κομμάτι, αφορά τον τουρισμό υπαίθρου. Αυτό το οποίο έχουμε κάνει σε αυτό το νομοσχέδιο, έχουμε δημιουργήσει μια ομπρέλα που καθορίζει το πλαίσιο κάτω από το οποίο μπορούν να ενταχθούν όλες οι δραστηριότητες που αφορούν τον τουρισμό υπαίθρου.

Στο συγκεκριμένο όμως σημείο αναπτύσσουμε ειδικά τρεις δραστηριότητες: τον αγροτουρισμό, τον οινοτουρισμό και τον αλιευτικό τουρισμό, στα οποία έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για να μπορούμε να οριοθετήσουμε τι είδους δραστηριότητες είναι αυτές. Υπάρχουν πάρα πολλές άλλες, θα τις αναπτύξω σε λίγο, οι οποίες όμως μπορούν να κουμπώνουν γενικότερα κάτω από το κομμάτι που αφορά τον τουρισμό υπαίθρου.
Το δεύτερο κομμάτι όπως σας είπα αφορά τους τουριστικούς λιμένες και το τρίτο κομμάτι την αδειοδότηση και την απλοποίηση των διαδικασιών.

Θα ξεκινήσω με το πρώτο μέρος το οποίο είναι ο τουρισμός υπαίθρου. Εδώ οι στόχοι αυτού του μέρους του νομοσχεδίου αφορούν αυτά που είπα και πριν, τη δυνατότητα δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, τη δυνατότητα ανάπτυξης επιχειρήσεων που ασχολούνται με εναλλακτικές μορφές τουρισμού, την ανάδειξη των ιδιαίτερων φυσικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών της ελληνικής Περιφέρειας, τη στήριξη των μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων και την ενίσχυση του αγροτικού εισοδήματος.

Σε αυτό το νομοσχέδιο τα δυο πράγματα τα οποία εγκαθιδρύονται είναι πρώτον το πλαίσιο γύρω από το οποίο μπορεί να αναπτυχθεί ο τουρισμός της υπαίθρου και δεύτερον ένα ειδικό Σήμα το οποίο θα σου δίνει τη δυνατότητα να αναπτύσσεις και να προωθείς αυτές τις μορφές τουρισμού.

Ο τουρισμός υπαίθρου ορίζεται ουσιαστικά από οποιαδήποτε δράση φέρνει τον επισκέπτη σε επαφή με το φυσικό περιβάλλον της Ελλάδας, τις παραδόσεις μας και τον τρόπο ζωής μας. Υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι να ορίσει κανείς μια τέτοια δραστηριότητα, αλλά κρατάμε τον ορισμό αρκετά γενικό για να μπορούν από κάτω να συμπληρωθούν οι ιδιαιτερότητες της κάθε μορφής εναλλακτικού τουρισμού.

Όπως ξέρετε ο τουρισμός υπαίθρου αφορά διάφορες δραστηριότητες που γίνονται στην ύπαιθρο και που συμμετέχει ο επισκέπτης σε αυτά τα οποία γίνονται. Αφορά υπηρεσίες φιλοξενίας και εστίασης, διοργάνωση γιορτών και εκδηλώσεων και διοργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων τα οποία αξιοποιούν αυτό τον πολιτιστικό πλούτο και τη φυσική ομορφιά.

Λίγο πιο συγκεκριμένα, όλοι θα έχετε δει με τον άλφα ή βήτα τρόπο πως αρχίζουν και αναπτύσσονται δειλά, κάποιες δράσεις στην Περιφέρεια –τα έχουμε βάλει εκεί, μην τα πω ένα – ένα- το νομοσχέδιο αφορά τα πάντα, αλλά εξειδικεύεται στα τρία συγκεκριμένα κομμάτια που βλέπετε στη δεξιά μεριά της διαφάνειας.
Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι μπαίνει ένα πλαίσιο που ορίζει αυτού του είδους τον τουρισμό, οριοθετεί τα τρία συγκεκριμένα σημεία τα οποία βλέπετε δεξιά, αλλά αφήνει και το χώρο ώστε να οριοθετηθούν και όλες οι υπόλοιπες δραστηριότητες, οι οποίες νομιμοποιούνται αν θέλετε, ή θα μπαίνουν κανόνες για τη λειτουργία τους σε συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού – Τουρισμού με όποιο αρμόδιο Υπουργείο εμπλέκεται.
Γύρω από αυτές τις δραστηριότητες υπάρχει μια σειρά από μορφές επιχειρήσεων που μπορούν να αναπτυχθούν: τα τουριστικά καταλύματα στη συγκεκριμένη περίπτωση μιλάμε για ξενοδοχεία μέχρι 40 κλίνες, εστιατόρια, ταβέρνες που σερβίρουν παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα, εργαστήρια παραγωγής και έκθεσης τοπικών προϊόντων και βέβαια πάρα πολλές επιχειρήσεις οι οποίες αφορούν τις δράσεις που είπαμε πριν, στα οποία μπορείς να συμμετέχεις είτε κάνοντας rafting και τα λοιπά, είτε συμμετέχοντας στην παραγωγή των προϊόντων που παράγονται από αυτές τις μονάδες.

Αυτό που είναι πολύ σημαντικό είναι να υπάρχει μια συμπλήρωση του ειδικού σήματος του ΕΟΤ, έτσι ώστε να οριοθετεί τον τουρισμό υπαίθρου. Δεν μιλάμε για μια καινούρια διαδικασία, μιλάμε για μια συμπλήρωση της υπάρχουσας διαδικασίας που εξειδικεύει τη συγκεκριμένη μορφή τουρισμού. Ίσως ο πιο εύκολος τρόπος να το δει κανείς είναι στην επόμενη διαφάνεια.

Αν για παράδειγμα έχεις ένα τουριστικό κατάλυμα το οποίο έχει μέχρι 40 κλίνες και σε αυτό το κατάλυμα τα προϊόντα τα οποία προσφέρεις αφορούν το λεγόμενο καλάθι αγροτικών προϊόντων, το οποίο ορίζεται από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης με την Περιφέρεια, τότε μπορείς να πάρεις το ειδικό σήμα του ΕΟΤ.

Όπως επίσης αν έχεις ένα ταβερνάκι ή μια καφετέρια κλπ., η οποία είχε τοπική κουζίνα και εκεί οι πρώτες σου ύλες και τα προϊόντα που προσφέρεις επίσης έρχονται από το καλάθι αγροτικών προϊόντων, τότε μπορείς να πάρεις το συγκεκριμένα σήμα τουρισμού υπαίθρου. Αυτά είναι δυο παραδείγματα δραστηριοτήτων που υπάρχουν σήμερα, τα οποία μπορούν να ενδιαφέρονται να πάρουν αυτό το σήμα. Προφανώς και όλες οι άλλες δραστηριότητες έχουν αυτή τη δυνατότητα, αλλά δίνω αυτές τις δυο οι οποίες είναι οι πιο κοινές.

Εξειδικεύοντας τον τουρισμό υπαίθρου, όπως είπα ο τουρισμός υπαίθρου μπορεί να αναπτυχθεί για κάθε δράση ξεχωριστά. Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο οι τρεις ξεχωριστές δράσεις στις οποίες αναφερόμαστε, είναι πρώτον ο αγροτουρισμός ο οποίος είναι μια ειδική μορφή τουρισμού υπαίθρου, η οποία σχετίζεται με την αγροτική παραγωγή, το πολιτιστικό περιβάλλον των αγροτικών περιοχών, αγροτικές ασχολίες γενικότερα, τοπικά προϊόντα, τοπική κουζίνα και γαστρονομία και βεβαίως δραστηριότητες εστίασης και φιλοξενίας που σχετίζονται με κάποια συγκεκριμένη παραγωγή.

Άρα στο προηγούμενο παράδειγμα που είδατε, άπαξ και έχει οριοθετηθεί μια μονάδα ως τουρισμός υπαίθρου, εάν αυτή η μονάδα ανήκει κατά πάνω από 50% σε αγρότη ή σε αγρότες και αν τα προϊόντα τα οποία προσφέρει στους επισκέπτες είναι περίπου κατά 40% από τη δική του οικεία παραγωγή, τότε αυτό το κατάλυμα μπορεί να λέγεται αγροτουριστική επιχείρηση.

Είναι δηλαδή μια εξειδικευμένη μορφή του τουρισμού υπαίθρου. Δεν είναι διαφορετικό σήμα, απλώς εξειδικεύεται ο τουρισμός υπαίθρου σε αγροτουρισμό.

Η δεύτερη ειδική μορφή η οποία αναπτύσσεται στο νομοσχέδιο και οριοθετείται ουσιαστικά είναι ο τουρισμός του οίνου. Οι δραστηριότητες που σχετίζονται με αυτό συνδέονται άμεσα με την παραγωγή του κρασιού, τις πολιτιστικές δράσεις που υπάρχουν γύρω από την παραγωγή του κρασιού και βεβαίως φιλοξενία σε καταλύματα συνδεδεμένα ή συσχετισμένα με την παραγωγή του κρασιού.

Η τρίτη μορφή τουρισμού που αναλύεται στο νομοσχέδιο είναι ο αλιευτικός τουρισμός. Αυτό νομίζω είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα του πώς πρέπει να συνεργαστούν 2 Υπουργεία για να οριοθετηθεί η συγκεκριμένη μορφή τουρισμού.

Για να οριοθετηθεί μια μονάδα ως μονάδα αλιευτικού τουρισμού πρέπει να σχετίζεται με ό,τι έχει να κάνει με την αλιεία, αλλά μετά πρέπει να πάρει μια ειδική άδεια για το σκάφος του για παράδειγμα και αυτό μπαίνει στο νομοσχέδιο, για να μπορεί να λειτουργεί και να μπορεί να φιλοξενεί πάνω στο σκάφος με το οποίο ψαρεύει ας πούμε ή κάνει τις δραστηριότητες της αλιείας, για να μπορεί να έχει επάνω τουρίστες.

Η ειδική άδεια αυτή βγαίνει από το αρμόδιο Υπουργείο. Εκείνοι ορίζουν ποιος είναι ο τρόπος που μπορείς να κάνεις το σκάφος σου ας πούμε αλιευτικό σκάφος. Και από κει και πέρα και μόνο με αυτή την άδεια μπορεί να πάρει το ειδικό σήμα του τουρισμού το οποίο αφορά το Υπουργείο.

Το δεύτερο κομμάτι του νομοσχεδίου αφορά την αλλαγή της νομοθεσίας σε ότι αφορά τις μαρίνες. Όπως γνωρίζετε, η αξιοποίηση των μαρίνων στην Ελλάδα έχει υπάρξει πολύ προβληματική και έχει υπάρξει προβληματική, διότι και η αξιοποίηση των υπαρχόντων, αλλά και η προσέλκυση νέων επενδυτών λόγω του ότι είναι αρκετά πίσω το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται οι Μαρίνες.

Έχει γίνει μία μεγάλη προσπάθεια για να καταγραφούν τα λάθη τα οποία υπήρχαν στο παρελθόν ή μάλλον τα κωλύματα που υπήρχαν στο παρελθόν για να απελευθερωθεί η διαδικασία, έτσι ώστε να μπορεί να λειτουργήσουν οι υπάρχουσες Μαρίνες και να μπορέσουν να έρθουν καινούργιες επενδύσεις.

Θα βρείτε και στην παρουσίαση που έχετε τις ρυθμίσεις που προωθούμε μέσα απ’ αυτό το νομοσχέδιο, ουσιαστικά εξορθολογικοποιούν τη λειτουργία των Μαρινών. Δεν νομίζω ότι έχει νόημα να τα πάμε ένα – ένα, θα μπορούμε να τα συζητήσουμε και ανάλογα με τις ερωτήσεις μας περισσότερο, αλλά ουσιαστικά δίνει την ευκαιρία να λυθούν πάρα πολλά χρόνια προβλήματα στις Μαρίνες και να δημιουργηθούν οι συνθήκες για να λειτουργήσουν σωστά. Όλα αυτά θα τα βρείτε και αναλυτικά στο φάκελο τον οποίον θα έχετε.

Το 3ο μέρος του νομοσχεδίου είναι εξαιρετικά σημαντικό. Και αυτό ακόμα θα μπορούσε να είναι ένα νομοσχέδιο από μόνο του. Ο λόγος για τον οποίον δεν είναι, είναι ότι είναι μέρος μιας δουλειάς που έχει γίνει για την απλοποίηση της αδειοδότησης των τουριστικών επενδύσεων, μέρος του οποίου έχει γίνει σε συνεργασία με το ΥΠΕΚΑ και μέρος του οποίου έχει γίνει με το Υπουργείο Υγείας.

Όπως γνωρίζετε για να πάρει κανείς μια άδεια σήμερα παίρνει πάρα πολύ χρόνο, πρέπει να υποβάλει τα ίδια δικαιολογητικά ξανά και ξανά και ξανά. Η γραφειοκρατία είναι απίστευτη, η επαφή με το δημόσιο είναι πάρα πολύ εκτενής και βεβαίως αυτό αφήνει και τη δυνατότητα για διαφθορά κλπ. Και ένα από τα μεγάλα ζητούμενα αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα για να μπορέσουμε να αναπτύξουμε την οικονομία είναι να απλοποιηθούν οι διαδικασίες αδειοδότησης.

Αυτό προσπαθεί να κάνει αυτό το κομμάτι. Όπως είπα πριν η συνεργασία έχει ήδη υπάρξει με το ΥΠΕΚΑ σε ότι αφορά την περιβαλλοντολογική άδεια και την πολεοδομική άδεια. Εδώ έχει γίνει ήδη δουλειά και πολύ καλή δουλειά και από τη μεριά του ΥΠΕΚΑ για να προχωρήσουν αυτά τα θέματα.

Και ερχόμαστε τώρα να συμπληρώσουμε αυτή τη δουλειά που έχει γίνει και απλοποιώντας τις διαδικασίες στον ΕΟΤ και απλοποιώντας τις διαδικασίες που αφορούν το Υπουργείο Υγείας. Τα υγειονομικά τα οποία όπως ξέρετε ήταν μεγάλο μέρος του προβλήματος.

Αυτό το οποίο πετυχαίνει πιστεύουμε το νομοσχέδιο είναι, ότι μειώνει τη γραφειοκρατία, απλοποιεί τις διαδικασίες και δημιουργεί τις συνθήκες έτσι ώστε να υπάρχει μία συνεχής απλοποίηση των διαδικασιών όταν αυτό μπορεί να είναι εφικτό.

Αν θέλετε το πιο σημαντικό πράγμα, το οποίο αλλάζει αυτό το νομοσχέδιο είναι ότι θεωρούμε, ότι κάποιος είναι νόμιμος πριν τον θεωρήσουμε παράνομο. Μέχρι τώρα ξέρετε ότι για να παρθεί μία άδεια, έπρεπε να γίνει μία ολόκληρη διαδικασία και στο τέλος αυτής της διαδικασίας να γίνουν οι έλεγχοι ή μάλλον σε διάφορα στάδια αυτής της διαδικασίας να γίνουν έλεγχοι, οι οποίοι παίρνανε πάρα πολύ καιρό.

Αυτό το οποίο λέμε, λοιπόν, σήμερα είναι ότι με την κατάθεση του φακέλου θα μπορεί ένας επιχειρηματίας να ξεκινήσει τη δουλειά, υποχρεώνονται οι υπηρεσίες να πάνε να ελέγξουν μέσα σε ένα χρονικό διάστημα, αλλά εάν αποτύχουν να ελέγξουν μέσα σ’ αυτό το χρονικό διάστημα, ο επιχειρηματίας μπορεί να συνεχίσει τη λειτουργία του.

Ενδεικτικά θα σας πω, ότι υπολογίσαμε ότι αυτό βοηθάει τον επιχειρηματία να ξεκινήσει τη διαδικασία περίπου στο 1/4 του χρόνου, δηλαδή εκεί που υπολογίζαμε ότι παλιά μια διαδικασία τέτοια θα έπαιρνε 240 μέρες, τώρα παίρνει 60 και παρ’ όλα αυτά στο σημείο το οποίο βλέπετε με πορτοκαλί μπορεί να ξεκινήσει ο επιχειρηματίας να δουλεύει, το οποίο είναι πολύ σημαντικό.

Ένα από τα πράγματα που συμβάλουν πολύ σ’ αυτή την κατεύθυνση είναι ότι παλαιότερα η διαδικασία και ήθελε Ειδικό Σήμα Λειτουργίας του τουριστικού καταλύματος και άδεια λειτουργίας για κάθε κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος και άδεια λειτουργίας για κάθε πισίνα. Όλα αυτά τώρα ενοποιούνται κάτω από ένα φάκελο και αν υπάρξει αλλαγή σε ένα απ’ αυτά τα κομμάτια τότε μπορεί να γίνει αλλαγή γι’ αυτό το κομμάτι μόνο του, αντί δηλαδή να πρέπει να υποβληθεί πάλι ο φάκελος από την αρχή.

Γραφικά θα σας δείξω πώς υπολογίσαμε ότι είναι η διαδικασία. Όπως ξέρετε ότι ανάλογα με το που γίνεται μια επένδυση η διαδικασία αυτή μπορεί να πάρει περισσότερο ή λιγότερο χρόνο. Αν είναι μια περιοχή που όλοι ξέρουμε ότι είναι τουριστική είναι πιο εύκολο, αν όμως είναι μια παρθένα περιοχή είναι πιο δύσκολο.

Αυτό το οποίο υπολογίσαμε είναι ότι μια μέση υπόθεση θα πάρει κάποιο χρονικό διάστημα και με τις αλλαγές που γίνονται, που μέσα από αυτό το νομοσχέδιο καταργούνται δυο στάδια για τον επιχειρηματία, μειώνονται τα δικαιολογητικά κατά περίπου 40% και αυτό το οποίο ευελπιστούμε είναι ότι ο χρόνος ο οποίος θα πάρει η άδεια είναι περίπου λιγότερο από το 60%, δηλαδή μειώνεται ο χρόνος περίπου κατά 60%.

Όπως είπα και πριν, αυτό το νομοσχέδιο θα μπορούσε να είναι τρία διαφορετικά κομμάτια, για λόγους και χρόνου και χώρου τα έχουμε ενοποιήσει. Αν υπάρχει κάτι κοινό σ’ αυτά τα τρία, αυτό αφορά την ανάπτυξη νέων μορφών τουρισμού και απλοποίηση των διαδικασιών επενδύσεων.

Για να γίνει αυτό το νομοσχέδιο έχουμε συνεργαστεί και με τα συναρμόδια Υπουργεία τα οποία ανέφερα πριν, το Υπουργείο Υγείας, Θαλασσίων Υποθέσεων, το ΥΠΕΚΑ προφανώς και θέλω να ευχαριστήσω όλους τους Υπουργούς οι οποίοι συνέβαλλαν σ’ αυτή την προσπάθεια, η ανταπόκριση ήταν άμεση.

Τα θέματα αυτά τα έχουν χειριστεί από τη δική μας τη μεριά και οι δύο Υφυπουργοί, και η κα Μπέη η οποία έχει δουλέψει το θέμα των λιμένων. Θ’ ανοίξω τη διαδικασία για ερωτήσεις τις οποίες μπορεί να έχετε για το νομοσχέδιο, αλλά θα ήθελα και τη βοήθεια των συνεργατών μου για να μπορούμε να τις απαντήσουμε αυτές όσο πιο εμπεριστατωμένα χρειάζεται.

Για να τελειώσω και μ’ ένα πιο διασκεδαστικό σημείο, να σας πω ότι η δεύτερη ανάγνωση του πρώτου σλάιντ που είδατε που αφορά την ανεργία στις διάφορες περιοχές, μπορεί να ερμηνευθεί είτε επειδή οι περιοχές με χαμηλή ανεργία έχουν να κάνουν με τον τουρισμό, ή επειδή εκπροσωπούνται εδώ με δυο Υφυπουργούς –διαλέγετε και παίρνετε.

Προφανώς η έμφαση που δίνουμε εμείς είναι σ’ αυτό το νομοσχέδιο και θα προτιμούσα οι περισσότερες ερωτήσεις να είναι γύρω απ’ αυτό, αλλά αν υπάρχουν άλλα θέματα τα οποία θέλετε να ρωτήσετε, θα χαρούμε ν’ απαντήσουμε.

Η. ΒΙΣΚΑΔΟΥΡΑΚΗ («TRAVEL TIMES»): Κύριε Υπουργέ, θέσατε ως βασική παράμετρο για τις επενδύσεις για την τουριστική κατοικία, ότι αν οι Υπηρεσίες δεν ελέγξουν εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, ο επιχειρηματίας θα μπορεί να ξεκινήσει την οικοδόμηση. Σε περίπτωση που υπάρχει κάποια παράβαση ή οτιδήποτε, μπαίνουν οι Ελεγκτικές Αρχές και κάνουν έλεγχο; Τι ακριβώς γίνεται;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η διαδικασία η οποία ακολουθείται είναι ότι υποβάλλεται ο φάκελος, μέσα σε 10 μέρες ο φάκελος αυτός πρέπει να πάρει μια προέγκριση και η λειτουργία μπορεί να ξεκινήσει από εκείνη την ώρα. 50 μέρες μετά από την προέγκριση, οι Υπηρεσίες είναι υποχρεωμένες να ελέγξουν το κατάλυμα αν πληροί τις προϋποθέσεις τις οποίες έχουν ορίσει.

Εάν δε γίνει αυτός ο έλεγχος αυτό δε σημαίνει ότι σταματάει η λειτουργία του καταλύματος. Συνεχίζεται η λειτουργία κανονικά, απλώς στην προκειμένη περίπτωση οι Υπηρεσίες είναι …

Η. ΒΙΣΚΑΔΟΥΡΑΚΗ: Και η ποινή είναι στον αρμόδιο υπάλληλο ας πούμε;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το νομοσχέδιο ακόμα δεν αναφέρεται σε ποινές, αλλά αυτό το οποίο εξασφαλίζουμε είναι ότι ο επενδυτής δεν πρόκειται να σταματήσει τη λειτουργία του επειδή δεν έχουν κάνει οι Υπηρεσίες τη δική τους δουλειά.

Η. ΒΙΣΚΑΔΟΥΡΑΚΗ: Και αν δεν επαρκούν οι υπάλληλοι;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα γι’ αυτό ακριβώς και οι καθυστερήσεις υπάρχουν μέχρι σήμερα. Σημειώνω ότι οποιαδήποτε στιγμή ένα Υπουργείο όπως το Υπουργείο Υγείας μπορεί να κάνει υγειονομικούς ελέγχους, δε χρειάζεται να γίνει αναγκαστικά μέσα σ’ ένα χρονικό διάστημα και οι έλεγχοι αυτοί γίνονται έτσι κι αλλιώς. Απλά εδώ η λειτουργία αλλάζει έτσι, το ξεκίνημα της λειτουργίας αλλάζει ώστε να μπορεί να λειτουργήσει ο επενδυτής και να μη χάνει τα λεφτά του περιμένοντας τις Υπηρεσίες.

Κ. ΝΤΕΛΕΖΟΣ («ΝΕΑ»): Κύριε Υπουργέ, πολλά απ’ όσα μας ανακοινώσατε σήμερα, πατάνε πάνω σ’ ένα μαγικό χαλί, το οποίο μαγικό χαλί έχει όνομα και λέγεται «Ειδικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό». Μιας και είστε από τρία κόμματα πλέον σ’ αυτή την κυβέρνηση, θα ήθελα να πω το εξής: Το είχε το Ειδικό Χωροταξικό ο κ. Σουφλιάς ένα-δυο χρόνια και το χτένιζε, μετά το πήρε η κα Τίνα, το ξαναχτένιζε για άλλα δυο χρόνια και τώρα το χτενίζει, για όσο διάστημα είναι Υπουργός, ο κ. Παπακωνσταντίνου.

Μήπως ξέρετε τελικά πότε θα τελειώσει το Ειδικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό; Γιατί αυτό είναι η αφετηρία για όλα όσα μας είπατε.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχετε δίκιο. Το Χωροταξικό του Τουρισμού υπάρχει κατ’ αρχήν, εδώ μιλάμε για την εξειδίκευσή του και προσπαθούμε να βοηθήσουμε κι εμείς στη λειτουργία του ΥΠΕΚΑ ώστε κάτι τέτοιο να προχωρήσει πιο γρήγορα. Ξέρετε ότι επισπεύδον Υπουργείο εδώ πέρα είναι το ΥΠΕΚΑ, αλλά η δουλειά που γίνεται και από τους δικούς μας τους φορείς στο Υπουργείο, σκοπεύει να θέσει τις δικές μας προτεραιότητες από τη μεριά του τουρισμού και να δούμε αν μπορεί να αλλάξει επαρκώς γρήγορα για να συμπληρωθούν όλες αυτές οι δραστηριότητες.

Γ. ΑΝΔΡΗΣ («ΗΜΕΡΗΣΙΑ»): Εγώ θέλω να σταθώ στο θέμα με τα αλιευτικά σκάφη. Έχετε σκεφτεί μήπως ανοίγετε ακόμη ένα παράθυρο να δούμε θαλαμηγούς ή άλλα σκάφη αλιευτικά, καθώς μέχρι τώρα είχαμε τα επαγγελματικά, είχαμε τα αγωνιστικά, τώρα θα έχουμε και τα αλιευτικά. Και τα τεκμήρια που θα κυμαίνονται για τα αλιευτικά σκάφη;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εδώ να συμπληρώσει και ο κ. Νικητιάδης, αλλά η ουσία είναι διαφορετική. Τα σκάφη αυτά υπάρχουν. Το δικαίωμά τους να φιλοξενούν επισκέπτες για να δραστηριοποιηθούν σε αυτές τις δράσεις σήμερα, δεν υπάρχει. Δηλαδή είναι παράνομο σήμερα σε ένα αλιευτικό σκάφος να βάλεις έναν τουρίστα, ο οποίος θέλει να ψαρέψει. Ουσιαστικά αυτό που κάνει το νομοσχέδιο είναι να οριοθετεί με ποιο τρόπο μπορεί ένα τέτοιο αλιευτικό σκάφος να παρέχει μια τέτοια υπηρεσία.

Γ. ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ: Και τυπική προϋπόθεση είναι να είσαι ψαράς! Αν λοιπόν αυτοί που έχουν τα κότερα αποδειχθούν ψαράδες …

Γ. ΑΝΔΡΗΣ («ΗΜΕΡΗΣΙΑ»): Θα νοικιάζονται αυτά τα σκάφη από τους τουρίστες;

Γ. ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ: Εκείνο που γίνεται είναι η ανάδειξη της αλιείας ως μιας μορφής παραγωγικής την οποία θέλουμε να μεταλαμπαδεύσουμε τον κάθε επισκέπτη που θέλει να αντιληφθεί με ποιο τρόπο γίνεται το ψάρεμα, να συμμετάσχει σε αυτό, αν έχει και καταλύματα να ζήσει μαζί με τον ψαρά να ξυπνήσει με τον ψαρά να πάει μαζί του στη βάρκα ή στο καΐκι, να πιάσει τα δίχτυα να τον βοηθήσει να τα ξεψαρίσει, να ρίξει δίχτυα, να σηκώσει δίχτυα, να ρίξει παραγάδι, να σηκώσει παραγάδι. Όλα αυτά, που είναι η διαδικασία του ψαρέματος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το ψάρεμα όμως μπορεί να γίνει και από ένα τρεχαντήρι και από ένα σκάφος 15-20 μ.

Γ. ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ: Ναι εντάξει αλλά απαραίτητη προϋπόθεση είναι να είναι ψαράς αυτός.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο συνάδελφος ρωτάει την ανάγκη εισαγωγής αυτής της νέας μορφής τουρισμού.

Γ. ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ: Αυτή η μορφή τουρισμού λειτουργεί ήδη με πολύ μεγάλη επιτυχία στην Ιρλανδία, στη Ιταλία και ούτως ή άλλως είμαστε σε μια επαφή με αντίστοιχες Οργανώσεις και με τον Οργανισμό Τουρισμού στην Ιταλία έτσι ώστε να κάνουμε και μια επίσκεψη προκειμένου κατά τη διαδικασία γιατί τώρα έχουμε μια διαβούλευση θα κρατήσει ένα – ενάμιση μήνα, αυτό έπρεπε ήδη να το έχουμε κάνει.

Αλλά μπορούμε και να κάνουμε κάποιες επισκέψεις, είχαν προγραμματιστεί δηλαδή κάποιες επισκέψεις και θα έρθουν κι εδώ άνθρωποι δεδομένου ότι για πρώτη φορά εφαρμόζεται επαγγελματικός αλιευτικός τουρισμός στην Ελλάδα, όμως οι ψαράδες σε πολλές περιοχές χωρίς να έχουμε την προς τούτο άδεια, πάρα πολλές φορές παίρνουν κόσμο ο οποίος ενδιαφέρεται να πάει μαζί τους σε ένα καΐκι και να παρακολουθήσει τη διαδικασία και εδώ θα έχουμε και πολλές μορφές από αλιεία ξιφία μέχρι παραγάδι μέχρι οτιδήποτε. Μια λειτουργία συστηματική όπως ακριβώς είναι η ζωή των ψαράδων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα έχει εισιτήριο αυτό;

Γ. ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ: Βεβαίως αυτό μπορεί να είναι και μέσα σε ένα συνολικό πακέτο όχι απλώς θα έχει εισιτήριο. Δηλαδή θα είναι ένα τουριστικό πακέτο συνολικό πολλές φορές.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Συγνώμη σε αυτό που λέτε για να μην γίνει παρεξήγηση. Πρέπει να είναι επαγγελματικό αλιευτικό σκάφος άρα να έχει και επαγγελματικά αλιευτικά εργαλεία. Άρα ένα κότερο, ένα γιοτ δεν μπορεί να πάρει άδεια αλιευτικού σκάφους για να το κάνει αυτό.

Ν. ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ («ΣΚΑΙ» ΚΑΙ «ΙΣΟΤΙΜΙΑ»): Θα ήθελα να ρωτήσω απλώς επειδή ακούσαμε για το πώς θα λειτουργούν τα καταλύματα και πόσο γρήγορα θα έρχονται οι άδειες, τι γίνεται με τις αδειοδοτήσεις των μεγάλων επενδύσεων, των μεγάλων σύνθετων επενδύσεων και πως αυτές μπορούν να ξεπαγώσουν. Ξέρουμε ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός οι οποίες για τον έναν ή τον άλλον λόγο είναι κολλημένες σε διάφορα και οι φάκελοί τους μέχρι πρότινος τους χειριζόταν ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης. Τώρα που βρίσκεται αυτή η υπόθεση;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κατ’ αρχήν να πω ότι το νομοσχέδιο αυτό είναι μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο των πραγμάτων που γίνονται για τον τουρισμό και στο επενδυτικό του κομμάτι αλλά και στον τρόπο λειτουργίας. Από τις προγραμματικές δηλώσεις που έχουμε κάνει, στόχος μας γι’ αυτή τη χρονιά είναι να προχωρήσουμε διάφορα πράγματα τα οποία θέλουμε για να συνεχίσει η ανάπτυξη του τουρισμού, να γίνει πιο ανταγωνιστικός ο ελληνικός τουρισμός, να μειωθούν τα διάφορα κόστη στα αεροδρόμια, ενδεχομένως στην εστίαση και ούτω καθ’ εξής και σε όλα αυτά είμαστε σε συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η απλοποίηση των διαδικασιών αφορά πάρα πολλές διαφορετικές επενδύσεις. Εγώ δίνω μια έμφαση στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις σε ό,τι αφορά το θέμα του τουρισμού υπαίθρου, διότι πιστεύουμε ότι εκεί μπορεί να είναι η αιχμή της ανάπτυξης, αλλά η απλοποίηση των διαδικασιών αφορά τα πάντα. Αφορά τον τρόπο με τον οποίο θα πάρει ένα Σήμα μια τουριστική επιχείρηση.

Το λέω αυτό διότι οι διαδικασίες απλοποίησης που ξεκίνησαν στην αρχή της προηγούμενης Κυβέρνησης αφορούσαν το λεγόμενο fast track. Το fast track είναι μια προσπάθεια κατά κύριο λόγο το ελληνικό Δημόσιο να βοηθήσει ένα επενδυτή να περάσει μέσα από το λαβύρινθο της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης. Αυτό το οποίο όμως πρέπει να γίνει, παίρνει περισσότερο χρόνο αλλά πρέπει να γίνει, είναι να απλουστευτεί η διαδικασία. Αν είχαμε απλές διαδικασίες δεν θα χρειαζόταν καθόλου το fast track και fast track δεν υπάρχει σε όλες τις χώρες του κόσμου, υπάρχει εκεί που η γραφειοκρατία δημιουργεί αγκυλώσεις.

Για να κάνεις όμως αυτή τη δουλειά, πρέπει να κάτσεις πολύ πρακτικά να δεις τι είναι αυτή η διαδικασία η οποία σήμερα ακολουθεί ένας επενδυτής και γι’ αυτό δουλέψαμε πάρα πολύ και με το ΣΕΤΕ και με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας για να μας εξηγήσουν όλες τις διαδικασίες μέσα από τα μάτια του επενδυτή να δούμε ποιες από αυτές τις διαδικασίες ήταν διπλές και μπορούσαν να αφαιρεθούν και ποιες από αυτές τις διαδικασίες ουσιαστικά ήταν διαδικασίες που δημιουργούσαν δουλειά για το δημόσιο χωρίς πραγματικά να εξασφαλίζουν κάτι για τον καταναλωτή αυτών των υπηρεσιών.

Με αυτή τη λογική προχωρήσαμε. Πρέπει να σας πω ότι για να απλοποιηθεί μια διαδικασία τόσο περίπλοκη δεν μπορεί να βασιστεί κανείς στους ανθρώπους οι οποίοι εμπλέκονται σε αυτές τις διαδικασίες γιατί αυτοί που εμπλέκονται στις διαδικασίες θεωρούν δεδομένο ότι αυτά τα πράγματα πρέπει να συμβούν και ότι πρέπει να συμβούν με ένα συγκεκριμένο τρόπο.

Έτσι λοιπόν θέλει πολύ δουλειά εξωτερικών συνεργατών, συμβούλων και ούτω καθ’ εξής για να μπορέσει να αποτυπωθεί η διαδικασία και να δεις πως μπορεί να διορθωθεί. Είναι όμως απαραίτητη η διαδικασία. Εκεί που δεν –αν θέλετε- δημιουργείται πρόβλημα τους καταναλωτές, να φεύγουν οι διαδικασίες, έτσι ώστε ο επενδυτής να μπορεί να έρθει.

Σαν κράτος παραμένει η δική σου η αρμοδιότητα να ελέγξεις τον επενδυτή ότι κάνει σωστά τη δουλειά του, αλλά είναι εντελώς διαφορετική η νοοτροπία να ξεκινάς και να λες, ότι ο άνθρωπος είναι παράνομος μέχρι απόδειξης του αντιθέτου και είναι διαφορετικό να λες, ότι σε θεωρώ νόμιμο μέχρι απόδειξη του αντιθέτου. Αυτή είναι η διαφορά της φιλοσοφίας και αυτό κάνει διαφορά είτε είσαι μεγάλη επένδυση, είτε είσαι μεσαία επένδυση, είτε είσαι μικρή επένδυση.

Θεωρούμε ότι οι διαδικασίες θα αυξηθούν και ελπίζουμε ότι με τον τρόπο αυτό θα μειωθούν και οι παρανομίες που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή. Γιατί όπως γνωρίζετε, πολλές φορές έχουν γίνει πράγματα απλώς για να παρακάμψει κανείς τη διαδικασία.

Τώρα σε ότι αφορά τις μεγάλες επενδύσεις, αυτές έχουν μεταφερθεί κατά κύριο λόγο από την ΕΤΑ στο Ταμείο, αν θέλετε, το Ταμείο είναι αυτό που αυτή τη στιγμή έχει την αρμοδιότητα της αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων.

Η αξιοποίηση όμως αυτή δεν θα μπορούσε να γίνει εάν δεν προχωρούσαμε και την τουριστική κατοικία όπως προχώρησε και την απλοποίηση των διαδικασιών και όλες τις άλλες δουλειές που γίνονται σε επίπεδο τουρισμού για να μπορέσουμε να κάνουμε αυτές τις επενδύσεις πιο προσοδοφόρες στους επενδυτές.

Οι λόγοι για τους οποίους μέχρι σήμερα πολλές απ’ αυτές τις επενδύσεις δεν αξίζανε την προσοχή επενδυτών, ακόμα δηλαδή και την εποχή που τα κέρδη ήταν πολύ πιο εύκολα δεν μπορούσαμε να βρούμε επενδυτές, ήταν επειδή μπλεκόντουσαν γραφειοκρατικά ή νομικά ή οτιδήποτε άλλο.

Με την προώθηση αυτών των διατάξεων ανοίγουν οι δρόμοι αν θέλετε για να μπορούν οι επενδυτές να έρθουν και να επενδύσουν στη χώρα μας.

Κ. ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ («ΑΠΕ»): Θέλω να ρωτήσω επειδή είπατε για το χρόνο του νομοσχεδίου, πότε πιστεύετε ότι θα είναι νόμος του κράτους, θα προλάβετε σ’ αυτή την Κυβέρνηση;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι. Αυτό το οποίο, το έχω συζητήσει αυτό το νομοσχέδιο με τον Πρωθυπουργό σε μια πρώτη φάση, εκκρεμεί άλλη μία συνάντηση στην αρχή της χρονιάς, εν τω μεταξύ θα μπει σε διαβούλευση για να έχουμε, γιατί θέλουμε να ακούσουμε και τις απόψεις του χώρου γι’ αυτά τα θέματα, αν και έχει υπάρξει μια συνεργασία για να φτάσουμε ως εδώ προφανώς, αλλά θα δοθεί η ευκαιρία για πολύ μεγαλύτερη συμμετοχή του κόσμου που εμπλέκεται μ’ αυτά τα θέματα.

Μετά υπολογίζουμε ότι θα γίνει η παρουσίαση του στο Υπουργικό σε περίπου 2 ή 3 εβδομάδες μετά την καινούργια χρονιά και από εκεί και πέρα θα δρομολογηθεί για τις αρμόδιες Επιτροπές.

Κ. ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ («ΑΠΕ»): Και μια τελευταία ερώτηση σχετικά με το σήμα ποιότητας στον αγροτουρισμό καταλυμάτων. Τα υπάρχοντα καταλύματα θα εμπλακούν και σε μια διαδικασία εκ νέου αδειοδότησης;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι. Σε ότι αφορά αυτό, αυτό το οποίο μπορούν να κάνουν είναι να συμπληρώσουν, να πουν ότι εγώ είχα ένα κατάλυμα, αλλά επειδή τηρώ τις προδιαγραφές για να γίνει αγροτουριστικό, να καταγραφεί ως κατάλυμα στον τουρισμό υπαίθρου συμπληρώνω τα στοιχεία που χρειάζεται για να μπορώ να πάρω το σήμα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ, πρώτα απ’ όλα να πω ότι είναι πάρα πολύ καλά όλα αυτά που έχετε εξαγγείλει. Περιμένω να γίνουν όμως πράξη …

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ποιο το νομοσχέδιο ή να αρχίσουν οι επιχειρήσεις να λειτουργούν;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι το νομοσχέδιο, να αρχίσουν οι επιχειρήσεις να λειτουργούν. Μέχρι όμως να γίνουν όλα αυτά έχετε μία δύναμη στα χέρια μας που είναι τα Μουσεία μας, τα οποία είναι κλειστά, σημαντικά Μουσεία είναι κλειστά. Ήδη έχουμε έναν τουρισμό που έρχεται …

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όπως για παράδειγμα;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ηράκλειο, Σαντορίνη, δίπλα μπροστά από το Υπουργείο σας το Εθνικό Αρχαιολογικό υπολειτουργεί. Φέρανε ανθρώπους οι οποίοι δουλεύανε πριν στους Σιδηροδρόμους για να κάνουν τους φύλακες. Αυτά δεν συνάδουν με το πνεύμα που θέλετε να δείξετε και να προωθήσετε.

Εγώ δεν λέω, καλές οι επενδύσεις, να έρθουν πρώτα.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι αρκετά ερειστική η ερώτησή σας. Ακριβώς επειδή ξέρω ότι γνωρίζετε τα θέματα. Και το Ηράκλειο το ξέρετε και την Σαντορίνη την ξέρετε …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί είναι ερειστική η ερώτησή μου, όταν επί δύο χρόνια λέτε, ότι θα ανοίξουν, θα ανοίξουν, θα ανοίξουν. Ανοίξτε τα σας παρακαλώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πότε μπήκε η διαδικασία για να ανοίξει η Σαντορίνη;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν ξέρω, εγώ δεν είμαι Υπουργός, εσείς θα μου πείτε.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πότε μπήκαν οι μελέτες στο ΕΣΠΑ;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί με ρωτάτε Υπουργέ μου;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γιατί ξέρετε πάρα πολύ καλά τις απαντήσεις. Και οι απαντήσεις είναι ότι αυτά όλα έχουν δρομολογηθεί κάτω απ’ αυτή την Κυβέρνηση, ενώ δεν είχε γίνει τίποτα μέχρι τώρα. Και το να ζητάτε μία απάντηση γι’ αυτά τα θέματα τα οποία τα ξέρετε πάρα πολύ καλά πιστεύω, ότι δεν έχει καμία σχέση πρώτον με το θέμα το οποίο έχουμε μπροστά μας. Και δεύτερον, με τα θέματα τα οποία έτσι κι αλλιώς έχετε γράψει πάρα πολλές φορές.

Ξέρετε πολύ καλά, ότι και το Ηράκλειο και η Σαντορίνη δρομολογήθηκαν κάτω απ’ αυτή την Κυβέρνηση και δρομολογήθηκαν επειδή είχαν κολλήσει τόσο καιρό και οι υποθέσεις αυτές ξεκόλλησαν από μας. Ε, από την ώρα που θα ξεκολλήσουν μέχρι την ώρα που θα ανοίξει η Σαντορίνη και το Ηράκλειο έχει μία διαδικασία την οποία ξέρετε ότι παίρνει χρόνο και εκεί βρισκόμαστε τώρα. Σε ότι αφορά τη Σαντορίνη συγκεκριμένα θα ανοίξει φέτος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ ξέρω ότι το Ηράκλειο και η Σαντορίνη είναι από μόνα τους πολύ ισχυρά brand name για τη χώρα και αυτά θα πρέπει να υπερασπιστούμε. Ξέρω ότι το BBC πρόσφατα έβγαλε πρώτο προορισμό τη Σαντορίνη …

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προτείνετε δηλαδή να μπει κάποιος επισκέπτης στη Σαντορίνη χωρίς να έχουμε εξασφαλίσει την ασφάλειά του;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι – όχι, απλά πιστεύω ότι θα μπορούσε να είχε γίνει.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αλλά αφήστε τους ανθρώπους να κάνουν τη δουλειά τους, να εξασφαλίσουμε την ασφάλειά του και τότε θα ανοίξει για το κοινό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είδατε που δεν είμαι ερειστική λοιπόν, διότι …

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν ξέρω τι προτείνετε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ εδώ ήθελα να καταλήξουμε, ότι θα δούμε πότε θα υλοποιηθεί και αυτό το νομοσχέδιο που φέρατε.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι σε ότι τη Σαντορίνη που είναι ένας χώρος τον οποίο ξεκινήσαμε τη διαδικασία σ’ αυτό το Υπουργείο και με τη συγκεκριμένη πολιτική ηγεσία, έχει προχωρήσει καλά, θα ανοίξει φέτος πριν από το καλοκαίρι.

Το Ηράκλειο ξέρετε ότι είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο έργο το οποίο πάλι εμείς εντάξαμε στις διαδικασίες που χρειάζεται για να χρηματοδοτηθεί η δουλειά που πρέπει να γίνει. Και όταν τελειώσουν αυτές οι εργασίες που παίρνουν χρόνο, θα ανοίξουν για το κοινό.

κα ΠΟΥΤΕΤΣΗ («ΒΗΜΑ»): Ήθελα να αναφερθώ στον τουρισμό υπαίθρου. Επειδή ως επί το πλείστον η ενδοχώρα βασίζεται στον εσωτερικό τουρισμό και φαντάζομαι ότι με το νομοσχέδιο στοχεύετε στην εξωστρέφεια, ήθελα να ρωτήσω σε τι άλλες ενέργειες που έχουν να κάνουν με την προώθηση του τουρισμού υπαίθρου και την υποστήριξη του με την προσβασιμότητα της υπαίθρου από το εξωτερικό στοχεύετε να προχωρήσουμε για να στηριχθεί αυτή η πρωτοβουλία;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εκτός από τη διαδικασία που γίνεται για να οριοθετηθεί το τι είναι τουρισμός υπαίθρου, τι είναι αγροτουρισμός, τι είναι αλιευτικός τουρισμός, αυτό το οποίο γίνεται είναι ότι όπου μπορούμε εντάσσουμε διαδικασίες στο ΕΣΠΑ έτσι ώστε να αναπτυχθούν οι υποδομές που χρειάζονται για να γίνει αυτή η δουλειά πιο αποτελεσματική.

Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Η δουλειά που γίνεται στον Όλυμπο, στον Παρνασσό, μπορούν να σας πουν εδώ οι αρμόδιοι περισσότερα για το πως οι διαδρομές αυτές μπορούν να οργανωθούν καλύτερα, έτσι ώστε οι επισκέπτες που θα έρθουν από το εξωτερικό να βρουν μια βασική υποδομή διαθέσιμη.

Από κει και πέρα όμως, αυτό το οποίο πάντα υπογραμμίζω σε όλες αυτές τις συζητήσεις που κάνουμε, είναι ότι δεν μπορεί να γίνει τίποτα, αν και ο ιδιωτικός τομέας δεν αναπτύξει τις ευκαιρίες που του δίνονται. Ένα Υπουργείο μπορεί να φτάσει μέχρι ένα σημείο. Πολύ κλασικό παράδειγμα είναι αυτά που ακούω κατά καιρούς για το θρησκευτικό τουρισμό.

Η Πολιτεία καλώς ή κακώς με το σκεπτικό του τουρισμού ή χωρίς το σκεπτικό του τουρισμού έχει αποκαταστήσει τα περισσότερα αν θέλετε βυζαντινά μνημεία τα οποία υπάρχουν στην Ελλάδα. Έχουν ξοδευτεί τρομερά χρήματα σε αναστηλώσεις και στην ανάδειξη αυτών των μνημείων. Αυτό που χρειάζεται πλέον είναι κάποιοι επιχειρηματίες να το διαφημίσουν αυτό στις αγορές που ενδιαφέρονται γι’ αυτού του είδους τουρισμού και να βάλουν τα λεωφορεία τα οποία θα μπορούν να πάρουν τους επισκέπτες από το ένα σημείο στο άλλο.

Δεν μπορεί να ζητάμε και αυτό να το κάνει το κράτος. Το κράτος δημιουργεί τις υποδομές τις οποίες πρέπει να δημιουργήσει το κράτος, από κει και πέρα όμως πρέπει και ο ιδιωτικός τομέας να δίνει τις μεγάλες ευκαιρίες που έχει η Ελλάδα.

Ενδεικτικά θα σας πω, νομίζω σας το έχω ξαναπεί παλιότερη φορά, είχα γνωρίσει έναν Ισραηλινό tour operator, ο οποίος φέρνει μικρές ομάδες Ισραηλινών στην Ελλάδα, τους πηγαίνει στα ελληνικά βουνά, καλλιεργούν προϊόντα ή εν πάση περιπτώσει μαγειρεύουν με την τοπική κοινωνία, γνωρίζουν τα ελληνικά ήθη και έθιμα κλπ. και μπαίνουν στο αεροπλάνο και πάνε στο Ισραήλ.

Δεν μπορώ να καταλάβω δηλαδή γιατί αυτός ο άνθρωπος μπορεί να βγάλει το ψωμί του κάνοντας αυτό το πράγμα στην Ελλάδα και δεν μπορεί μια ελληνική οικογένεια στη Βόρειο Ελλάδα η οποία αυτή τη στιγμή χρειάζεται να έχει καινούριες ευκαιρίες για να αναπτύξει νέες δραστηριότητες που θα του φέρουν πλούτο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή συγνώμη, το σήμα ήταν το πρόβλημα που δεν αναπτυσσόταν ο αγροτουρισμός; Γιατί εγώ έτσι όπως το είδα είναι πάρα πολύ ωραίο, αλλά αυτοί οι άνθρωποι ήδη δραστηριοποιούνται. Ήδη δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα όπως είπε συνάδελφος από τον εσωτερικό τουρισμό.

Αυτός που έχει έναν ξενώνα, που έχει ένα περιβόλι δίπλα στον ξενώνα, ήδη προσφέρει το καλάθι, δεν πάει να αγοράσει στο μανάβη, τα δικά του προσφέρει. Και αυτά πουλάει και στους πελάτες του.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σωστά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάποιος που έχει οινοποιείο που είναι επισκέψιμο προσπαθεί να το προβάλει. Τι θα κερδίσει βγάζοντας ένα σήμα που θα λέει «εγκεκριμένη μονάδα τουρισμού υπαίθρου»;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό το οποίο κάνει, όπως γίνεται και με το σήμα του ΕΟΤ σε ξενοδοχεία ή οτιδήποτε άλλο, σου οριοθετεί τι είναι η δραστηριότητα την οποία κάνει η συγκεκριμένη μονάδα και οριοθετώντας αυτή τη δραστηριότητα μπορεί μετά και να την προωθήσεις ως τέτοια δραστηριότητα και να την προβάλεις, αλλά και να στηριχθούν αυτά μέσα από διάφορα προγράμματα τα οποία υπάρχουν για τέτοιες δραστηριότητες. Ειδικά σε ότι αφορά τον αγροτουρισμό.

Το σημαντικό εδώ πέρα είναι ότι μπαίνουν κάποιοι κανόνες που οριοθετούν τη δραστηριότητα. Προφανώς κάποιοι άνθρωποι τα κάνουν αυτά χωρίς αναγκαστικά να έχουν οποιαδήποτε υποστήριξη ή αναγνώριση από το κράτος, αυτό είναι μια άλλη διαδικασία. Εάν όμως αυτοί οι άνθρωποι θέλουν να αναγνωρίζεται ως συγκεκριμένη δραστηριότητα η οποία μπορεί να στηριχτεί μέσα ας πούμε από ένα πρόγραμμα, αυτό το σήμα λειτουργίας σου δίνει την ευκαιρία να κάνεις αυτό το πράγμα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το μητρώο θα γίνει. Εσείς θα προβάλετε κάποιο μητρώο; Αυτό θέλω να πω.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το μητρώο;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα γίνει ένα μητρώο.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, βεβαίως.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καταστημάτων και επιχειρήσεων κλπ. Αυτό το μητρώο όμως θα πρέπει κάπως να προβληθεί στο εξωτερικό.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Απολύτως. Και το μητρώο το ίδιο πρέπει, αλλά και η διαφοροποίηση του τι κάνει αυτή τη δραστηριότητα να ορίζεται έτσι και τι κάνει τις άλλες δραστηριότητες να μην ορίζονται έτσι.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω, εδώ στο σχέδιο νόμου λέτε ότι πλαφόν τέλος πάντων ενός ξενοδοχείου που θα ενταχθεί στον τουρισμό της υπαίθρου, που θα έχει το ειδικό σήμα είναι 40 κλίνες. Δηλαδή κάποιος ο οποίος είχε ήδη ένα ξενοδοχειάκι και είχε 12 δωμάτια, δεν μπορεί να μπει; Υπάρχουν κάποιες προοπτικές, ούτως ώστε αυτός …;

ΠΟΥΡΓΟΣ: Μέχρι.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, μέχρι. Το μέχρι. Είναι κάποιος ο οποίος όμως ήδη είχε κατασκευάσει ένα κατάλυμα δήθεν αγροτουριστικό, που θέλει όμως να βάλει τις προδιαγραφές που εσείς θέλετε μέσα και είναι παραπάνω, είναι 2 δωμάτια παραπάνω.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: 42 ας πούμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: 42. Μπορεί αυτός να μπει σε αυτό το σύστημα;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κανονικά όχι, διότι πρέπει να μπει ένα όριο μεγέθους. Τώρα αν υπάρχουν απόψεις οι οποίες μπορεί να αλλάξουν και να μας πει κανείς ότι τόσο ποσοστό των ξενοδοχείων είναι μέχρι 45 ….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το λέω γιατί αυτοί οι άνθρωποι έχουν επιδοτηθεί με προγράμματα αγροτουριστικά.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα γι’ αυτό σας λέω, ότι γι’ αυτό το βάζουμε σε διαβούλευση για να δούμε αν αυτά τα πράγματα τα οποία πρέπει να …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Αυτό είναι το ένα ερώτημα. Και το δεύτερο, στο πλαίσιο της απομείωσης όλων των γραφειοκρατικών διαδικασιών για αδειοδότηση ξενοδοχείων ή ανανέωσης αδειών, αυτές θα συνεχιστούν να γίνονται από τον ΕΟΤ ή υπάρχει προοπτική να γίνεται αυτή η διαδικασία και από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν το αποκλείω αυτό. Δεν έχω επαρκή στοιχεία για να σας πω ότι αυτή τη στιγμή μπορεί η δραστηριότητα να μεταφερθεί εκεί, αλλά όλες οι προσπάθειες που μπορούμε να κάνουμε όσο βοηθούν στο να απλοποιηθούν οι διαδικασίες, να έρχεται ο επενδυτής σε λιγότερη επαφή με το κράτος κλπ. τις βλέπουμε θετικά και αν ωριμάσουν όπως στην προκειμένη περίπτωση έγινε η απλοποίηση των διαδικασιών, τότε όλες τις επιλογές τις κρατάμε ανοιχτές.

Π. ΑΛΙΒΙΖΑΤΟΣ: Σχετικά μ’ αυτό το οποίο είπατε προηγουμένως για τον αγροτουρισμό, θέλω να σας πω το εξής, ότι όπως ξέρετε καλύτερα από όλους μας εσείς στην Ελλάδα, ο όρος αγροτουρισμός ήταν κατά κάποιο τρόπο παρεξηγημένος. Δηλαδή αν θα πάτε στο εξωτερικό και ιδίως εις την Ιταλία θα δείτε ότι οι μονάδες του αγροτουρισμού είναι πραγματικά αγροτουριστικές μονάδες.

Εδώ θα δείτε ότι σε πολλές περιπτώσεις, επειδή δεν υπήρχε αυτό που κάνουμε τώρα εδώ στο Υπουργείο το θεσμικό πλαίσιο που να ορίζει σε λεπτομέρειες διάφορα πράγματα δημιουργούνταν μονάδας που φέρανε μεν τον τίτλο αγροτουρισμός, αλλά με συγχωρείτε δεν ήταν αγροτουρισμός, χωρίς αγρότες. Πηγαίνετε, θα δείτε ένα σωρό μέρη όπου έχουν εκεί πέρα, λένε, αγροτουριστική κλπ. που δεν είναι.

Άρα σήμερα μ’ αυτό το νομοσχέδιο κάνουμε αυτό το οποίο γίνεται σε όλο τον κόσμο και ιδίως σε προηγμένες τουριστικά χώρες, όπως η Ιταλία. Στην Ιταλία και στις άλλες χώρες υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο, ξέρουν αυτοί τι σημαίνει αγροτουρισμός και αυτό διακονούν.

Λοιπόν, αυτό εις το μέλλον με το νομοσχέδιο αυτό πρόκειται να γίνει. Και να σας πω κάτι. Θα είναι πολύ μεγαλύτερα τα οφέλη εάν πραγματικά εφαρμοστούν και θα εφαρμοστούν οι πραγματικές διατάξεις και οι πραγματικές ιδιότητες του αγροτουρισμού απ’ αυτό που γίνεται σήμερα. Δηλαδή ο κάθε ένας ονομάζει κάτι αγροτουριστικό το οποίο δεν είναι αγροτουριστικό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από τον τουρισμό της υπαίθρου να περάσουμε λίγο στον τουρισμό της πόλης. Χθες στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο μαζί με τους ξενοδόχους της Αθήνας και τον Δήμαρχο της Αθήνας μας παρουσίασαν την κατάσταση του κέντρου.

Μάθαμε ότι κλείνει και το 19ο ξενοδοχείο, μιλάμε για 3.000 κρεβάτια, μίλησαν για γκετοποίηση, για πλήρη έλλειψη ασφάλειας, το είδαμε με τα μάτια μας γιατί φιλοξενηθήκαμε σε ένα από τα πρόσφατα ανακαινισμένα, αλλά κλειστά πια ξενοδοχεία, βρέθηκε ένας ξενοδόχος ο οποίος είπε, ναι το δικό μου ξενοδοχείο το έκλεισα πριν δυο μήνες και μας κάλεσε εκεί να το δούμε, σε μια γειτονιά η οποία πράγματι στους περισσότερους προκάλεσε τρόμο και φάνηκαν μόνοι τους να πολεμούν.

Ακούσαμε να χάνει έσοδα ο Δήμος, δεν μιλώ για τους επιχειρηματίες οι οποίοι είναι σε κατάσταση πάρα πολύ δύσκολη και η λίστα αυτή απ’ ότι καταλάβαμε δεν τελειώνει.

Ρωτώ αν το Υπουργείο έχει υπόψη του όλη αυτή την κατάσταση η οποία συμβαίνει στην Αθήνα και αν σκοπεύει να κάνει κάτι και τι;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είχαμε την ευκαιρία να συναντηθούμε πριν από περίπου 10 μέρες με τους ξενοδόχους της Αθήνας, ήταν η ετήσια τους Γενική Συνέλευση και είχα πάει. Αν θέλετε στην ομιλία που έκανα εκεί πέρα αναφέρω τα προβλήματα πώς τα βλέπουμε σήμερα και τι πιστεύουμε ότι πρέπει να γίνει αν θέλουμε να διορθωθούν κάποια πράγματα.

Επισημαίνω ότι σαν Υπουργείο Πολιτισμού – Τουρισμού έχουμε τη δυνατότητα παρέμβασης μέσα στην πόλη σε διάφορα επίπεδα, είτε με το ΕΣΠΑ και τα κτήρια τα οποία διορθώνονται είτε με τις, δεν ξέρω αν γνωρίζετε, αλλά τα χρήματα τα οποία παρακράτησε ο ΟΠΑΠ από τις ρήτρες βίας τις έδωσε για να ενισχυθούν τα προγράμματα απεξάρτησης στα ΟΚΑΝΑ στο κέντρο της Αθήνας.

Γίνονται δράσεις οι οποίες έχουν φέρει πολλούς από τους φορείς του Υπουργείου Πολιτισμού στην πόλη να παίξουν θέατρο, να κάνουν παραστάσεις κ.ο.κ. για να βοηθηθεί αν θέλετε η ποιότητα ζωής στην πόλη. Υπάρχει ένα μεγάλο φάσμα από δράσεις που μπορεί να κάνει το Υπουργείο Πολιτισμού – Τουρισμού.

Από εκεί και πέρα το πρόβλημα το οποίο είδατε και χθες και το πρόβλημα για το οποίο συζητήσαμε με την Ένωση των ξενοδοχείων της Αθήνας, είναι ευρύτερο. Για να λυθεί δεν αφορά ένα Υπουργείο, αλλά αφορά τον συντονισμό πολλών διαφορετικών φορέων για να λειτουργήσει σωστά.

Σε ότι αφορά τον τουρισμό ειδικά, διότι το πρόβλημα του κέντρου της Αθήνας δεν είναι αμιγώς τουριστικό, έχει να κάνει πρώτα απ’ όλα με την ποιότητα της ζωής τη δική μας που ζούμε εδώ, αλλά σε ότι αφορά τον τουρισμό τα προβλήματα που έχουμε είναι πρώτον η εικόνα της βίας που βγαίνεις το εξωτερικό όχι διαδηλώσεις, οι εικόνες της βίας.

Και δεύτερον, τα κλεισμένα αεροδρόμια και τα κλεισμένα λιμάνια. Επαναλαμβάνω όχι η απεργία αν θέλετε του τάδε ή του τάδε φορέα, αλλά ο κίνδυνος ότι μπορεί να φτάσω μέχρι την Αθήνα και μετά να μην βρω την πρόσβαση προς τον επόμενό μου προορισμό. Γι’ αυτό και αποφεύγουν οι επισκέπτες να κλείσουν την Αθήνα.

Αλλά ακόμα και αυτοί που αποφασίζουν τελικά να έρθουν στην πόλη, σε β’ φάση αντιμετωπίζουν τα προβλήματα τα οποία σας έδειξαν οι ξενοδόχοι. Δεν νομίζω ότι υπάρχει καμιά αμφιβολία το πρόβλημα είναι πάρα πολύ σύνθετο και για να λυθεί θέλει μακροπρόθεσμες αλλαγές.

Το θέμα των ναρκωτικών το οποίο είναι ειδικό πρόβλημα εδώ στο Αρχαιολογικό Μουσείο κοιτάξαμε να βοηθήσουμε τη δημιουργία αυτών των υποδομών με το Υπουργείο Υγείας. Υπάρχουν άλλα πράγματα όμως τα οποία πρέπει να γίνουν σε ευρύτερο κυβερνητικό πλαίσιο τα οποία αν θυμόσαστε είχαν γίνει στο παρελθόν δύο ή ακόμα και τρία Υπουργικά Συμβούλια γι’ αυτό το θέμα και έχουν μπει και υπό την εποπτεία του Αντιπροέδρου.

Δεν περιμένει κανείς βεβαίως ότι το μεταναστευτικό ή το πρόβλημα των ναρκωτικών θα λυθεί από τη μία μέρα στην άλλη, προβλήματα τα οποία είμαι βέβαιος ότι σας δείξανε οι ξενοδόχοι, τα έχουμε δει και εμείς, αλλά θα πάρει χρόνο.

Το σημαντικό είναι να γίνουν αυτές οι υποδομές, ώστε να μπορούμε να προβάλουμε την Αθήνα και αυτό το οποίο προβάλλουμε να είναι πιστό στην εμπειρία του επισκέπτη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στο ενδιάμεσο δεν θα μπορούσε να υπάρχει η στοιχειώδης αστυνόμευση στο κέντρο;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε συνέχεια της ερώτησης της συναδέλφου, ήθελα να πω, ότι από την Πέμπτη που έφυγε το Δελτίο Τύπου του Ξ.Ε.Ε. κάνει την εκδήλωση ξαφνικά βρέθηκε εκεί πέρα περιπολικό, το μάθανε, της αστυνομίας, συνεχείς περιπολίες αστυνομικών πεζοί και οι υδροφόρες του Δήμου καθαρίζανε κάθε μέρα τα τετράγωνα γύρω – γύρω. Είδαμε ένα άλλο σημείο.

Δηλαδή υπάρχουν κάποιες αν θέλετε επιδερμικές λύσεις όχι τόσο υψηλής εμβέλειας όπως αναφέρεστε, αλλά που θα μπορούσαν με καλή αστυνόμευση να υπάρχει μια πρώτη αντιμετώπιση. Δεν γίνεται. Έγινε επί τούτου επειδή ήταν η εκδήλωση. Σας το λέμε έτσι, γιατί το είδαμε αυτό.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν θα ήθελα να συσχετίσω τα δύο για ευνόητους λόγους. Αλλά αυτό το οποίο γνωρίζετε πολύ καλά είναι ότι τα θέματα του τουρισμού …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η συνάδελφος έπαθε πανικό χθες, η κα Καραγεώργου που ήρθε εκεί πέρα έπαθε πανικό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλά ήταν πολύ επιεικής σήμερα μαζί σας σε σχέση μ’ αυτά που άκουσε ο κ. Καμίνης.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το σέβομαι απολύτως. Η εμπειρία που ζει ένας επισκέπτης σ’ αυτά τα ξενοδοχεία είναι πλέον γνωστή και είναι πολύ σημαντικό ότι έχει κινητοποιηθεί και ο κόσμος του τουρισμού για να τα αναδείξει αυτά τα πράγματα.

ανείς και τα ποσοστά παντού έχουμε αξιοσημείωτες αυξήσεις, αλλά στην Αθήνα έχουμε μειώσεις και υπάρχουν πάρα πολλοί λόγοι γι’ αυτούς. Τα μεγάλα προβλήματα θέλουν έναν συντονισμό.

Από εκεί και πέρα η δική μας η δουλειά είναι όπου μπορούμε στα Υπουργεία να σπρώχνουμε τέτοιες λύσεις, δεν θα τις έλεγα επιδερμικές, αλλά θα τις έλεγα λιγότερο αν θέλετε υποδομών, οι οποίες κατά καιρούς γίνονται και προωθούνται.

Αλλά κακά τα ψέματα για να λυθεί πραγματικά το πρόβλημα της Αθήνας θέλει πολύ ουσιαστικές παρεμβάσεις και υποδομές που θα μπορούν αυτές τις παρεμβάσεις να τις κάνουν πράξη. Όσο δεν υπάρχουν αρκετές θέσεις ας πούμε στις φυλακές ή όσο δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμα προγράμματα για την μετανάστευση κλπ. είναι πάρα πολύ δύσκολο, απλώς επιφανειακά να πάρεις το πρόβλημα και να το πας κάπου αλλού.

Συγκεκριμένα για τα ναρκωτικά πράγμα το οποίο κατά καιρούς όλοι μας λένε, γιατί δεν τους παίρνετε να τους πάτε κάπου αλλού, η λύση δεν είναι πάρτε τους να τους πάτε κάπου αλλού. Η λύση είναι να χρηματοδοτήσουμε τα ΟΚΑΝΑ για να μπορούν αυτοί οι άνθρωποι να βρουν μια λύση.

Και πάλι αν θέλετε κλείνοντας να πω ότι όλα αυτά είναι μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο των πραγμάτων που έχουμε πει κατά καιρούς για τον τουρισμό, το υπογραμμίζω αυτό, γιατί το πλαίσιο οι περισσότεροι από εσάς το γνωρίζετε, αλλά αφορούν και τις προσπάθειες που γίνονται για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας.

Και βεβαίως την καινούργια προσπάθεια που θα γίνει για την προώθηση της Ελλάδας και μέσα από την νέα εταιρεία η οποία θα δημιουργηθεί και γενικά ο κόσμος έχει αρχίσει να αντιλαμβάνεται, τα άλλα Υπουργεία, αλλά και οι φορείς ότι το τουρισμός είναι η καλύτερη δυνατή πηγή ανάπτυξης αυτή τη στιγμή Ελλάδα, η πιο άμεση πηγή ανάπτυξης και το κλίμα το οποίο έχουμε προσπαθήσει να εμπνεύσουμε γίνεται ακόμα σεβαστό και από τα άλλα Υπουργεία.

Και στην τελευταία μου συνάντηση με τον Πρωθυπουργό, ήταν προφανές ότι κι εκείνος το θέμα το τουρισμού το έχει ως πρώτη προτεραιότητα και θα συνεχίσουμε στο έργο το οποίο έχουμε ξεκινήσει.

Ευχαριστώ πολύ.

δείτε το σχέδιο νόμου ΝΣ_ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ